علم و فناوری

روش زیرکانه محققان برای بیماران آلزایمر

روش زیرکانه محققان برای بیماران آلزایمر

گروهی از محققان “امپریال کالج لندن” در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند یک مولکول مبتنی بر فلز می‌تواند از رشد پپتیدهای بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

به نقل از تی ای، آلزایمر  نوعی از زوال عقل است که تقریباً ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. با گذشت زمان بیماران مبتلا به آلزایمر دچار اختلال شدید حافظه شده و توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می‌دهند.

یکی از علائم مشخص بیماری آلزایمر تجمع پپتید آمیلوئید- بتا (Aβ) در مغز است. اخیراً دانشمندان امپریال کالج لندن یک مولکول مبتنی بر فلز ایجاد کرده‌اند که از تشکیل پپتید آمیلوئید بتا جلوگیری می‌کند. محققان در مطالعه با استفاده از امواج فراصوت دریافتند که این مولکول تازه ایجاد شده می‌تواند از سد خونی مغزی موش‌ها عبور کرده و بخشی از مغز را که در آن پپتیدهای آسیب زننده اغلب تجمع می‌کنند، مورد هدف قرار دهد.

در ادامه آزمایشات، محققان انگلیسی دریافتند که این مولکول مبتنی بر فلز در جلوگیری از تجمع آمیلوئید-بتا بسیار مؤثر است و برای سلول‌هایی مانند سلول‌های مغز انسان نیز سمی نیست و می‌تواند با کمک روشی خاص و  با استفاده از میکروحباب‌ها و امواج فراصوت متمرکز، از سد خونی مغزی موش‌ها عبور کند.

روش زیرکانه محققان برای بیماران آلزایمر

این مولکول مبتنی بر کبالت است و توسط اتم‌های مولکول‌های آلی احاطه شده است که آن اتم‌ها یک مجموعه را تشکیل می‌دهند و طی آن به پپتیدهای آمیلوئید-بنا متصل شده و سبب جلوگیری از رشد و اتصال آنها به یکدیگر می‌شود. دانشمندان با استفاده از یک تکنیک تشخیص دادند که آیا این مولکول می‌تواند از سدخونی مغزی عبور کند یا خیر و آن روش نیز تزریق مولکول مذکور در کنار میکروحباب‌های رگ‌های مغز موش بود.

وقتی امواج فراصوت به سمت مغز فرستاده می‌شد، میکروحباب‌ها به سرعت به هر جهت حرکت می‌کردند و با این کار سد خونی مغزی را باز کرده و به مولکول اجازه می‌دادند تا به روشی غیر تهاجمی و هدفمند وارد مغز شود. با انجام این کار محققان توانستند امواج فراصوت را بر روی ناحیه هیپوکامپ مغز که اغلب و در اوایل بیماری آلزایمر محل تجمع آمیلوئید بتا است، متمرکز کنند. آنها همچنین با رساندن مولکول به بخش هیپوکامپ سمت چپ توانستند نشان دهند که هدف گیری فراصوت چقدر می‌تواند خاص و دقیق باشد.

چرا مردم ایران به جامعه خود بی‌تفاوت شده اند هشدار درباره کاهش جمعیت زنان در ۱۲ کشور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *