فوتبال ایران

نگاهی به اوضاع و احوال فولادی که دیگر دنبال قهرمانی نیست!

باشگاه فولاد خوزستان در چهار سال گذشته با جواد نکونام یکی از چغرترین و خطرناک‌ترین تیم‌های لیگ برتر بوده است. همزمان با ورود این مربی، آنها جهش خوبی در لیگ برتر داشتند و در پایان فصل اول به مقام سومی رسیدند. فولاد با این عنوان توانست سهمیه پلی‌آف آسیا را کسب کند و با برد 4 بر صفر مقابل العین، به مرحله گروهی مسابقات برسد.

در فصل دوم فعالیت نکونام در فولاد، آنها در لیگ برتر به مقام ششمی دست یافتند، ولی در فینال جام حذفی با شکست استقلالِ فرهاد مجیدی، قهرمان شدند و در آسیا هم که حضور داشتند. آنها در این رقابت‌ها با تیم‌های النصر عربستان، السد قطر و الوحدات اردن همگروه شدند که با وجود بازی‌های خوب نتوانستند به توفیقی دست پیدا کنند.

دومین تجربه لیگ قهرمانان، فولاد اما بسیار متفاوت‌تر بود. آنها که به واسطه برتری مقابل پرسپولیس در سوپرجام اعتمادبنفس بیشتری پیدا کرده بودند، در فصل 2022 لیگ قهرمانان با تیم‌های شباب الاهلی امارات، الغرافه قطر و اخال ترکمنستان در گروه C حضور داشتند و با اقتدار و کسب 12 امتیاز به دور حذفی راه یافتند.

در فصل جدید لیگ برتر فولاد تیم باتجربه‌تری تشکیل داد. نکونام می‌خواست در چهارمین فصل حضورش این تیم را به قهرمانی نزدیک‌تر و در آسیا هم شانس خود را امتحان کند. مصدومیت‌های مکرر و اشتباهاتی در جذب بازیکنان باعث شد تا فولاد از اهداف خود دور شود. آنها در نیم‌فصل به دنبال جذب بازیکن رفتند و بخشی از ضعف‌های خود را از بین بردند، ولی ضعف اصلی همچنان وجود داشت؛ عدم حضور مهاجم تخصصی.

مدیران باشگاه به همین دلیل گادوین منشا را به اهواز کشاندند، ولی با او قرارداد نبستند. مشکلات نکونام و رادکیا از این لحظه جدی‌تر شد. فولاد در بازی تراکتور و سپاهان به خاطر نبود مهاجم ضربه خورد. آنها موقعیت‌های خوبی داشتند که تبدیل به گل نمی‌شد. در بازی مس رفسنجان هم منشا برای حریف فیکس بازی کرد و طوری مدافعان فولاد را آزار داد که مشخص شد جذب نکردنش یک اشتباه بزرگ برای مدیران این باشگاه بوده است.

نکونام بعد از بازی پرسپولیس می‌خواست برود!
مشکلات نکونام و رادکیا در دو ماه گذشته به اوج خود رسید. دو طرف بر سر جذب بازیکنان و همین‌طور تأمین منابع مالی تیم به شدت مشکل داشتند. رادکیا همچنین با تأکید بر تغییر استراتژی و اهداف فولاد، نکونام را به این نتیجه رساند که او را نمی‌خواهند. سرمربی فولاد قصد داشت بعد از برد مقابل پرسپولیس استعفا دهد، ولی اتفاقات بازی و حواشی آن، نکونام را به این نتیجه رساند که بماند.

سه شکست بعدی هم باعث شد این مربی بماند چون می‌خواست تیم را در شرایط بهتری تحویل دهد. بعد از دیدار با الفیصلی بود که او تصمیم قطعی خود را برای جدایی گرفت، چون اعتقاد داشت اگر بماند، اردوی تیمش به هم می‌ریزد. گویا نکونام به این نتیجه رسیده بود مدیرعامل فولاد با توپ پری به قطر خواهد آمد و جلسه آنها به دعوا می‌کشد. دعوایی که تیم فولاد را در آستانه بازی الهلال با بحران روبه‌رو می‌کرد.

به همین دلیل او رفت تا به گفته خودش تیم آسیب بیشتری نبیند. جدایی نکونام اما ارتباطش با کادر فنی را قطع نکرد. حمید رجبی دستیار اول او هم به بعد از بازی گفت حضور آبرومندانه در بازی الهلال و لیگ قهرمانان را مدیون این مربی هستند. گویا نکونام بعد از ترک اردو دو روز متوالی به صورت مداوم با دستیارانش در ارتباط بوده و نکات را منتقل کرده است. گواه این مدعا اینکه ترکیب فولاد در مسابقه الهلال نسبت به دیدار الفیصلی کوچک‌ترین تغییری نداشت.

ادعای مدیر فولاد و نگرانی هواداران
بعد از بازی آبرومندانه و حذف فولاد، مدیرعامل این باشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرد این تیم دیگر دنبال قهرمانی و جام آوردن نیست؛ جمله‌ای که فرسنگ‌ها با آنچه در ذهن هواداران فولاد بود، فرق دارد. در حالی که این تیم هنوز شانس قهرمانی در جام حذفی را دارد، رادکیا گفت جام نمی‌خواهند واستراتژی‌شان برای آینده این است که بازیکن بومی بیاورند. ادعایی که البته جای سؤال زیادی باقی می‌گذارد؛ آیا بازیکنان بومی فولاد که اکثراً تجربه حضور در لیگ برتر ندارند می‌توانند در اوج فشار هواداران در فصل آینده موفق باشند؟ آیا مربی بعدی فولاد لیست را می‌بندد یا مدیرعامل این باشگاه؟ اگر سرمربی تعیین‌کننده باشد و بازیکنان بومی را نپسندد و اکثر پست‌ها را با بازیکن غیربومی پر کند، تکلیف چه خواهد بود؟

کاملاً مشخص است پوست‌اندازی فولاد و استفاده از بازیکنان بومی برای این تیم، فعلاً چیزی در حد یک رؤیاست و کوچک‌ترین نقشه مشخصی برای آن ترسیم نشده. از اهواز خبر می‌رسد اظهارات رادکیا بازیکنان را در شوک فرو برده است، همانطور که بعد از بازی الفیصلی و در بیانیه موافقت با استعفا نکونام، نوشته بودند تیم دسته اولی را برده‌اند! بعضی بازیکنان فولاد در قطر بابت این موضوع به شدت از مدیرعامل گلایه کردند که چرا باید برد مهم‌شان مقابل تیم عربستانی، کوچک خوانده شود؟

طرفداران فولاد اعتقاد دارند باید یک مربی درجه یک به اهواز برود. آنها در صفحه رسمی باشگاه این هشتگ را درست کرده‌اند، ولی تا این لحظه همه چیز متفاوت است. باشگاه قصد دارد حمید رجبی را حفظ کند، اما او حاضر نیست سرمربی باشد، چراکه نمی‌خواهد جای همکار و دوست قدیمی‌اش را بگیرد. باشگاه نمی‌خواهد برای جذب سرمربی خارجی هزینه کند. آنها دنبال کاهش هزینه هستند و می‌خواهند بازیکنان نامی را کنار بگذارند و در این شرایط طبیعی است پول برای مربی خارجی ندهند.

آیا مسیری که فولاد می‌رود، مسیر درستی است؟ آیا دست فرمان مدیران این باشگاه خاطره تیم چغر و قدرتمند نکونام و فولاد را به‌زودی از اذهان عمومی پاک می‌کند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *