برترینتکنولوژیعلم و فناوریگجت و ربات

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی

تصور کنید برای سفارش طراحی خودرو لوکس خود در یک نمایندگی اتومبیل درحال قدم زدن هستید و امکان پرینت طرح مورد پسند شما در آن لحضه و مکان میسر باشد! تصور جذابی است ؛ اما تحقق آن تا چند سال آینده بعید خواهد بود . طی سال های اخیر، خودرو های زیادی با تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید شده اند که در این پست از سایت باارزش به معرفی 17 خودرو از برترین خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی


خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی دلاگ تایپ اس Delage Type-S

Delage Type-S

اولین خودروی مسابقه که یکی از جوایز گرند قرن بیستم را گرفت،Delage Type-S صد و سه ساله بود که بطور معجزه آسایی به لطف تکنولوژی پرینت سه بعدی ، دوباره حرکت میکند!
شکاف روی بدنه موتور در سال ۲۰۱۴ مسئله ناراحت‌کننده‌ای بود که با اسکن جزئی قطعه ی آسیب دیده این خودرو و بدست آوردن قالبی مناسب برای ریخته‌گری مجدد،تیم طراحی با کمک تکنولوژی سه بعدی موفق به ترمیم قطعه ای شد که امکان اصلاح آن به روش سنتی وجود نداشت .
ریخته گری مجدد با آهن صورت گرفت، بدنه موتور تولید شده ی جدید نیز با چاپگر سه بعدی تولید شد و به خوبی در کاپوت ماشین جای گرفت.

تولید کننده محصول : Binder Jetting
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : تعمیر

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی فورکولکا 4ekolka

فورکولکا 4ekolka

این ماشین هوشمند برای استفاده بصورت یک خودرو شهری دو نفره طراحی شده است، سازنده با هدف کاهش چشمگیر وزن و مقرون به صرفه بودن، از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده کرد.
طراح محصول،پتر چالدکتوک،با وضعیت فعلی سیستم حمل و نقل شهر مشکل داشته و به دنبال بهبود وضع کنونی بوده است.
نتیجه ی تلاش این طراح، ماشین الکترونیکی چابکی شد که اگر با ظاهر شبیه به کابین خلبان آن مشکلی نداشته باشید، در خیابان و جاد‌ه‌های شهری حسابی با آن کیف خواهید کرد!

تولید کننده محصول : Petr Chládek
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : تولید نمونه اولیه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی دایهاتسو کوپن Daihatsu Copen

دایهاتسو کوپن Daihatsu Copen

در این محصول از خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی، از تکنولوژی چاپ سه بعدی برای ساخت بدنه‌ خودرو استفاده شده است.
این سبک طراحی، به خاطر دادن ویژگی‌های خاص، مورد پسند مشتری قرار می گیرد. شرکت خودروساز برای اجرا و ساخت این ایده با کمپانی چاپگر سه بعدی استراتاسیس همکاری کرده است.
درحقیقت بیشترین قسمتی که در آن از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده شده، پوسته ی (پوشش بدنه) دکوراتیو ساخته شده از ترموپلاستیک ABS این خودرو است.
این شرکت پوسته های طرح دار مختلفی را ارائه میدهد که مشتری بتواند آن ها را تعویض کند.
این کمپانی، قابل دسترس ترین خودرو از خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی را ارائه داده است.

تولید کننده محصول : Daihatsu
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : تولید خودرو

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی کیا تلوراید Kia Telluride

کیا تلوراید Kia Telluride

هدف کیا ساخت خودرویی با ظاهری لوکس بود.اما طراحی خاص این خودروی زیبا باعث محبوبیت این خودرو مانند یک رنجرور لوکس برای همه شده است.
با این حال،در کانسپت این خودرو برای تولید داشبورد، پنلهای در و فرمان زیبای خودرو از پرینتر سه بعدی استفاده شده است.

تولید کننده محصول : Kia
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : تولید بخش هایی از بدنه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی میکرو کاموتر Micro Commuter

میکرو کاموتر Micro Commuter

این خودروی کوچک با بدنه سبک محصولی از شرکت هونداست. تقریبا تمام بدنه خودرو با پرینترهای سه بعدی کمپانی مطرح ژاپنی،کابوکو، تولید شده است.
پرینت سه بعدی این ماشین، نتیجه همکاری شرکت دیگری بنام توشیمایا نیز هست.
این شرکت با طراحی خاص خودرو توانست مشکلات حرکت ماشینهای کم مصرف شهری در جاده‌های باریک بین شهری را،با روشی اقتصادی و مقرون بصرفه حل کند.

تولید کننده محصول : Honda/Kabuku
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : تولید بدنه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی بی ام و الویس Elvis’ BMW

بی ام و الویس Elvis’ BMW 

این خودرو در یک انبار ذخیره سازی کدو تنبل کشف شد که گویا هیچ مالکی نداشت! پس توسط تیم بی ام وِ ترمیم و بازسازی گردید.بعد ها مشخص شد که این خودروی بی ام وِ روداستر نایاب و دیوانه کننده، زمانی متعلق به سلطان موسیقی «راک اند رول» قرن بیستم، یعنی «الویس پریسلی» فقید بوده است!
این اسپرت نازنین، زمان پیدا شدنش در وضعیت تاسف باری بود؛ تیم BMW بدنه‌اش را با روشهای مختلف به خوبی یک بی ام و ۵۰۷ نو بازسازی کرد.

قسمتی از روند بازسازی بدنه از جمله دستگیره‌های درب و شیشه پاک کن متحرک پنجره‌ها با پرینتر سه بعدی انجام شده است.
احتمال مبدل شدن بی ام و الویس فوق العاده جذاب به بهترین خودرو مابین خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی ،بسیار زیاد است.

تولید کننده محصول : BMW
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : تعمیر

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
شلبی کبرا Shelby Cobra

شلبی کبرا Shelby Cobra

این سوپر اسپرت یکی از ۱۰ خودروی برتر قرن بیستم لقب گرفته است. تعداد بسیار محدودی از آن در جهان وجود دارد. یک نمونه سفارشی از این خودرو توسط پرینتر سه بعدی در لابراتوار بین المللی اواک ریدج تولید و توسعه یافته است.

برای پرینت قطعات این خودرو، تیم طراحی از یکی از بزرگترین پرینترهای سه بعدی جهان،پرینتر سه بعدی صنعتی غولپیکر شهر سینسینات، کمک گرفته است؛ چاپگری که قادر است قطعات بزرگ، قوی و سبک کامپوزیت را بدون استفاده از قالب و ابزار تولید کند.

با امکانات بوجود آمده در فناوری پرینت سه بعدی،محققان قادر به ساخت و تکثیر سریع این خودرو ،متناسب با تکنولوژی های روز دنیا شدند.

تولید کننده محصول : ORNL
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت قطعات

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی استراتی Strati

استراتی Strati

این خودرو به دلیل داشتن یک موتور داخلی و تحرک و طراحی‌ عالی،نمادین ترین خودرو مابین خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی است.
تیم اجرایی در تولید این پروژه بدنبال کاهش هزینه ها و قطعات تولیدی بوده اند.تولید خودرو استراتی 44 ساعت به طول انجامید! چرخ ها و باتری آن از جمله قطعاتی هستند که با پرینتر سه بعدی تولید نشدند.

این محصول توسط پرینتر سه بعدی FDM (متریال فیلامنت) تولید شده است.تهیه پرینتر سه بعدی با روش ساخت FDM،در ایران نیز میسر است!

تولید کننده محصول : Local Motors
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت قطعات

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی

خودروی بلید Blade

بلید Blade

قطعا بلید یک خودروی زیباست. خلق متفاوت این خودرو این بار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، بر رویکرد جدید خودرو سازی تاثیر زیادی گذاشته و آن را در مقایسه با خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی ،متفاوت تر نشان می دهد.
شاسی مستحکم این خودرو ، ویژگی منحصر بفرد آن است که امکان مونتاژ در عرض چند دقیقه را برای خودرو فراهم می کند.

بخاطر قطعات داخلی بسیار محکم و سبک، این خودرو دارای قدرت بالاتر و وزن کمتری نسبت به اتومبیل‌های فرمول یک فعلی است.
ولی جالب است بدانید که برنامه تولید این خودروی فوق سریع با پرینتر سه بعدی که آن را به موشکی دونفره در خیابان تبدیل کرده هنوز تمام نشده است، هدف بعدی کمپانی سازنده، ۹۰% سبک تر ساختن قطعات فعلی و سریعتر کردن زمان ساخت با حفظ استاندارد صنعتی بالا می باشد!

تولید کننده محصول : Divergent 3D
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت قطعات

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی لایت کوکوون Light Cocoon

لایت کوکوون Light Cocoon

استودیوی مهندسی و طراحی آلمانی EDAG تجربه بزرگی با پرینتر سه بعدی SLM‌ و طراحی نسل جدید خودرو انجام داده است.
در نمایشگاه جنوا موتور ۲۰۱۵، ابرخودروی لایت کوکوون EDAG، که از طبیعت برای طراحی و ساختش الهام گرفته شده بود، رونمایی شد.

بدنه بیرونی این اتومبیل مانند برگ طراحی شده و سبکی بدنه این خودرو فراتر از باور است.
چراغ های جذاب پشت ماشین که الهام گرفته از حالت ارگانیک برگ است به این خودرو پرینت سه بعدی شده، ظاهری اسکلت مانند می بخشد.

تولید کننده محصول : EDAG
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت بدنه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی لوتوس آر Lotus r

لوتوس آر  Lotus r

طبق یک نظرسنجی، یکی از بهترین خودروهای جهان، لوتوس ۳۴۰ آر است.خودروی بسیار کمیابی که فقط در مدت کوتاهی بین سالهای ۱۹۹۹و۲۰۰۰ تولید شد.
در بین خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی ، این محصول خودروی جوانی به حساب می آید.با این حال، پیدا کردن قطعات زاپاس این لوتوس برای کلکسیونرهای ماشین تقریبا غیر ممکن است.

نگه داشتن یک لوتوس ۳۴۰ آر چالش بزرگیست ،چرا که تعداد بسیار کمی از تولیدکنندگان خودرو از تکنولوژی مدل سازی جامد قبل از سال ۲۰۰۲ استفاده میکردند.

تولید کننده محصول : CIDEAS
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت قطعه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی جنسیس GENESIS

جنسیس GENESIS

این خودرو از جهت مفهومی،کاملاً یک خودروی سواری محسوب نمی‌شود. در طراحی‌ آن از لاکپشت الهام گرفته شده است. شرکت مهندسی خودروسازی آلمانی EDAG’s GENESIS، یک شاسی عضلانی را جهت امنیت و حفظ مسافران در خودرو، ارائه کرده است.

تفاوت طراحی این خودرو با دیگر خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی، طراحی لاکِ لاک پشت آن است که فناوری SLS پرینتر سه بعدی، امکان ساخت یک شاسی تودرتوی واقعا پیچیده و بسیار مستحکم را برای این خودرو ممکن کرده است.
این طراحی خاص باعث عملکرد تحسین برانگیز خودرو به هنگام تصادف می شود.

تولید کننده محصول : EDAG
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت بدنه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی اِل اِم 3 دی LM3D

اِل اِم 3 دی LM3D

زمانیکه شرکت لوکال موتورز در سال ۲۰۱۴ با بیشترین تولید خودرو استراتی (که در بالا درباره‌اش توضیح دادیم) پیشتاز بود، بسیاری از مردم آنرا بعنوان یک شیرین‌کاری تبلیغاتی تمسخر می‌کردند. اگرچه یکسال بعد این شرکت توانست دومین اثر سخت خودش را هم رونمایی کند!
جذاب ترین جنبه این پروژه ، ظاهر مسابقه ای آن نبوده، بلکه قدرت خرید بالای آن در سطح جامعه است.

اصلی ترین چالش برای توسعه این محصول، ترکیب بازخورد جامعه (از خودروی قبلی این شرکت) و هزینه کم خرید به همراه ایمنی قابل قبول بوده است که شرکت در این امر موفق عمل کرده ولی این ماشین مابین خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی ، از نظر طراحی چنگی به دل نمی‌زند!

تولید کننده محصول : Local Motors
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت قطعه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی سولمیت Soulmate

سولمیت Soulmate

EDAG در نمایشگاه جنوا موتورز ۲۰۱۶،  مدل ارتقاء یافته خودروی لایت کوکوون (که در بالا توضیح دادیم) را به نمایش گذاشت. EDAG موفق به ساخت این پروژه منحصر به فرد با شبکه شاسی پیشرفته و وزنی بسیار کم با همکاری مهندسان Bosch شده است.
این خودرو هم مانند خودروی کوکوون، تاکید بر استفاده از اینترنت اشیاء دارد: مانند اتصال داخلی اپلیکیشن و خدمات قابل دسترس نرم افزاری، مسیریابی و غیره …

کمپانی سازنده با افتخار اعلام کرده است که به زودی مشتریان قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی  این سوپراسپرت نیز خواهند بود.
این خودرو هنوز هم مانند لایت کوکوون، جالب است. با ساختاری سبک تر و الهام گرفته از طبیعت و ساخته شده با پرینتر سه بعدی SLM و SLS .

تولید کننده محصول : EDAG
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول : ساخت بدنه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی استریت اسکوتر StreetScooter

استریت اسکوتر StreetScooter

با اینکه این اسپرت کوچک، توسط رقیبش استراتی تحت الشعاع قرار گرفته اما استریت اسکوتر C16، همه کاره‌ترین و پر تحرک ترین وسیله نقلیه 4 چرخ، لقب گرفته است.
این خودروی پروتوتایپ با چاپگر سه بعدی تیم PEM و مشارکت مهندسات E-Mobility از دانشگاه Aachen توسعه یافته است.
در تولید این خودرو  از یک سیستم پرینتر سه بعدی چند متریال برای چاپ قطعات سخت با فیلامنت ABS استفاده شده است.

فناوری پرینت سه بعدی میتواند برای قطعات و نماهای بیرونی تمامی وسایل حمل و نقل، مانند پنل های بزرگ کناری، پشتی، پنل های درب،رکاب های جانبی، رکاب چرخ، تعدادی از قطعات داخلی مانند نگهدارنده تخته ابزار و مجموعه ای از قطعات کوچکتر استفاده شود.
این خودرو زمینه را برای ون های کوچک  مقرون بصرفه آماده کرده است. استریت اسکوتر توسط شرکت پست Deutsche خریداری شد تا با توسعه دادن ونهای الکترونیک حمل نامه، باعث تحول این شرکت در آینده شود.

تولید کننده محصول : Aachen University
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول :تولید نمونه اولیه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی یوربی Urbee

یوربی Urbee

این خودرو از پروژه کوچک طراحی اتومبیلی سازگار با محیط زیست که شاهکاری نسبتا بلند پروازانه بود، شروع شد. این خودرو برای حمل دو نفر و یک سگ از نیویورک تا سانفرانسیسکو فقط نیاز به ۱۰ گالون سوخت زیستی دارد!
اتاقک خودرو همانند خودروی مفهومی استراتاسیس ، با تکنولوژی پرینتر سه بعدی تولید شده است.

تفاوت این خودرو با دیگر خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی ، تاکید زیاد سازندگان محصول بر سازگاری خودرو با محیط زیست بوده است.
جانشین این خودرو، خودروی اوربی۲، با اضافه شدن قطعات داخلی تولید شده توسط چاپ سه بعدی ، وعده سازگاری با محیط زیست را داده است.
با توجه به اینکه آخرین آپدیت این خودرو در سال 2013 رخ داد، انتظار پیشرفت زیادی در پروژه نمی رود.پس با این حال نباید به این زودی ها منتظر جای گرفتن اوربی 2 در لیست خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی باشیم.

تولید کننده محصول : KOR Ecologic
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول :تولید نمونه اولیه

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی
خودروی اولی Olli

اولی Olli

از لحاظ فنی، این خودرو یک اسپرت پرینت سه بعدی محسوب نمی شود. تفاوت Olli با خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی در این است که این خودرو یک مینی‌بوس شهری است.

این مینی بوس با قابلیت حمل بیش از 12 نفر،یکی از پیچیده ترین اتومبیل‌های پرینت سه بعدی در جاده می باشد.
اولی مینی‌بوس برقی بدون راننده بسیار هوشمندی است که توسط شرکت Local Motors توسعه یافته است.
همانند سایر پروژه های خودرویی این شرکت، بیشتر قطعات در کارخانه های کوچک تولید شده و سپس زمان تقریبی 10 ساعت مونتاژ شده اند.

اولی از اینترنت اشیاء استفاده میکند. IBM Watson مغز این مینی‌بوس، یک پلت فرم ادراکی است که تمام اطلاعات را تحلیل میکند .
بخاطر استفاده از هوش پیشرفته مصنوعی در برنامه‌نویسی، این مینی‌بوس میتواند تمامی سوالات مسافران را درمورد خودش، تکنولوژی و یا محله و منطقه بفهمد و پاسخ دهد!

اولی در حال حاضر برای جاده‌های بین شهری خریداری شده و حمل و نقل شهر لاس وگاس، دو عدد از این وسیله را خریداری کرده و شهرداری میامی نیز به دنبال خرید نرم افزار هوش مصنوعی کنترلی آن است.­­­­

تولید کننده محصول : Local Motors
کارکرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در محصول :تولید خودرو

 

در این مقاله به معرفی 17 خودرو از خودرو های تولید و بازسازی شده با پرینتر سه بعدی پرداختیم که بیشترین تبلیغات رسانه ای را داشته اند.

مطمئناً در آینده خودرو های جذاب بیشتری با استفاده از چاپگر های سه بعدی تولید خواهند شد.

پس باید منتظر بود تا دید ، قابلیت استفاده از این خودرو ها برای استفاده عموم تا چند سال دیگر به طول خواهد انجامید.

مطالب مرتبط:

تولید ساختمان با پرینتر سه بعدی

ده تکنولوژی که دنیا را تغییر خواهند داد

 

تنظیم و ترجمه: نویسندگان  baarzesh.net

سایت باارزش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *