افراد ثروتمندبرترینبیوگرافی

داستان زندگی لری پیج (مؤسس گوگل)

داستان زندگی موسس گوگل

داستان زندگی موسس گوگل

ثروت خالص: ۴۹٫۲ میلیارد دلار

سن: ۴۴ سال

تابعیت: ایالات‌متحده آمریکا

نوع فعالیت: فناوری

منبع ثروت: گوگل (خودساخته)

تحصیلات: دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد

افتخارات: دکترای افتخاری دانشگاه میشیگان

داستان زندگی موسس گوگل

مقدمه

لری پیج، مهندس کامپیوتر و کارآفرین اینترنتی، به همراه سرگی برین از بنیان‌گذاران موتور جستجوی گوگل و مدیرعامل فعلی هلدینگ آلفابت است. طبق اعلام مجله فوربز تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، لری پیج با ثروتی معادل ۴۹ میلیارد دلار، نهمین مرد ثروتمند آمریکا و دهمین میلیاردر دنیا است. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به داستان زندگی خالق گوگل داشته باشیم.

 

سال‌های نخست زندگی

لورنس پیج در ۲۳ مارس سال ۱۹۷۳ میلادی در شهر ایست لنسینگ ایالت میشیگان آمریکا به دنیا آمد. پدرش کارل پیج از دانش‌آموختگان علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه میشیگان بود و مادرش گلوریا پیج در دانشکده لیمن بریج همان دانشگاه برنامه‌نویسی کامپیوتر تدریس می‌کرد. او همچنین برادر کارل ویکتور پیج، مؤسس ای گروپ، است.

به دلیل زمینه کاری پدر و مادر، خانه آن‌ها پر از کامپیوترهای شخصی نسل اول و مجلات علمی بود و لری قبل از دبستان خود را غرق در مطالعه و خواندن کتاب‌ها کرده بود. او از ۶ سالگی علاقه خود به کار با کامپیوتر را نشان داد و اغلب وقت خود را به بازی با کامپیوترهایی می‌گذراند که والدینش دیگر از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کردند. او دوست داشت قطعات لوازم مختلف را به همدیگر وصل کند و وسیله جدیدی اختراع کند و همین کار باعث شد متوجه شود که چقدر به تکنولوژی و کسب‌ و کارهای مربوط به آن مشتاق است..

زندگینامه موسس گوگل

لری دوران دبستان را بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی، در مدرسه اوکموس مونتسوری میشیگان گذراند و پس‌ازآن وارد دبیرستان ایست لنسینگ شد؛ جایی که دو تابستان متوالی به‌عنوان نوازنده حرفه‌ای ساکسیفون هنرنمایی کرد. او در سال ۱۹۹۱ میلادی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. در دوره نوجوانی زندگینامه مخترع درخشان، نیکلا تسلا را خواند و به‌شدت مجذوب او شد. پایان کتاب که از درگذشت تسلا در فقر و ابهام سخن می‌گفت او را متأثر کرد و تسلا به‌عنوان قهرمان دوران نوجوانی لری تبدیل شد. لری پس از خواندن زندگینامه تسلا، دریافت که صرفاً داشتن ایده‌های بزرگ و داشتن خلاقیت، کافی نیستند؛ ایده‌ها باید تجاری شوند. او دریافت که اگر بخواهد ابداعات خود را پول‌ساز کند باید در ابتدا شرکتی موفق راه‌اندازی کند. داستان زندگی تسلا همچنین به پیج یاد داد تا مراقب افرادی که از شما و ایده‌هایتان به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند باشد.

 

دوران دانشگاه و آشنایی با سرگی برین

لری مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی کامپیوتر با نمرات عالی از دانشگاه میشیگان دریافت کرد. در این دوره او یک پرینتر جوهرافشان ساخت که از کارتریج جوهر استفاده می‌کرد و برای اولین بار چاپ پوسترهای بزرگ را باقیمتی پایین امکان‌پذیر می‌کرد. پیج کارتریج جوهر را مهندسی معکوس کرد و همه قطعات الکترونیکی و مکانیکی برای عملی کردن آن را ساخت. همچنین او در دوران کارشناسی، عضو تیم ماشین‌های خورشیدی دانشگاه میشیگان هم بود. هنگامی‌که در دوران کارشناسی دانشگاه میشیگان به سر می‌برد، پیشنهاد کرد که سیستم اتوبوس دانشگاه با وسیله‌ای به نام “پی آر تی” (PRT) یا “سیستم حمل‌ونقل شخصی سریع” جایگزین شود که در اصل یک مونوریل بدون راننده با اتومبیل‌های مجزا برای هر مسافر بود. بعلاوه، او یک طرح تجاری برای یک شرکت توسعه داد که از نرم‌افزار برای ساخت یک سینت سایزر موسیقی در طول زمان استفاده می‌کند.

پس از پایان دوره کارشناسی، لری وارد دانشگاه استنفورد در پالوآلتو کالیفرنیا شد و توانست با مدرک کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شود. لری پیج پس از اتمام دوران کارشناسی ارشد از دانشگاه استنفورد تصمیم گرفت تحصیلاتش را در مقطع دکترای همان دانشگاه ادامه دهد.

داستان زندگی موسس گوگل

در این مقطع او مطالعات خود را در زمینه ارتباط صفحات مختلف وب باهم دیگر تحقیق می‌کرد و استاد مشاور او، تری وینوگراد او را به ادامه تحقیقاتش تشویق می‌کرد و او تصمیم گرفت مطالعاتش را در زمینه ماشین‌های خودکار و کنترل از راه دور، هم گسترش دهد. لری در ادامه تحقیقاتش تصمیم گرفت ارتباط صفحات وب و دسترسی به آن‌ها از طریق یک منبع مشترک را به‌عنوان موضوع پایان‌نامه خود انتخاب کند. در این زمان بود که با سرگی برین آشنا شد.

سرگی برین یکی دیگر از دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه استنفورد بود که به پروژه پایان‌نامه پیج که در آن زمان Backrub نام داشت، پیوست. این دو باهم یک مقاله پژوهشی با عنوان “تشریح یک مقیاس بزرگ فرا متن موتور جستجوی وب” نوشتند که به یکی از اسناد علمی با بیشترین دانلود در تاریخ اینترنت آن زمان تبدیل شد. پس‌ازآن پیج و برین متوجه شدند با الگوریتمی که نوشته‌اند می‌توانند یک موتور جستجوی عالی بسازند.

توسعه موتور جستجو

برین و پیج با ترکیب ایده‌هایشان شروع به فعالیت کردند و اتاق خوابگاه پیج را به‌عنوان آزمایشگاه موتور برای خود انتخاب کردند. آن‌ها قطعات یدکی از کامپیوترهای ارزان را برای ایجاد دستگاهی که این موتور جستجوی نوپا را به پهنای باند شبکه دانشگاه استنفورد متصل نماید، استخراج کردند. پس‌ازاینکه اتاق پیج از انبوه قطعات کامپیوتری پر شد آن‌ها دفتر کار خود را به اتاق سرگی برین منتقل کردند جایی که توانستند برای اولین بار موتور جستجوی خود را مورد آزمایش قرار دهند. رشد سریع پروژه آن‌ها باعث شد برای مدتی شبکه دانشگاه استنفورد دچار اختلال شود.

از آنجائی که آن‌ها کسی را برای گرافیک پیشرفته نداشتند خودشان با استفاده از برنامه‌نویسی HTML، یک صفحه جستجوی ساده برای کاربران راه‌اندازی کردند. موتور جستجوی آن‌ها که هنوز Backrub نام داشت به‌سرعت رشد کرد و بین دانشجویان استنفورد به محبوبیت رسید؛ ولی این محبوبیت و گسترش کاربران باعث شد آن‌ها به سرورهای جدیدی نیاز پیدا کنند.

 

راه‌اندازی گوگل

در سال ۱۹۹۷ میلادی لری پیج و سرگی برین تصمیم گرفتند نام جدیدی برای موتور جستجوی خود انتخاب کنند. یک سال بعد، آن‌ها نام “googol” را برای دامنه شرکت خود انتخاب کردند که از نام یک عدد بسیار بزرگ (یک با صد صفر جلوی آن) برگرفته‌شده بود؛ چراکه می‌خواستند این نام، نشان‌دهنده حجم عظیم داده‌هایی باشد که در وب‌سایت آن‌ها مورد جستجو قرار می‌گیرد. هم‌زمان با ثبت شرکت، پیج و برین به توافق رسیدند که پیج مدیرعامل شرکت و برین هم بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره شرکت بماند. آن‌ها هدف خود را با جمله “سازمان‌دهی اطلاعات جهان” منتشر کردند. (درحالی‌که اغلب، مؤسسان گوگل را دو مرد جوان به نام لری پیج و سرگی برین می‌پندارند ولی واقعیت این است که گوگل صرفاً توسط لری پیج خلق شد و در میان راه، برین به رشد آن کمک بسزایی نمود)

پیج و برین توانستند ۱ میلیون دلار از دوستان و خانواده‌هایشان قرض گرفته و پس از مهاجرت از استنفورد، در یک گاراژ اجاره‌ای استارتاپ خود را آغاز کنند. در آن زمان، نسخه بتای موتور جستجوی آن‌ها قادر بود روزانه ۱۰ هزار جستجو را پردازش کند. صرفاً پس از چند ماه و در فوریه سال ۱۹۹۹ میلادی، این استارتاپ رشد نمود و از آن گاراژ، به یک دفتر در طبقه فوقانی یک دوچرخه فروشی در شهر پالوآلتو نقل‌مکان کرد.

 شرکت گوگل چطور شکل گرفت؟

رشد این استارتاپ به شکلی بود که هفت ماه پس‌ازآن نیز لری پیج توانست شرکتش را به یک محوطه وصف‌ناپذیر منتقل نماید که حالتی نظیر یک دفتر اداری پارک مانند را داشت و در کنار بزرگراهی در نزدیکی شهر مانتین ویو قرارگرفته بود. این دفتر از آن زمان بانام مجموعه گوگل پلکس (Googleplex) که یکی از خارق‌العاده‌ترین محیط‌های کاری دنیا است شناخته می‌شود.

تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی، گوگل یک میلیارد URL اینترنتی فهرست (ایندکس) کرد و به‌این‌ترتیب این موتور جستجو به‌عنوان جامع‌ترین موتور جستجوی آن زمان بر روی وب شناخته شد.

در سال ۲۰۰۱ میلادی، گوگل رشد انفجاری و سودی بسیار بالا داشت. در این سال، پیج بعدازاینکه مدیرعامل‌های شرکت‌های دیگر ازجمله استیو جابز و اندرو گراو اینتل را ملاقات کرد درنهایت پیشنهاد سرمایه‌گذاران گوگل را پذیرفت و در ماه آگوست همین سال اریک اشمیت را به‌عنوان مدیرعامل گوگل برگزید و خود به‌عنوان رئیس محصولات و سرگی برین به‌عنوان رئیس فناوری گوگل به کار خود ادامه دادند.

 

رشد گوگل

گوگل تحت مدیریت اشمیت رشد و گسترش عمده‌ای به دست آورد. در نخستین عرضه عمومی سهام شرکت گوگل در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۴ میلادی، درمجموع، ۱۹٫۶۰۵٫۰۵۲ سهم باقیمت پایه‌ای هر سهم به مبلغ ۸۵ دلار فروخته شد. این شرکت در بازار بورس و سهام آمریکا با نماد GOOG شناخته می‌شود.

پس از  اولین عرضه سهام گوگل، لری پیج و سرگی برین در سن ۲۷ سالگی میلیاردر شده بودند. در این زمان گوگل، شرکت موردعلاقه سرمایه‌گذاران بود و قیمت سهام هرروز افزایش می‌یافت.

گوگل با ارائه خدمات و اپلیکیشن‌های محبوب و جدید، به رشد خود ادامه داد؛ ایجاد نوار ابزاری که اجازه می‌داد کاربران از دسکتاپ کامپیوتر بدون مراجعه به وب‌سایت گوگل، قادر به جستجو باشند. سرویس ایمیل رایگان (Gmail)، گوگل ارث (Google Earth) که به کاربران اجازه می‌داد به تصاویر ماهواره‌ای سراسر دنیا دسترسی داشته باشند. گوگل مپس (Google Maps)، گوگل درایو (Google Drive)، گوگل فوتوز (Google Photos) و گوگل پوک (Google Book search).

در پایان سال ۲۰۰۶ میلادی، شرکت گوگل ۱۰ هزار کارمند داشت و درآمد سالیانه آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۰۷ میلادی، مجله فورچن، شرکت گوگل را به‌عنوان برترین محیط کار جهان معرفی کرد.

داستان زندگی لری پیج (مؤسس گوگل)

گوگل اقدامات دیگری هم در ادامه موفقیت‌های خود داشت؛ خرید شرکت یوتیوب در سال ۲۰۰۶ میلادی به مبلغ ۱٫۶۵ میلیارد دلار و خرید موتورولا موبیلیتی در سال ۲۰۱۱ میلیاردی به مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار ازجمله اقدامات استراتژیک گوگل بوده است.

در سال ۲۰۰۵ میلادی هم پیج، اندروید اندی رابین را به قیمت ۵۰ میلیون دلار از آن خود کرد. این خرید بدون آگاهی اشمیت صورت گرفت اما مدیرعامل وقت، برای این خریدهای نسبتاً کوچک مزاحمتی برای پیج ایجاد نمی‌کرد. در سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی، T-Mobile، اولین گوشی مبتنی برای نرم‌افزار اندروید به نام جی وان (G1) را راه‌اندازی کرد و رفته‌رفته پس‌ازآن اندروید به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل جهان شناخته شد.

بیوگرافی لری پیج

در سال ۲۰۱۰ میلادی، گوگل ۲۰ درصد از سهام منابع انرژی NextEra را در داکوتای شمالی خریداری کرد. در اواسط سال ۲۰۱۱ میلادی، لری پیج شبکه اجتماعی گوگل پلاس (Google Plus) را برای رقابت با فیس‌بوک راه‌اندازی کرد.

در این زمان و پس از ۱۰ سال، پیج تصمیم گرفت که به مقام مدیرعاملی خود بازگردد. در طول این مدت شیوه مدیریتی او تغییر کرده بود.

لری پیج در می سال ۲۰۱۲ میلادی، از کروم بوک با سیستم‌عامل کروم رونمایی کرد. در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی، درحالی‌که پیج می‌خواست روی محصولات و خدمات نسل بعد نظیر طرح گوگل ایکس، گوگل فیبر و خانه هوشمند متمرکز باشد به ساندار پیچای، معاون ارشد گوگل پیشنهاد داد سمت مدیرعامل گوگل را بپذیرد و او نیز این سمت را پذیرفت.

 

آلفابت

در ۱۰ آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی، لری پیج رسماً اعلام کرد که شرکت گوگل زیرمجموعه‌ای از شرکت هلدینگ آلفابت درخواهد آمد و پیج به‌عنوان مدیرعامل این هلدینگ و ساندار پیچای به‌عنوان مدیرعامل شرکت گوگل در نظر گرفته می‌شوند. در این بیانیه، پیج شرکت هلدینگ آلفابت را این‌گونه توصیف نمود: “آلفابت اجتماعی از شرکت‌هاست که البته گوگل بزرگ‌ترین بخش این مجموعه است. هدف پیج این بود که قدرت مدیریتی بیشتری داشته باشد و بتواند اهداف مستقل غیر مرتبط مثل ساخت لوازم‌خانگی هوشمند، گسترش اینترنت از طریق پروژه بالون‌های لون و بهبود زندگی بشر را هدایت کند. نام آلفابت مجموعه از حروف است که یک‌زبان را ارائه می‌دهد.” او همچنین در بیانیه‌اش گفت که این سازمان‌دهی مجدد، گوگل را تبدیل به شرکتی خالص‌تر و پاسخگوتر خواهد کرد.

 

زندگی خصوصی

لری پیچ در ۸ دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی با لوسیندا ساوتورث ازدواج کرد. لوسیندا فارغ‌التحصیل رشته پزشکی است. مراسم ازدواج آن‌ها در جزیره نکر ریچارد برانسون برگزار شد. آن‌ها دارای دو فرزند هستند که یک متولد سال ۲۰۰۹ و دیگر متولد ۲۰۱۱ میلادی است.  پیج علاقه زیادی به خریدهای جنجالی و پرسروصدا ندارد ولی به‌عنوان یکی از طرفداران کاهش مصرف سوخت فسیلی، مالک عمارتی با کمترین زیان ممکن برای محیط‌زیست است. عمارت لری پیج، در پالوآلتو به مدل‌های انرژی پاک و مخازنی برای ذخیره آب باران مجهز است.

 

فعالیت‌های اخیر و اقدامات بشردوستانه

پیج یکی از سرمایه‌گذاران تسلا موتورز است. او در تکنولوژی انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری کرده است و با کمکGoogle.com بازوی بشردوستانه گوگل، اتخاذ پلاگین ماشین‌های برقی هیبریدی و سرمایه‌گذاری در دیگر انرژی‌های جایگزین را ترویج می‌دهد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، لری پیج و همسرش لوسیندا مبلغ ۱۵ میلیون دلار برای مبارزه با بیماری ابولا در غرب آفریقا اهدا کردند.

در جولای سال ۲۰۱۴ میلادی، مجله فورچن، پیج را مرد سال تجارت و شجاع‌ترین مدیرعامل جهان نامید. یک سال بعد، مجله فوربز، لری پیج را در لیست قدرتمندترین مردم دنیا قرار داد و گوگل را بانفوذترین شرکت دنیا نامید. در اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، همین مجله، لری پیج را به‌عنوان مشهورترین مدیر اجرایی آمریکا معرفی کرد.

 

جوایز و افتخارات

در سال ۲۰۰۳ میلادی، لری پیج موفق به دریافت جایزه MBA مدرسه تجارت و کسب‌وکار اروپا برای تجسم روح کارآفرینی و خلق کسب‌وکارهای جدید شد. یک سال بعد او جایزه از بنیاد مارکونی دانشگاه کلمبیا برای اختراعی که شیوه دسترسی به اطلاعات را متحول کرد و به‌عنوان یکی از متولیان هیئت‌مدیره ایکس پرایز انتخاب شد. جایزه افتخاری آکادمی علوم هنر آمریکا و دکترای افتخاری دانشگاه میشیگان از دیگر افتخارات خالق گوگل است.

داستان زندگی مارک زاکربرگ (مؤسس فیس‌بوک)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *