آشپزیغذا های ایرانی

چگونه یک استانبولی پلوی خوشمزه و لذیذ درست کنیم؟

چگونه یک استانبولی پلوی خوشمزه و لذیذ درست کنیم؟ ، استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه تر می شود.

چگونه یک استانبولی پلوی خوشمزه و لذیذ درست کنیم؟

مواد لازم برای استانبولی پلو :

برنج یک کیلو

گوجه فرنگی سه کیلو

گوشت مغز ران بدون استخوان750گرم

پیاز سرخ کرده 3 تا 4 قاشق سوپخوری

روغن100 تا 150گرم

رب گوجه فرنگی

یک قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل به مقدار کافی

 

طرز تهیه استانبولی پلو :

برنج را تمیز کرده با آب نیم گرم چندین بار می شوییم. گوجه فرنگی را آب گرفته با دو سه لیوان آب مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم بطوریکه تقریبا چهار انگشت از سطح برنج بالاتر بایستد در صورتی که کمتر بود کمی آب اضافه می کنیم. یک قاشق سوپخوری نمک داخل آب برنج می ریزیم سه چهار قاشق روغن اضافه می کنیم می گذاریم برنج در آب یک ساعت بماند تا کمی خیس بخورد.

گوشت را قیمه ای خرد می کنیم با پیاز سرخ کرده مخلوط می نماییم و روی آتش ملایم می گذاریم تا آب گوشت کشیده شود و بعد دو سه لیوان آب در گوشت می ریزیم و می گذاریم گوشت بپزد. رب گوجه فرنگی و کمی نمک را به گوشت اضافه می کنیم و می گذاریم آب گوشت تبخیر شود (باید قیمه را قبل از آماده کردن برنج تهیه کرد) بعد ظرف برنج را روی حرارت ملایم می گذاریم تا جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

چگونه یک استانبولی پلوی خوشمزه و لذیذ درست کنیم؟

در صورتی که مغز برنج کمی خام بود مقدار یکی دو لیوان آب گوجه فرنگی یا آب ساده به آن اضافه می نماییم و بعد از اینکه این آب هم تبخیر شد وسط برنج را باز می کنیم و قیمه را لابه لای آن می ریزیم و روی قیمه را با برنج می پوشانیم در ظرف را محکم می کنیم روی آتش یا در فر نیم ساعت حرارت را 350 درجه و یک ساعت 300 درجه تنظیم می کنیم.

 

استانبولی پلو را می توانیم با گوشت چرخ کرده و رب گوجه فرنگی تهیه کنیم. بدیهی است که استانبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و قیمه خیلی بهتر می شود ولی در صورت مصرف گوجه فرنگی باید رب خوشرنگ و خوش طعم باشد و مقدار آن در حدود یک لیوان باشد. باید برنج را پیمانه کرد و برای هر پیمانه برنج دو پیمانه آب در نظر گرفت. دو سه قاشق از رب را با قیمه مخلوط می نماییم و در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده گوشت را با پیاز سرخ کرده کمی سرخ می کنیم و یک قاشق رب را با یک لیوان آب داخل آن می ریزیم و در حرارت ملایم می گذاریم تا آب آن کشیده شود و بعد از آن استفاده می کنیم.

 

نکات تکمیلی در مورد استانبولی پلو :

• استانبولی پلو جزو پلو و چلو می باشد.

• زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و 15 دقیقه

• زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 0 دقیقه می باشد.

• استانبولی پلو را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید.

• همچنین می توان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد.

• توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب می باشد.

فیله مرغ پرتقالی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *