افراد ثروتمندبیوگرافی

داستان زندگی مایکل بلومبرگ (مؤسس بلومبرگ ال. پی.)

داستان زندگی مایکل بلومبرگ

ثروت خالص: ۵۱٫۶ میلیارد دلار

سن: ۷۵ سال

تابعیت: ایالات‌متحده آمریکا

نوع فعالیت: خدمات مالی

منبع ثروت: بلومبرگ ال. پی. (خودساخته)

تحصیلات: مهندسی برق دانشگاه جانزهاپکینز – MBA دانشگاه هاروارد

افتخارات: دکتری افتخاری از دانشگاه فوردهام

داستان زندگی مایکل بلومبرگ

مقدمه

مایکل بلومبرگ کارآفرین، سیاستمدار و نیکوکار آمریکایی و مالک موسسه اطلاعات مالی بلومبرگ ال. پی. و صد و هشتمین شهردار نیویورک است . به مدت سه دوره متوالی در این سمت باقی ماند. طبق اعلام مجله فوربز تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، مایکل بلومبرگ با ثروتی معادل ۵۱ میلیارد دلار، هشتمین مرد ثروتمند آمریکا و نهمین میلیاردر دنیا است. در ادامه همراه ما باشید تا نگاه به داستان زندگی مایکل بلومبرگ داشته باشیم.

 

سال‌های نخست زندگی

مایکل بلومبرگ در چهاردهم فوریه سال ۱۹۴۲ میلادی در بوستون آمریکا از یک خانواده یهودی متولد شد. پدرش ویلیام هنری بلومبرگ در زمینه املاک و مستغلات فعالیت می‌کرد. در نوجوانی رُمان “جانی تریمین” که راجع به زندگی یک کارآموز وکالت در دهه ۷۰ بود را صدها بار خواند.  اغلب با مترو به مرکز شهر می‌رفت تا میدان‌های جنگ استقلال آمریکا که در کتاب به آن اشاره‌شده بود را از نزدیک ببیند. صبح شنبه‌ها نیز چندین ساعت در موزه علم بوستون که در آن شاخه‌های مختلف علوم به همراه تاریخ طبیعی منطقه به نمایش گذاشته می‌شد، سپری می‌کرد. این موزه درس‌های زیادی برای مایکل آموزش داد: سخت کار کردن، صادق بودن و چیزی را بدون تفکر قبول نکردن ازجمله مواردی بود که مایکل از موزه علم بوستون فراگرفت. مایکل در سال ۱۹۶۰ میلادی دوران دبیرستان را در مدرسه‌ای در شهر مدفورد ایالت ماساچوست به پایان رساند.

داستان زندگی مایکل بلومبرگ

هوش سرشار مایکل سبب شده بود تا در تمامی دروس مدرسه نمراتی عالی کسب کند. به همین دلیل پس از دوران مدرسه به‌راحتی توانست وارد دانشگاه شود. او در سال ۱۹۶۴ میلادی توانست با مدرک مهندسی برق از دانشگاه جانزهاپکینز فارغ‌التحصیل شود. (دانشگاه جانزهاپکینز یکی از مراکز علمی پرافتخار و خصوص در آمریکا است که در شهر بالتیمور ایالت مریلند قرار دارد. رقابت برای کسب جایگاه نخست در این دانشگاه به‌شدت فشرده است . از هر ۱۱ هزار دانشجویی که برای کسب کرسی در این دانشگاه رقابت می‌کنند. فقط یک هزار نفر موفق می‌شوند.) مایکل در سه سال اول دانشگاه دانشجوی متوسطی بود ولی در سال آخر دانشگاه در تمام دروس اغلب نمره A می‌گرفت.  پس‌ازآن، بلومبرگ وارد دانشگاه هاروارد شد و در سال ۱۹۶۶ میلادی توانست مدرک کارشناسی ارشد MBA خود را از این دانشگاه دریافت کند.

پس از فارغ‌التحصیلی از هاروارد، او با حقوق اولیه ۹ هزار دلار در سال به بانک سرمایه‌گذاری سالمون برادرز (Salmon Brothes) واقع در وال‌استریت پیوست . در سال ۱۹۷۲ میلادی به یکی از شرکای عمومی آن مبدل شد. مایکل طی مدت‌زمان کوتاهی ناظر تمام معاملات سهام سالمون در کنار فروش سیستم‌های اطلاعاتی آن شد. اما در سال ۱۹۸۱ میلادی، شرکت Phibro Corporation، بانک سالمون برادرز را خریداری کرد . بلومبرگ با دریافت ۱۰ میلیون دلار در قبال ترک کار، شغل پرسود خود در وال‌استریت را رها کرد.

داستان زندگی مایکل بلومبرگ

تأسیس بلومبرگ ال. پی.

مایکل در طول دوران فعالیتش در وال‌استریت همیشه درصدد بود تا با ترکیب فناوری روز و اطلاعات موجود، سیستمی طراحی کند تا دسترسی به اطلاعات اقتصادی و بررسی روند صعودی و نزولی سهام شرکت‌های مختلف را آسان‌تر و قابل‌اطمینان‌تر نماید. به عقیده او، این بزرگ‌ترین نیاز زمان وال‌استریت محسوب می‌شد که هیچ‌کس توانایی برطرف کردن آن را نداشت. ازاین‌رو تصمیم گرفت خودش دست‌به‌کار شود؛ او تمام اندوخته‌های عملی و تجربیات شغلی گذشته‌اش را کنار هم گذاشت تا این هدف را محقق سازد.

او در سال ۱۹۸۲ میلادی، با پولی که در قبال ترک سالمون برادرز دریافت کرده بود.  موسسه اطلاعات مالی سیستم‌های بازار نوآور را تأسیس کرد و خود مدیرعامل این شرکت شد.

در سال ۱۹۸۷ میلادی این شرکت به بلومبرگ ال. پی. تغییر نام داد. او به همراه دیگر شرکایش ترمینال کامپیوتری را از صفر طراحی کردند . سرمایه‌گذارها می‌توانستند به‌صورت لحظه‌ای به اطلاعات مالی بازار و محیط‌های تجاری دسترسی داشته باشند. بلومبرگ ترمینال یک سیستم کامپیوتری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا تمام حرکات بازار و معاملات را زیر نظر داشته باشند.

داستان زندگی مایکل بلومبرگ

شرکت مریل لینچ (شرکت خدمات مالی آمریکایی) اولین مشتری این شرکت بود که ۲۲ عدد از نرم‌افزارهای شرکت را سفارش داد این در حالی بود که مایکل و دوستانش هنوز محصول نهایی را آماده نکردند بودند. آن‌ها در مهلت شش‌ماهه که برای خود در نظر گرفته بودند و باکار شبانه‌روزی توانستند باگ‌های برنامه را رفع کرده و محصول نهایی را با موفقیت در شرکت مریل لینچ راه‌اندازی کنند.

بین سال‌های ۱۹۸۷ و اوایل دهه ۹۰ میلادی، شرکت بلومبرگ ال. پی. دفاتری در لندن، توکیو، پرینستون، نیوجرسی، سیدنی و فرانکفورت افتتاح کرد و به دنبال آن بخش بلومبرگ نیوز را نیز برای دسترسی به اخبار لحظه‌ای به موسسه خود اضافه کرد.  در حال حاضر شرکت بلومبرگ بیش از ۱۹ هزار کارمند در اقصی نقاط جهان دارد که اخبار، اطلاعات مالی و تجاری را در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های مالی قرار می‌دهد.

شهردار نیویورک

مایکل بلومبرگ در سال ۲۰۰۱ در انتخابات شهرداری نیویورک شرکت کرد و رکورد جدیدی را درزمینه هزینه مبارزات انتخاباتی به ثبت رساند. او ۷۴ میلیون دلار در این کمپین تبلیغاتی خود هزینه کرد و وابستگی خود را از حزب دموکرات به حزب جمهوری‌خواه تغییر داد و به‌این‌ترتیب توانست در یکم ژانویه سال ۲۰۰۲ میلادی به‌عنوان صد و هشتمین شهردار نیویورک انتخاب شود. او در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۷۸ میلیون دلار در کمپین تبلیغاتی برای حضور مجدد در کرسی شهرداری نیویورک هزینه کرد و در نوامبر همان سال توانست پیروز انتخابات شود. این سمت در سال ۲۰۰۹ میلادی بار دیگر برای وی تکرار شد و به‌این‌ترتیب بلومبرگ برای سه دوره متوالی در این پست باقی ماند و توانست خدمات بسیاری را برای این شهر انجام دهد.

سخت‌تر شدن محدودیت استفاده از اسلحه

مایکل بلومبرگ را می‌توان از صریح‌ترین مدافعان سخت‌تر شدن محدودیت‌های استفاده از اسلحه عنوان کرد. در آوریل سال ۲۰۰۶ میلادی، او با همکاری توماس مِنینو، شهردار بوستون کمیته‌ای برای کنترل استفاده از اسلحه تشکیل داد. این ائتلاف در شروع کار شامل ۱۵ شهردار بود ولی تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد اعضای آن به ۸۵۵ شهردار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۳ میلادی، رکورد کمترین کشتار و تیراندازی برای نیویورک ثبت شد که نشان داد اقدامات بلومبرگ در جهت کنترل استفاده از اسلحه، مفید بوده است.

مبارزه با تروریسم

بعد از حمله تروریستی یازده سپتامبر، مایکل بلومبرگ به‌عنوان شهردار نیویورک منصوب شد و با همکاری دپارتمان پلیس نیویورک، گروهی شامل هزار افسر پلیس مجهز به آخرین ابزارهای مبارزه با تروریسم، را تشکیل دادند که در ادامه نقش مهمی در خنثی شدن چندین عملیات تروریستی در این شهر داشت.

مقابله با جرم و جنایت

آمار جرم و جنایت در شهر نیویورک در طول فعالیت مایکل بلومبرگ به‌عنوان شهردار، ۳۲ درصد کاهش یافت که نسبت به بقیه مناطق آمار قابل‌توجهی بود. درنتیجه کاهش جرم، بسیاری از شهروندان و کسب‌وکارها در مناطقی که پیش‌تر به‌عنوان مناطق ناامن شناخته می‌شد، ساکن شدند.

بلومبرگ در طول سه دوره فعالیت در شهرداری نیویورک تأکید فراوانی روی سلامت و رفاه عمومی داشت و در این زمینه فعالیت‌های مثبتی را نیز انجام داد.

سومین دوره حضورش به‌عنوان شهردار در سال ۲۰۱۳ میلاد به پایان رسید و بعدازآن به‌عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل و آقای بان کی‌مون برای “حل مشکل شهرها و تغییرات اقلیمی” فعالیت کرد. او همچنین بعد از اتمام آخرین دوره در سمت شهرداری نیویورک برخلاف انتظار، و در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی دوباره فعالیت خود را در بلومبرگ ال. پی. با عنوان مدیرعاملی از سر گرفت و با تغییر ساختار واحدهای خبری، رویکرد شرکت را به‌کلی تغییر داد.

 

زندگی شخصی

مایکل بلومبرگ در سال ۱۹۷۵ میلادی با سوزان براون (Susan Brown) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو دختر به نام‌های جورجینا و اِما است. زندگی مشترک مایکل و سوزان حدود ۱۸ سال طول کشید و درنهایت در سال ۱۹۹۳ میلادی از هم جدا شدند. بلومبرگ در حال حاضر با دیانا تیلور زندگی می‌کند.

فعالیت‌های اخیر و اقدامات بشردوستانه

بلومبرگ در سال ۲۰۰۶ میلادی بنیاد خیریه Bloomberg Philanthropies را تأسیس کرد تا فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش را در این موسسه مدیریت می‌کند. تمرکز این بنیاد بر روی پنج بخش محیط‌زیست، سلامت عمومی، هنر، نوآوری دولتی و تحصیلات است. بلومبرگ اعلام کرده است که بخش اعظمی از دارایی‌اش را از طریق موسسه خیریه خودش، صرف امور بشردوستانه خواهد کرد.

 

در سال ۱۹۹۷ میلادی، مایکل بلومبرگ زندگینامه خود را با عنوان “بلومبرگ به قلم بلومبرگ” منتشر کرد. تمام حق امتیاز فروش این کتاب به کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران اختصاص پیدا کرد.

داستان زندگی موسس گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *