روانشناسی

آیا گریه کردن رفتاری سالم است؟

آیا گریه کردن رفتاری سالم است؟

آیا گریه کردن رفتاری سالم است؟

برخلاف باور عامه، گریه کردن نشانه سلامتی است و باید مانند رفتاری مثل لبخند زدن با آن روبه‌رو شد.

آیا می دانید که انسان تنها حیوانی نیست که احساس ناراحتی می‌کند؟ تقریباً تمام حیوانات به نوعی ناراحتی، افسردگی و تنهایی خود را ابراز می‌کنند. تمامی پستانداران هنگام از دست دادن فرزند سوگواری می‌کنند.

اما انسان تنها حیوانی است که سرکوب و کنترل احساسات به او آموزش داده می‌شود. به دختران گفته می‌شود حساس نباشند و از پسرها می‌خواهند که مرد باشند. به پسرها می می‌آموزند که گریه کار دختر است و به دخترها می گویند گریه زیاد کار دیوانه‌هاست.

به ما یاد نداده‌اند که گریه ضروری است. اگر حس می‌کنیم گریه تنها راه ابراز احساسات است باید این کار را بکنیم. مقاومت در برابر گریه منجر به سرکوب عاطفی می‌شود و سرکوب عاطفی عواقب جسمی و روانی خاص خود را به دنبال دارد. احساساتمان را محبوس می‌کنیم و انتظار داریم با خودشان کنار بیایند و آرام به گوشه‌ای بخزند. در حالی که درمان ما در رها ساختن احساساتی است که در آن لحظه دست می‌دهد و سعی در پنهان کردنش داریم.

در ادامه دلایلی مبنی بر خواص درمانی گریه و نقش آن در رشد فردی ارائه می‌کنیم:

۱- گریه میدان انرژی را شفاف می‌کند

گریه کردن مثل حمام دادن میدان انرژی است. گریه احساسات و عواطف انبار شده را آزاد می‌کند و انرژی را در چاکراها به گردش در می‌آورد. بدن کودن نیست. می‌داند که چه وقت به چه چیزی نیاز دارد. تنها کاری که باید بکنید این است که به خودتان اجازه احساس کردن بدهید. همه موانع اجتماعی و قید و بندهایی که شما را از روبه‌رو شدن با احساسات منع می‌کند کنار بگذارید.

اگر احساس تنش می‌کند به خاطر احساسات سرکوب شده است. برای رهایی از این وضع تنها آزاد سازی ذهنی کافی نیست بلکه باید میدان انرژی خود را هم تخلیه کنید و این کار میسر نمی‌شود مگر با ترک عادت مقاومت در برابر گریه.

۲- گریه مسائل بیشتری را روشن می‌کند

هربار که گریه می‌کنم احساسات بیشتری که حتی از وجودشان بی خبر بودم ظاهر می‌شوند. به طور مثال خشم نوعی سیستم دفاعی در برابر درد و ترس است. وقتی به دلیل خشمتان فکر می‌کنید می‌بینید که خشم شما تنها ناشی از درد و یا ترس از تجربه دوباره درد است؛ و وقتی درد را حس می‌کنید شروع می‌کنید به گریه کردن و سعی می‌کنید بفهمید دلیل این درد چیست.

دوست پسرتان با دختر دیگری هم صحبت می‌شود و شما از دیدن این صحنه شروع به گریه می‌کنید. دلیل این گریه احساس طرد شدن و ترس از عدم پذیرش توسط همه مردها است. با گریه کردن درواقع نشان می‌دهید که شما به حضور پدرتان در آن لحظه نیاز دارید و گریه به شما می‌فهماند اگر رابطه خود را با پدرتان اصلاح می‌کردید در روابط خود احساس ناامنی نداشتید.

هرچه بیشتر گریه می‌کنید ناخوداگاهتان بیشتر تخلیه می‌شود.

۳- گریه مانع بروز مشکلات جدی سلامتی می‌شود

سرکوب احساسات سلامتی را به خطر می‌اندازد. علم زیست انرژی به بررسی چگونگی تبدیل مشکلات روحی و روانی به مشکلات جسمی و بیماری می‌پردازد. به طور مثال اگر سیستم دفاعی شما درد را به خشم تبدیل کند و این درد به شکل خشم در بدن شما ذخیره شود در واقع شما بدن را با حجم زیادی هورمون استرس مسموم کرده‌اید.

نود درصد بیماری‌ها یا ناشی از استرس هستند یا به واسطه استرس تشدید می‌شوند. سرکوب احساسات منجر به آزاد سازی هورمون هایی نظیر، استرس، آدرنالین و کورتیزول می‌شود.

گریه کردن نوعی رها سازی روانی است. گریه کردن راهی است که بدن به واسطه آن احساسات را کنترل و هدایت می‌کند. هربار که بدنمان را علیه واکنش‌های طبیعی خود تحریک می‌کنیم باعث بروز مشکل در جایی دیگر می‌شویم. عرق کردن راهکار بدن برای کاهش دماست. اگر برای این که مردتر و عاقل‌تر به نظر برسیم جلو عرق کردن بدن را بگیریم دمای بدن به شدت بالا خواهد رفت. گریه کردن هم درست شبیه این موضوع است.

این اواخر مجبور شدم به دلایل مختلفی گریه کنم گاهی در مکان‌های عمومی و گاهی جلو اعضای خانواده که تا به حال گریه کردن من را ندیده بودند. بخش اجتماعی من سعی در پنهان کردن این موضوع داشت اما من نمی‌خواهم در اجتماعی زندگی کنم که به من اجازه نمی‌دهد خودم باشم.

در نظر داشته باشید که در مواردی که فرد با افسردگی شدید درگیر باشد ، توانایی گریه کردن را از دست میدهد؛
برای اطمینان از سلامت روحی خود می توانید در تست افسردگی بزرگسالان و نوجوانان با جواب آنلاین رایگان  شرکت کنید.

به هیچ عنوان از گریه کردن به هر دلیلی شرمنده، خجالت زده یا ناراحت نباشید. گریه کردن برای من همیشه معقول‌تر از سرکوب احساسات است.

baarzesh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *