افراد ثروتمندبیوگرافی

داستان زندگی وارن بافت مدیرعامل برکشایر هاتاوی

زندگی نامه وارن بافت

زندگی نامه وارن بافت

ثروت خالص: ۸۶٫۳ میلیارد دلار

تابعیت: ایالات‌متحده آمریکا

نوع فعالیت: سرمایه‌گذاری

منبع ثروت: برکشایر هاتاوی (خودساخته)

افتخارات: دریافت مدال آزادی از باراک اوباما (۲۰۱۱)

تحصیلات: مدیریت بازرگانی دانشگاه نبراسکا در لینکلن ( ۱۹۵۰) – اقتصاد دانشگاه کلمبیا (۱۹۵۰ – ۱۹۵۱)

زندگی نامه وارن بافت

مقدمه

وارن بافت سومین میلیاردر جهان کسی است که به “دانشمند اوماها” یا “جادوگر اوماها” معروف است. او سرمایه‌گذار موفق آمریکایی و یکی از ثروتمندترین و محترم‌ترین تجار جهان است . بافت مدیرعامل و یکی از بزرگ‌ترین سهامداران شرکت برکشایر هاتاوی است. ثروت او در سال ۲۰۱۷ طبق مجله فوربز ۸۶ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به زندگی‌نامه وارن بافت داشته باشیم.

سال‌های نخست زندگی:

وارن ادوارد بافت در ۳۰ اوت سال ۱۹۳۰ میلادی در شهر اوماها ایالت نبراسکا در ایالات‌متحده آمریکا متولد شد. پدرش هاوارد، کارگزار بورس و عضو کنگره ایالت متحده آمریکا بود. مادر بافت نیز لیلا استال بافت خانه‌دار بود. وارن دومین فرزند خانواده بود و فقط دو خواهر داشت. او در کودکی استعداد شگفت‌انگیزی از خود درزمینه پول و تجارت نشان داد. توانایی‌هایش در محاسبه ذهنی و دقیق اعداد هنوز هم دوستان و همکاران تجاری‌اش را متحیر می‌کند.

وارن در کودکی به دفتر کارگزاری بورس پدرش می‌رفت . آنجا روی تخته‌سیاهی که قیمت‌های سهام روی آن نوشته می‌شد با گچ خط می‌کشید. اولین سرمایه‌گذاری وارن در سن ۱۱ سالگی بود که سه سهم از شرکت Cities Service را به قیمت هر سهم ۳۸ دلار خریداری کرد. بعد از مدت کوتاهی قیمت سهامی که بافت خریده بود به‌سرعت کاهش یافت و قیمت هر سهم به ۲۷ دلار رسید. اما وارن سهام خود را نگه داشت تا اینکه قیمتش به ۴۰ دلار افزایش یافت. او خیلی سریع سهامش را با سود کمی فروخت اما خیلی زود از این کار پیشمان شد.  چون سهام Cities Service پس از مدت کوتاهی به ۲۰۰ دلار رسیده بود. این تجربه درس بزرگی برای وارن بود: اینکه صبر و شکیبایی یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری است.

در مورد وارن بافت بیشتر بدانیم

او در ۱۳ سالگی اولین کسب‌وکار خود را با روزنامه‌فروشی و فروش بلیت مسابقات اسب‌سواری شروع کرد. او در همان سال اولین اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرد . مدعی شد که دوچرخه‌اش از مالیات ۳۵ دلاری معاف است. درنهایت هم موفق شد که مالیات ۳۵ دلاری دوچرخه‌اش را حذف کند.  در سال ۱۹۴۲ میلادی، پدر بافت به‌عنوان نماینده مجلس در کنگره آمریکا انتخاب شد . خانواده‌اش به فردریکسبورگ در ایالت ویرجینیا نقل‌مکان کردند تا به محل پست جدید پدر نزدیک‌تر باشند. بافت دوران دبیرستان را در مدرسه وودرویلسون در واشنگتن دی سی گذراند.

در آنجا نیز همچنان به برنامه‌ریزی برای روش‌های جدید درآمدزایی خود ادامه داد. در زمان تحصیل در دبیرستان، وارن به همراه یکی از دوستانش، یک میز Pinball دست‌دوم را به قیمت ۲۵ دلار خریدند. آن‌ها این میز را در یک آرایشگاه گذاشتند . در عرض چند ماه با سودی که به دست آورده بودند توانستند ماشین‌های بازی دیگری بخرند. بافت پیش از اینکه تمام دستگاه‌هایش را به قیمت ۱۲۰۰ دلاری بفروشد در مکان‌های مختلف سه ماشین بازی داشت.

تحصیلات دانشگاهی و زندگی حرفه‌ای

وارن در سن ۱۶ سالگی برای تحصیل در رشته علوم بازرگانی وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد. وارن دو سال دانشگاه نرفت چون عقیده داشت که بیشتر از استادها می‌داند. وقتی پدرش در مبارزات مجلس شکست خورد وارن به خانه‌شان در اوماها برگشت . برای ادامه تحصیل به دانشگاه نبراسکا رفت و در ۱۹ سالگی با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی فارغ‌التحصیل شد. تا سن ۲۰ سالگی او با توزیع روزنامه‌های واشنگتن‌پست، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار پدر توانسته بود ۱۰ هزار دلار پس‌انداز داشته باشد.

او تحت تأثیر کتاب بنجامین گراهام در سال ۱۹۴۹ به نام “سرمایه‌گذار باهوش” در دانشگاه بازرگانی کلمبیا ثبت‌نام کرد. تا بتواند در آنجا زیر نظر اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران مورد تحسین خود یعنی بن گراهام و دیوید داد (David Dodd)  درس بخواند.

بن گراهام در طول دهه ۱۹۲۰ میلادی به دلیل داشتن تفکرات نو در زمینه بازار سهام، خیلی زود به‌عنوان یک سرمایه‌گذار و تحلیلگر بزرگ معروف شد. بافت در طول تحصیلاتش در کلمبیا، تنها دانشجویی بود که در کلاس درس بن گراهام نمره A+  گرفت.

زندگی نامه وارن بافت

وارن در سال ۱۹۵۱، مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از این دانشگاه کسب کرد . بعدازآن به مدت سه سال، اوراق بهادار شرکت فالک – بافت را می‌فروخت. سپس به مدت دو سال به‌عنوان تحلیلگر در شرکت گراهام – نیومن برای استاد راهنمای خود کار می‌کرد. گراهام بازنشسته شد و شرکتش را در سال ۱۹۵۶ تعطیل کرد. در این زمان، بافت توانسته بود پول مناسبی  جمع کند.

بافت در سال ۱۹۵۶ در زادگاهش یعنی اوماها، موسسه سرمایه‌گذاری بافت را تأسیس کرد. او با استفاده از تکنیک‌هایی که از گراهام آموخته بود، توانست با موفقیت شرکت‌هایی که ارزش کمی برایشان در نظر گرفته می‌شد شناسایی کرده و تا قبل از سال ۱۹۶۲ میلادی تبدیل به یک میلیونر شود. یکی از شرکت‌هایی که بافت روی آن سرمایه‌گذاری پر ریسکی کرد شرکت نساجی به نام برکشایر هاتاوی بود. او در اوایل دهه ۶۰ میلادی شروع به جمع‌آوری سهام آن شرکت کرد و تا سال ۱۹۶۵، توانست کنترل شرکت را بر عهده بگیرد. بافت با نظارت بر رشد این شرکت چندملیتی که درزمینه رسانه، بیمه، انرژی، صنایع غذایی و آشامیدنی هلدینگ بود، تبدیل به یکی از ثروتمندترین و نیکوکارترین مرد جهان شد.

 

امپراطوری تجاری و اقتصادی

باوجود موفقیتی که موسسه بافت داشت، وارن در سال ۱۹۶۹ به‌عنوان مؤسس این شرکت،  تصمیم به انحلال آن گرفت تا با تمرکز بیشتری روی توسعه برکشایر هاتاوی کار کند. وی بخش تولید نساجی آن شرکت را از رده خارج کرد و به‌جای آن با خرید دارایی‌هایی در رسانه (واشنگتن‌پست)، بیمه (GTEICO) و نفت (Exxon) آن شرکت را گسترش داد.

“الهام‌بخش اوماها” با خرید بانک برادران سالمون (بانک سرمایه‌گذاری در وال‌استریت) در سال ۱۹۸۷ که گرفتار رسوایی شده بود توانست سرمایه‌گذاری‌های به‌ظاهر ضعیف را نیز بسیار سودآور کند.

با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برکشایر هاتاوی در کوکاکولا، بافت از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ مدیر این شرکت شد. ( سرمایه‌گذاری در کوکاکولا بهترین سرمایه‌گذاری تاریخ برکشایر هاتاوی بوده است). او همچنین در شرکت هلدینگ بازارهای جهانی سیتی گروپ، شرکت هلدینگ گراهام و شرکت ژیلت به‌عنوان مدیر فعالیت کرد. بافت قبل از آوریل سال ۲۰۰۶ میلادی، ۲ میلیارد دلار ثروت به دست آورده بود و در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز با ۲ میلیارد دلار دارایی، برای اولین بار و بعد از ۱۳ سال جایگاه نخست ثروتمندترین مرد جهان را از بیل گیتس گرفت و گیتس در رده دوم لیست فوربز قرار گرفت. البته یک سال بعد آن گیتس دوباره به جایگاه نخستش بازگشت و بافت دومین مرد ثروتمند بعد از بیل گیتس شد.

 

فعالیت‌های اخیر و اقدامات بشردوستانه

بافت در ژوئن سال ۲۰۰۶ طی اعلامیه‌ای بیان کرد که تمام ثروتش را به خیریه خواهد بخشید. او ۸۵ درصد از آن را به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. این کمک مالی به بزرگ‌ترین کمک خیریه در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا تبدیل شد. در آن زمان اعلام شد که این سطح کمک، برای دو برابر کردن اندازه بنیاد کافی است.

بافت و گیتس همچنین در سال ۲۰۱۰ اعلام کردند کمپینی را تشکیل دادند که تعهد می‌کند افراد ثروتمند بیشتری را استخدام کند که به امور بشردوستانه کمک کنند.

در فوریه سال ۲۰۱۳، همراه با یک گروه سهام خصوصی به نام ۳G Capital، شرکت غذایی Heinz را به قیمت ۲۸ میلیارد دلار خریداری کرد. دیگر بخش‌هایی که به برکشایر هاتاوی اضافه شدند شامل باتری‌سازی Duracell و گروه غذایی Kraft است که در سال ۲۰۱۵ با کمپانی Heinz ادغام شدند و سومین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی بزرگ شمال آمریکا را تشکیل دادند.

بیوگرافی وارن بافت

در سال ۲۰۱۶، بافت وب‌سایت Drive2vote را راه‌اندازی کرد تا مردم به‌ویژه مردم ایالت زادگاهی یعنی نبراسکا را با استفاده از حق رأی تشویق کند. او در انتخابات اخیر آمریکا با حمایت از هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ دیگر کاندیدای ریاست جمهوری را به چالش کشید. بافت علیرغم تحت حسابرسی بودن دفاتر مالیاتی‌اش با ارائه داوطلبانه تسویه‌حساب مالیاتی، از ترامپ خواست تا او هم در صورت صداقت، برگه مالیاتی خود را به بافت نشان دهد. این درخواست از سوی ترامپ رد شد و البته این رد درخواست مانع از شرکت در انتخابات ۲۰۱۶ و درنهایت برنده شدن ترامپ نشد.

در ماه مِی سال ۲۰۱۷ نیز بافت اعلام کرد که در حدود ۸۱ میلیون سهام خود از شرکت IBM را فروخته است او همچنین در سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری ۳۷ میلیون سهم از سهام IBM را نیز فروخته و به‌این‌ترتیب ۳۲ درصد از سهامش در این شرکت را کاهش داده است. در همین دوره، بافت سهامش در شرکت اپل را ۳ درصد افزایش داده است. او همچنین با ۷۰۰ میلیون سهم، بزرگ‌ترین سهامدار بانک Bank of America است.

 

افتخارات:

 

در سال ۲۰۱۱ میلادی، بافت از سوی رئیس‌جمهوری وقت آمریکا باراک اوباما موفق به دریافت نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری شد.

بافت علاوه بر اینکه موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم است، از خیرترین انسان‌هایی است که قرار است بخش اعظمی از ثروتش را به سازمان‌های خیریه اهدا کند.

 

 

کتاب‌های بسیاری نیز در مورد وارن بافت و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری او نوشته‌شده است:

  1. کتاب روش سرمایه‌گذاری وارن بافت – نویسنده رابرت هگستروم (Warren Buffett way)
  2. Tap Dancing To To Work: Warren Buffett on Practically Everything

 

زندگی خصوصی

بافت در زادگاهش اوماها با دختری به نام سوزان تامپسون آشنا شد و در آوریل سال ۱۹۵۲ باهم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های سوزان، هاوارد و پیتر شد. سوزان در سال ۱۹۵۳ میلادی متولد شد گفته می‌شود بافت برای صرفه‌جویی از یک کشوی خراب لباس برای کودک خود، تختخواب درست کرد. یک سال بعد نیز دومین فرزند بافت، هاوارد گراهام به دنیا آمد. بافت نام فرزندش را از نام پدر خود، هاوارد بافت و همچنین بنجامین گراهام استاد موردعلاقه‌اش انتخاب نمود. سومین فرزندش، پیتر نیز در سال ۱۹۵۶ متولد شد. همسر بافت در سال ۲۰۰۴ میلادی از دنیا رفت و بافت دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۶ با همکارش به نام استرید منکس ازدواج کرد و همچنان هم باهم زندگی می‌کنند.

بافت در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که دچار بیماری سرطان پروستات شده است. او در ماه جولای همان سال معالجات پزشکی و اشعه درمانی را شروع کرد و تا ماه نوامبر درمان خود را با موفقیت به پایان رساند.

وارن بافت که فرد صرفه‌جویی است هنوز در خانه‌ای که با مبلغ ۳۱ هزار دلار خریده بود زندگی می‌کند. او یک ماشین کادیلاک DTS دارد.

زندگینامه موسس فیس بوک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *