افراد ثروتمندبیوگرافی

داستان زندگی آمانسیو اورتگا مؤسس زارا

زندگینامه موسس زارا

زندگینامه موسس زارا

ثروت خالص: ۷۶٫۱ میلیارد دلار

تابعیت: اسپانیا

نوع فعالیت: خرده‌فروشی

منبع ثروت: ایندیتکس، زارا (خودساخته)

تحصیلات: مقطع دبیرستان

زندگینامه موسس زارا

مقدمه

آمانسیو اورتگا نفر چهارم لیست میلیاردرهای فوربز، مؤسس و بنیان‌گذار شرکت ایندیتکس و یکی از برندهای قدیمی آن یعنی زارا است. وی در حال حاضر با دارایی ۷۶٫۱ میلیارد دلار چهارمین فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین فرد اسپانیا شناخته می‌شود. اورتگا یک میلیاردر خودساخته است که از سال ۱۹۷۵ میلادی با افتتاح برند زارا وارد صنعت مد شد. هم‌اکنون زارا بیش از ۷۰۰۰ فروشگاه در بیش از ۵۰ کشور جهان دارد. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به زندگینامه این کارآفرین صنعت مد داشته باشیم.

 

سال‌های نخست زندگی

آمانسیو اورتگا گائونا در ۲۸ مارس سال ۱۹۳۶ میلادی در شهر لئون اسپانیا به دنیا آمد. دوران کودکی اورتگا در این شهر گذشت . او  در سن ۱۴ سالگی او به همراه خانواده‌اش به شهر لاکرونیا نقل‌مکان کرد. پدرش یک کارگر راه‌آهن بود و مادر اورتگا نیز خدمتکار بود . درآمد ناچیزی که از شغل پدر و مادرش به دست می‌آمد حتی گاهی اوقات نمی‌توانست نیازهای اولیه آن‌ها برای داشتن اقلام اولیه زندگی‌شان را برآورده کند.

به همین دلیل او مدرسه را رها کرد و در یک تولیدی پیراهن‌دوزی محلی به نام گالا به‌عنوان پیک مشغول به کار شد. اما بعدها به دستیار خیاط تبدیل شد و همان‌جا دوخت لباس با دست را یاد گرفت. این تولیدی دوخت و فروش پوشاک هنوز هم در همان بخش پایین‌شهر لاکرونیا قرار دارد. آمانسیو اورتگا با دیدن اینکه هزینه‌های تولید پوشاک از مرحله طراحی به کارخانه و فروشگاه‌ها چطور افزایش می‌یابد. به اهمیت تحویل بدون واسطه محصولات برای کاهش هزینه‌ها پی برد . سال‌ها بعد این استراتژی را با موفقیت بسیار در زارا پیاده کرد.

 

سال‌های نخست زندگی حرفه‌ای

اورتگا در سال ۱۹۷۲ میلادی تولیدی پوشاک Confecciones Goa را تأسیس کرد . در آن حوله حمام‌های پشمی که توسط هزاران زن محلی که عضو تعاونی دوزندگی بودند تولید می‌شد، میفروخت. سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۵ میلادی اورتگا به همراه همسرش رزالیا، اولین فروشگاه Zara خود را افتتاح کرد. او در ابتدا قصد داشت فروشگاهش را Zorba نام‌گذاری کند ولی این اسم از قبل توسط شرکت دیگری انتخاب‌شده بود. (Zorba، نام پسر با ریشه یونانی است که معنی آن این است: هرروزت را زندگی کن.) و او این اسم را به زارا تغییر داد. این فروشگاه بسیار موفقیت‌آمیز بود و او در یک دهه بعدی، چندین فروشگاه زارا را در گالیسیا اسپانیا افتتاح کرد.

اورتگا در سال ۱۹۸۵ میلادی، کمپانی بزرگ ایندیتکس را تأسیس کرد. تا شرکت مادری برای برند زارا و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر باشد. امروزه زارا بخشی از گروه ایندیتکس است که ۵۹٫۲۹ درصد سهام آن متعلق به اورتگا است. این شرکت هلدینگ تقریباً ۱۰۰ شرکت را تحت نظر خود دارد که اساساً در زمینه طراحی لباس، تولید پوشاک و عرضه انواع پوشاک فعالیت دارد که در کنار زارا، تولیداتی با برندهایی همچون Massimo Dutti، Oysho، Zara Home، Tempe، Pull and Bear، Stradivarius، Bershka  را روانه بازار می‌کند. تمامی طراحی، دوخت، تولید و عرضه لباس‌های ایندیتکس توسط همین شرکت صورت می‌گیرد که بیش از ۱۵۰ هزار کارمند دارد.

زندگینامه موسس زارا

آمانسیو اورتگا بااینکه ثروتمندترین مرد اسپانیا به شمار می‌رود علاقه چندانی به مطرح‌شدن در رسانه‌های عمومی از خود نشان نمی‌دهد . تا سال ۱۹۹۹ میلادی نیز هیچ عکسی از وی منتشرنشده بود. حتی اعضای خانواده او نیز در طول ازدواج اولش هم به همین اندازه محافظه‌کار بودند. اولین حضور عمومی آمانسیو در سال ۲۰۰۰ میلادی برای اولین عرضه عمومی سهام شرکتش بود که او را به تیتر اخبار در روزنامه‌های اسپانیا تبدیل کرد. بااین‌حال او تاکنون تنها به ۳ خبرنگار اجازه مصاحبه داده است. این پنهان‌کاری‌های او منجر به انتشار کتاب‌هایی مانند “آمانسیو از صفرتا زارا” شده است.

 

او در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که به‌صورت حتمی از سمت خود در ایندیتکس کناره‌گیری خواهد کرد . و از مدیرعامل و معاون شرکت پابلو آیلا (Pablo Isla) درخواست خواهد کرد که به‌جای او در رأس این امپراتوری قرار بگیرد. اورتگا از سمتش کناره‌گیری کرد اما تقریباً هرروز حدود ۱۰ مایل مسافت را برای رسیدن به دفتر مرکزی آن در شهرک صنعتی آرتیکسو طی می‌کند. پابلو آیلا نیز همانند آمانسیو اورتگا به‌ندرت مصاحبه کرده یا عکس می‌اندازد. درواقع وظیفه ارائه چهره‌ای عمومی از ایندیتکس در رسانه‌ها بر عهده‌ی خسوس اچواریا مدیر ارتباطات این شرکت است.

 

راز موفقیت بزرگ‌ترین خرده‌فروش مد جهان

مدل تجاری کسب‌وکار اورتگا از همان ابتدا با مدل متداول تفاوت داشت. شرکت‌های تولیدکننده لباس و مد در غرب، طرح‌های خود را برای کارخانه‌های مستقلشان در کشورهای چین و هند می‌فرستند که نیروی کار ارزان به‌وفور یافت می‌شود. این لباس‌ها بعداً به کشور مبدأ بازگردانده و در آنجا انبار می‌شوند. سپس محموله‌هایی از لباس دو بار در سال (بهار و پاییز) به شعبه‌های آن شرکت در سرتاسر دنیا ارسال می‌شود. اما برندهای ایندیتکس و ازجمله زارا این‌چنین عمل نمی‌کنند. استراتژی شرکت ایندیتکس به مدهای لحظه‌ای معروف است. این استراتژی به شرکت کمک می‌کند تا زمان واکنش به مدهای جدید کاهش یابد.

برای مثال، زارا یک کلکسیون پاییزی طراحی و تولید می‌کند و سپس ۳ یا ۴ عدد لباس در هر سبک را به فروشگاه‌های خود ارسال می‌کند. مدیران فروشگاه‌های زارا عکس‌العمل مشتریان را به‌دقت زیر نظر می‌گیرند. آن‌ها صحبت‌هایی که بین مشتریان و کارمند فروش ردوبدل می‌شد مانند ” من از این یقه‌گرد خوشم می‌آید” را به‌صورت روزانه به دفتر مرکزی در لاکرونیا گزارش می‌دهند. در آنجا این بازخورد به‌سرعت به تیم گسترده‌ای از طراحان منتقل می‌شود و آن‌ها هم سریعاً به توسعه طرح‌های جدید پرداخته و آن‌ها را برای ساخت به کارخانه‌های زارا ارسال می‌کنند.

زندگینامه موسس زارا

طرح‌ها در نزدیک‌ترین کارخانه‌ها به مقر شرکت ساخته می‌شوند تا فرآیند تولید از آغاز تا پایان تنها دو تا سه هفته بیشتر طول نکشد. این فرآیند سریع باعث شده که برای مثال اگر مشتریان فروشگاه‌های زارا در لندن یا توکیو از یک محصول خاص استقبال کنند زارا می‌تواند ظرف مدت تنها سه هفته مدل‌های بیشتری از آن محصول را به فروشگاه برساند. زارا سعی دارد انبار خود را همیشه تازه نگه دارد.

یکی از قول‌هایی که زارا به مشتریانش می‌دهد این است که ” شما همیشه می‌توانید یک لباس تقریباً منحصربه‌فرد را از فروشگاه‌های زارا خریداری کنید.” پوشاک در سیستم ایندیتکس به‌شدت سریع جابجا می‌شوند به‌طوری‌که فروشگاه‌های ایندیتکس دو بار در هفته اجناس داخل فروشگاه  را تغییر می‌دهند.

شرکت ایندیتکس هیچ هزینه‌ای بابت تبلیغات نمی‌کند و تمام تبلیغات زارا به ساختمان فروشگاه‌هایش محدود می‌شود. شرکت به‌شدت بر روی زیبایی، جنبه تاریخی و مکان فروشگاه سرمایه‌گذاری می‌کند. برای مثال در سال ۲۰۱۱ میلادی، ایندیتکس با صرف هزینه ۳۲۴ میلیون دلاری ساختمان شماره ۶۶۶ خیابان پنجم نیویورک را تصاحب کرد که گران‌ترین خرید ساختمان در تاریخ منهتن نام گرفت.

 

زندگی خصوصی

اولین همسر آمانسیو اورتگا رزالیا مرا نام داشت که به همراه او فروشگاه زارا را تأسیس کرد. اما بعدازآن و در سال ۲۰۰۱ میلادی با فلورا پرز ازدواج کرد. سه فرزند اورتگا ساندرا، مارکوس و مارتا نام دارند.او با همسر دوم خود در آپارتمانی در گالیسیا اسپانیا زندگی می‌کند و آپارتمان لوکسی در میامی هم دارد. .

او و دخترش عاشق سوارکاری هستند و بیشتر اوقات فراغتش با اسب‌هایش سپری می‌کنند. او یک پست سوارکاری در فینیستر گالیسیا اسپانیا دارد. او همچنین بلندترین آسمان‌خراش اسپانیا به نام Torre Picasso در مادرید را به قیمت ۵۳۶ میلیون دلار خریداری کرد. آمانسیو اورتگا یک جت شخصی هم دارد. جت شخصی او یک BD-700 است که ۴۵ میلیون دلار می‌ارزد. البته او استفاده زیادی از این جت نمی‌کند چراکه از کار کردن لذت می‌برد و وقتی زیادی برای مسافرت ندارد.

از زندگی آمانسیو اورتگا اطلاعات نسبتاً کمی در دست است اما به‌طورکلی او برای شیوه زندگی ساده‌ای که دارد شناخته‌شده است. اورتگا از پوشیدن کراوات امتناع می‌کند و عموماً لباس یکنواختی متشکل از یک کت آبی، پیراهن سفید و شلوار خاکستری می‌پوشد. نکته جالب در مورد لباس‌های اورتگا این است که هیچ‌کدام از آن‌ها محصول زارا نیستند. به گفته خودش آخرین باری که از کراوات استفاده کرد، برای مراسم عروسی‌اش بود. او هرروز به یک کافی‌شاپ مشخص می‌رود و ناهار را نیز با کارمندانش در کافه‌تریای شرکت صرف می‌کند.

 

فعالیت‌های اخیر:

آمانسیو اورتگا در سال ۲۰۱۷ میلادی با ثروت خالص ۷۶٫۱ میلیارد دلار ثروتمندترین مرد اسپانیا و چهارمین فرد ثروتمند در جهان است. البته در سال ۲۰۱۵ میلادی برای چند هفته جای بیل گیتس را در صدر گرفت ولی دوباره بیل گیتس به جایگاه نخست خود بازگشت.

در حال حاضر او از اعضای هیئت‌مدیره و بزرگ‌ترین سهامدار شرکت ایندیتکس است.

زندگینامه کارلوس اسلیم

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *