افراد ثروتمندبیوگرافی

داستان زندگی لری الیسون (مؤسس اوراکل)

زندگینامه موسس اوراکل

زندگینامه موسس اوراکل

ثروت خالص: ۶۱ میلیارد دلار

سن: ۷۳ سال

تابعیت: ایالات‌متحده آمریکا

نوع فعالیت: فناوری

منبع ثروت: اوراکل (خودساخته)

تحصیلات: دانشگاه شیکاگو (۱۹۶۴) – دانشگاه ایلینوی (۱۹۶۲)

افتخارات: کارآفرین سال (۱۹۹۰)

داستان زندگی لری الیسون (مؤسس اوراکل)

مقدمه

لری الیسون کارآفرین ۷۳ ساله آمریکایی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت اوراکل دومین شرکت نرم‌افزاری بزرگ دنیا بعد از مایکروسافت است. طبق مجله فوربز، الیسون با دارایی خالص ۶۱ میلیارد دلار هم‌اکنون هشتمین فرد ثروتمند جهان است. در ادامه همراه ما باشید تا نگاه به داستان زندگی رهبر موفق اوراکل داشته باشیم.

 

سال‌های نخست زندگی

لارنس جوزف الیسون در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۴۴ میلادی در برانکس نیویورک متولد شد. مادرش فلورانس اسپلمن یک مهاجر یهودی از اودسا و پدرش خلبان ارشد نیروی هوایی ایالات‌متحده بود پیش از تولد لری، خانواده را ترک کرد. مادرش فقط ۱۹ سال داشت که لری را به دنیا آورد. لورنس نه‌ماهه بود که به بیماری ذات‌الریه مبتلا شد . چون مادر مجردش توان نگهداری از فرزندش را نداشت لری را به خواهر و شوهرخواهرش لیلیان اسپلمن و لوئیس الیسون که در منطقه یهودی‌نشین شیکاگو زندگی می‌کردند، سپرد.

ناپدری لری کارمند دولتی در بخش املاک و مستغلات بود که در طول دوران رکود آمریکا، شغل خود را از دست داد و پس‌ازآن به شغل حسابداری روی آورد.

شکست‌های کاری، لوئیس را به فردی منزوی تبدیل کرده بود. او نمی‌توانست با فرزندخوانده خود کنار بیاید و رابطه آن‌ها اغلب با مشکل همراه بود و به دعوا ختم می‌شد و همین عامل لری را به فردی انعطاف‌ناپذیر تبدیل کرد. این خصوصیات همیشه با او ماند و بعدها در برخورد با همکارانش بیشتر بروز پیدا کرد.

 

تحصیلات

لری الیسون در دوران مدرسه پسری کنجکاو بود که به موضوعات پیچیده‌ای مثل ساخت سفینه‌های فضایی و فنّاوری‌های روز و مهندسی علاقه‌مند بود. روند روزمره مدرسه برای او خسته‌کننده بود . گاهی چنان شخصیت پیچیده و خلاقی داشت که نه‌تنها دوستان بلکه معلمانش را هم در حیرت فرومی‌برد. به ورزش هم علاقه داشت و در تیم‌های والیبال، اسکواش و اسکی عضو بود. در سال ۱۹۶۲ میلادی، لری دوران دبیرستان را در مدرسه ساوث شور در اوربانا کمپین به پایان رساند و وارد دانشگاه ایلینوی شد. در همان سال اول دانشگاه، عنوان برترین دانشجوی علوم را از آن خود کرد. اما در سال دوم دانشگاه بود که نامادری‌اش، لیلیان اسپلمن به دلیل ابتلا به بیماری سرطان فوت کرد.  لری پیش از آنکه در امتحانات دانشگاه شرکت کند به شیکاگو برگشت.

پس‌ازآن به مدت یک سال در مشاغل نیمه‌وقت مختلف مشغول به کار شد.  بعد از شک و تردیدهای فراوان، برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک و ریاضیات وارد دانشگاه شیکاگو شد. اما ظاهراً آن اشتیاق لازم برای ادامه تحصیل را نداشت و درنهایت هم بعد از یک‌ترم، دانشگاه او را با خاطر عملکرد ضعیفش اخراج کرد. اما در همان یک‌ترمی که در دانشگاه شیکاگو بود با برنامه‌نویسی کامپیوتر آشنا شد و خیلی سریع در این زمینه پیشرفت کرد. با پولی که از برنامه‌نویسی برای شرکت‌های مختلف جمع کرده بود.  در سال ۱۹۶۶ میلادی و در سن ۲۲ سالگی راهی کالیفرنیا شد.

سال‌های نخست زندگی حرفه‌ای

لری بعد از اخراج از دانشگاه حمایت ناپدری‌اش را از دست داد.  بعد از نقل‌مکان به کالیفرنیا، در طی هشت سال چندین بار شغلش را عوض کرد که البته همه‌شان درزمینه برنامه‌نویسی بودند. اما هدف اصلی او این بود که به‌قدری درآمد داشته باشد که بتواند خود را به ناپدری‌اش ثابت کند.

اولین شغل او در شرکت فنّاوری امدال (Amdahl)  بود که توانست اولین سامانه بزرگ رایانه‌ای منطبق بر IBM را برای این شرکت طراحی کند. پس‌ازآن در اوایل دهه هفتاد میلادی، لری الیسون به شرکت آمتکس (Amtex) رفت که در آن زمان رقابت شدیدی با شرکت سونی داشت. او در این شرکت، عمده وقتش را روی یک پروژه پایگاه داده برای سازمان اطلاعات آمریکا (CIA) کار می‌کرد که او نام آن پروژه را اوراکل گذاشته بود.

لری ایده‌هایش را در آمتکس با سرپرستش باب مینر در میان می‌گذاشت. مینر در سال ۱۹۷۷ میلادی، شرکت آمتکس را ترک کرد و به همراه دو همکار قدیمی خود به نام‌های بروس اسکات و اِد اوتس شرکتی به نام آزمایشگاه‌های توسعه نرم‌افزار (SDL) را با ۸۰۰ دلار سرمایه اولیه تأسیس کرد. چند ماه بعد لری الیسون هم با سرمایه ۱۲۰۰ دلاری به‌عنوان شریک تجاری به آن‌ها ملحق شد و از همان ابتدا مدیرعامل این شرکت شد.

در آن زمان، اِد اوتس مقاله‌ای از ادگار اف کاد به نام “مدل ارتباطی داده برای بانک‌های داده بزرگ و اشتراکی” نشان باب و لری می‌دهد و الیسون شدیداً تحت تأثیر این مقاله قرار می‌گیرد. آن‌ها بر همین مبنا، یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) را طراحی کردند تا سایر شرکت‌ها برای تقسیم‌بندی ذخیره اطلاعات مشتریان، داده‌های تجهیزات، یادداشت‌های مالی، اطلاعات مربوط به مبادلات و اسناد قانونی از آن استفاده کنند.

 

تأسیس اوراکل

در سال ۱۹۷۹ میلادی، شرکت SDL به Relational Software تغییر نام پیدا کرد. سپس در سال ۱۹۸۲ میلادی و بعدازاینکه محصول جدید الیسون و شرکایش بانام Oracle RDBMS به مرحله تولید رسید.  این شرکت با عنوان رسمی شرکت نرم‌افزاری اوراکل ثبت شد. این نسخه از محصول می‌توانست بهترین سوپرمارکت‌ها را از میان کل فروشگاه‌ها رده‌بندی کند.  برای فیلتر کردن و مرتب‌سازی بهترین کالاها و خدمات پرفروش مورداستفاده قرار بگیرد.

در آن زمان شرکت الیسون فقط ۸ کارمند داشت که سه نفر از آن‌ها از مؤسسان شرکت یعنی الیسون، مینر و اوتس بودند.  درآمد شرکت هم کمتر از ۱ میلیون دلار در سال بود.  اما اواسط سال ۱۹۸۲ میلادی، درآمد اوراکل به ۲٫۵ میلیون دلار رسیده بود و آن‌ها ۷۵ مشتری خرد داشتند. در همان سال، الیسون ۲۵ درصد از درآمدش را در بخش تحقیق و توسعه این شرکت سرمایه‌گذاری کرد.و نسخه جدید Oracle RDBMS را به‌صورت نسخه‌ای تجاری و قابل‌حمل بر اساس کامپایلر زبان برنامه‌نویسی C توسعه دهد. اوراکل با بستن قراردادهایی با آژانس‌های دولتی بودجه کافی برای تمرکز روی محصولاتی تجاری، قابل‌اعتماد و بهینه را به دست آورده بود.  به‌این‌ترتیب این شرکت نرم‌افزاری توانست بخشی از بازار را در رقابت با IBM و سایر شرکت‌های آی تی از آن خود کند.

زندگینامه موسس اوراکل

در سال ۱۹۸۳ میلادی، نسخه سوم Oracle RDBMS به‌صورت نسخه‌ای تجاری و قابل‌دسترس عرضه شد. قابلیت نصب بر روی انواع سیستم‌عامل‌های کامپیوترهای شخصی، ایستگاه‌های کاری، پردازنده‌های مرکزی و میکرو کامپیوترها را داشت. در این زمان درآمد شرکت به ۵ میلیون دلار در سال رسیده بود. موفقیت‌های شرکت اوراکل همچنان ادامه داشت . در سال ۱۹۸۵ میلادی، درآمد حاصل از فروش شرکت به ۲۳ میلیون دلار و یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۶ میلادی به ۵۵ میلیون دلار افزایش یافت. در این زمان، اوراکل بیشترین تمرکز خود را بر روی آژانس‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوزه هوافضا، صنایع خودروسازی، داروسازی و کارخانه‌های صنعتی گذاشت.

در ۱۲ مارس سال ۱۹۸۶ میلادی، اوراکل وارد بازار سهام شد. قیمت اولیه هر سهم ۱۵ دلار بود که تا پایان روز به ۲۰٫۷۵ دلار افزایش یافت و با فروش ۲٫۱ میلیون سهم، بهای شرکت به ۳۱٫۵ میلیون دلار بالا رفت.

پس از فروش سهام اوراکل، لری الیسون مراکز بازاریابی خود را در ۳۵ کشور دنیا تأسیس کرد. کمی بعدازآن اوراکل، SQL را معرفی کرد که می‌توانست داده‌های ذخیره‌شده در سیستم‌های شبکه‌ای را پردازش و بازیابی کند.

 

بحران در اوراکل

در سال ۱۹۹۰ میلادی، اوراکل با نخستین بحران مالی خود روبرو شد و همان سال را با درآمد منفی به پایان رساند. ارزش شرکت در بازار بورس ۸۰ درصد کاهش یافت و به نظر می‌رسید که شرکت در آستانه ورشکستگی قرارگرفته است. در همان سال، الیسون با پذیرش مشکل داخلی دست به تغییراتی زد و ۱۰ درصد از کارمندانش که حدود ۴۰۰ نفر می‌شدند را تعدیل کرد. او همچنین کارمندان اصلی را با مدیران باسابقه عوض کرد و خود تمرکزش را بر روی توسعه محصولات گذاشت.

دلیل این بحران نیز استراتژی‌های غلط بازاریابی بود که از مشتریان بالقوه خواسته بود تمامی درخواست سه‌ماهه خود را از این شرکت یکجا بخرند. بعدها الیسون گفت که این بزرگ‌ترین اشتباه تجاری اوراکل بوده است. الیسون برای حل‌وفصل شکایت سهامداران، مجبور به پرداخت ۲۴ میلیون دلار خسارت به آن‌ها شد.

در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، شرکت IBM با محصولات پایگاه داده خود مانند BD2، SQL/DS بخش اعظم بازار را در دست خود گرفته بود.  شرکت‌های رقیب یعنی اوراکل، مایکروسافت، سای‌بیس و اینفورمیکس، شانس خود را برای تخصصی شدن در پایگاه داده‌ی ارتباطی ویندوز و یونیکس در میکرو کامپیوترها و سیستم‌های میان رده امتحان می‌کردند.

زندگینامه موسس اوراکل

در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ میلادی، سای‌بیس سریع‌ترین رشد را در میان این شرکت‌ها داشت و توانست اوراکل را پشت سر بگذارد. اما بعد از سه سال، مایکروسافت در بزرگ‌ترین فعالیت تجاری خود تمام حقوق نرم‌افزاری سای‌بیس را خریداری کرد و در ادامه آن SQL Server را به بازار عرضه کرد. یک سال بعد، این شرکت اینفورمیکس بود که تمام شرکت سای‌بیس را خرید و به جدی‌ترین رقیب اوراکل تبدیل شد.

رقابت بین پایگاه داده لری الیسون و فیلیپ وایت مدیرعامل اینفورمیکس تا سال ۱۹۹۷ میلادی ادامه داشت. در این سال فیلیپ وایت به دلیل تخلفات شرکتی به زندان رفت و در سال ۲۰۰۱ میلادی، IBM اینفورمیکس را جذب کرد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی، پس از بازگشت استیو جابز به شرکت اپل، لری الیسون به عضویت هیئت‌مدیره اپل درآمد. او پنج سال در مقام مدیریت اپل باقی ماند و پس‌ازآن در بیستم سپتامبر سال ۲۰۰۲ میلادی از سمت خود استعفا داد. او درباره استعفایش این‌طور نوشت: “در حال حاضر با توجه به برنامه‌ای که دارم امکان حضور مستمر در جلسات شرکت اپل به‌عنوان مدیر را ندارم. اما همچنان پیشنهاد‌ها و مشاوره‌های خودم را به استیو و دیگر اعضای مدیریتی اپل ارائه خواهم کرد.” 

 

خریدهای راهبردی اوراکل

لری الیسون یک استراتژیست بزرگی است. او مصمم بود تا اوراکل را به بزرگ‌ترین مجموعه نرم‌افزاری جهان تبدیل کند.  در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کرد.

اولین خرید رسمی اوراکل در اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی بود که بخش Rdb از شرکت DEC را تحت مالکیت خود درآورد. از دیگر گام‌های حیاتی الیسون در بزرگ‌تر کردن مجموعه خود، خرید شرکت پیپل سافت (PeopleSoft) بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی با مبلغ ۱۰٫۳ میلیارد دلار انجام شد. پیپل سافت، شرکتی بزرگی با ۱۲٫۷۵۰ مشتری بود که سیستم‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ارتباط با مشتری، راهکارهای مدیریت مالی و نرم‌افزار مدیریت عملکرد سازمانی را ارائه می‌داد.

در آوریل سال ۲۰۰۸ میلاد، اوراکل شرکت BEA Systems را به مبلغ ۸٫۵ میلیارد دلار خریداری کرد که شرکتی تخصصی درزمینه محصولات نرم‌افزاری زیرساختی بود. در ژانویه سال ۲۰۱۰ میلادی، لری الیسون طبق قراردادی به مبلغ ۷ میلیارد دلار، شرکت سان میکروسیستمز (Sun Microsystems) را خریداری کرد . پس‌ازآن اوراکل، پایگاه داده و سرویس‌های  داده جدید خود را بر پایه فناوری‌های میکروسیستمز روانه بازار کرد. بااینکه این خرید از مهم‌ترین قراردادهای اوراکل محسوب می‌شود، اما همچنان دو شرکت IBM و SAP دو رقیب اصلی اوراکل به‌حساب می‌آیند.

الیسون در سال ۲۰۱۴ از مقام مدیرعاملی اوراکل کناره‌گیری کرد . از آن تاریخ تابه‌حال، ریاست هیئت‌مدیره، مدیریت بخش فنّاوری و مسئولیت بخش رسانه‌ای این شرکت را به عهده دارد.

 

زندگی خصوصی

لری الیسون چهار بار ازدواج کرده است . همه آن‌ها به جدایی ختم شده‌اند. او در سال ۱۹۶۷ میلادی و زمانی که دانشجو بود، با آدا کوئین (Adda Quinn)  ازدواج کرد. آن‌ها هفت سال باهم زندگی کردند و درنهایت در سال ۱۹۷۴ میلادی از هم جدا شدند. آدا کوئین هیچ‌وقت بعدازآن، الیسون را مقصر جدایی ندانست. سه سال بعد الیسون با نانسی ویلر جنکینز که آن زمان دانشجوی دانشگاه استنفورد بود ازدواج کرد. اما زندگی مشترک آن‌ها فقط یک سال دوام داشت. در سال ۱۹۸۳ میلادی، الیسون با باربارا بوث که مسئول پذیرش شرکت خودش بود ازدواج کرد. آن‌ها چهار سال باهم زندگی کردند . صاحب دو فرزند به نام دیوید و مگان شدند . درنهایت و در سال ۱۹۸۶ میلادی از هم جدا شدند.

هیچ‌کدام از دو فرزند الیسون، حرفه پدر را دنبال نکردند. هردو سراغ سینما رفتند. دیوید الیسون مؤسس و مدیرعامل شرکت رسانه‌ای Skydance است. در طول چند سال گذشته، دیوید یکی از تأثیرگذارترین تهیه‌کنندگان در هالیوود بوده است. این شرکت در صنعت فیلم‌سازی با شرکت پارامونت پیکچرز (Paramount) همکاری می‌کند.

مگان الیسون متولد ۳۱ ژانویه ۱۹۸۶ میلادی هم مؤسس شرکت فیلم‌سازی Annapurna Pictures و تهیه‌کننده‌ی موفقی است.  از فیلم‌های مشهور این شرکت می‌توان به فیلم “سی دقیقه بامداد(Zero Dark Thirty” ، “او (Her) ” و ” حقه‌بازی آمریکایی (American Hustle)” اشاره کرد.

اما ازدواج چهارم الیسون در سال ۲۰۰۳ میلادی و با ملانی کرافت نویسنده و رمان‌نویس بود. استیو جابز شخصاً عکاسی مراسم ازدواج آن‌ها را به عهده گرفت .  افراد مشهوری مثل تام لنتوس، نماینده پارلمان آمریکا هم در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم، الیسون ۹۱۱ هزار سهم از شرکت اوراکل را به‌عنوان هدیه عروسی به ملانی کرافت تقدیم کرد. این زوج به مدت ۷ سال باهم زندگی کردند.

در حال حاضر الیسون با نیکیتا کاهن، مدل معروف اوکراینی زندگی می‌کند.

 

فعالیت‌های بشردوستانه

زندگی لری الیسون ، در سال ۲۰۰۴ میلادی اعلام شد  الیسون یک درصد از ثروت خود را  معادل ۱۵۱ میلیون دلار  به خیریه اهدا کرده است.  او در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز به جمع ۳۹ ثروتمندی که تعهدنامه نیکوکاری را امضا کرده‌اند پیوست. ( این تعهدنامه تضمین می‌کند امضاکنندگان بخش اعظمی از ثروت خود را در طول دوران زندگی‌شان به خیریه اهدا کنند . بیل گیتس و وارن بافت برای اولین بار و در سال ۲۰۱۰ میلادی این کمپین را تشکیل دادند. و از ثروتمندان خواستند تا بیشتر در امور خیریه کمک کنند. در سال ۲۰۱۳ تعداد امضاکنندگان این تعهدنامه به ۱۱۵ نفر شامل ایلان ماسک، دیوید راکفلر و ریچارد برانسون افرایش یافت).

در سال ۲۰۱۶ میلادی الیسون ۲۰۰ میلیون دلار به مرکز تحقیقاتی بیماری‌های سرطانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اهدا کرد. الیسون مبلغ ۵ میلیون دلار به بیمارستان لارنس جی الیسون اهدا کرد. این کمک الیسون نیز باعث اضافه شدن مرکز مراقبت‌های ویژه برای این بیمارستان شد.

طبق اعلام مجله فوربز تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، لری الیسون با ثروتی معادل ۶۱ میلیارد دلار، پنجمین مرد ثروتمند آمریکا  و هشتمین میلیاردر دنیا است.

 

فعالیت‌های اخیر

در سال ۲۰۱۲ میلادی، لری الیسون ۹۸ درصد از جزیره لانائی را به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار خرید. این جزیره یکی از جزایر هشت‌گانه ایالت هاوایی آمریکا در اقیانوس آرام است . او می‌خواهد با توسعه زیرساخت‌های این جزیره و افزایش توان تولید میوه و سبزی‌ها، این محصولات را در سراسر اقیانوس آرام به فروش برساند. همچنین پروژه‌هایی در رابطه با انرژی‌های تجدید پذیر و تبدیل آب‌شور به آب شیرین نیز در این جزیره در حال اجراست.

از دیگر فعالیت‌های لری الیسون می‌توان به مدیریت تیم قایقرانی اوراکل اشاره کرد. بعد از چند سال شرکت در جام قایق‌رانی آمریکا بالاخره در سال ۲۰۱۰ میلادی به مقام قهرمانی این کشور رسیدند. تیم اوراکل در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز موفق شد بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببرند. علاوه بر آن، او یک زمین تنیس و یک خط کامل هواپیمایی را به نام خود ثبت کرده است. خریدوفروش املاک بزرگ و لوکس نیز از دیگر علایق وی است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی الیسون به همراه ایلان ماسک نقش کوتاهی در فیلم آیرون من ۲ بازی کرد.

زندگینامه موسس بلومبرگ ال.پی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *