فوتبال ایران

آنالیز جام جهانی یا فقط آلبوم عکس؟

اولین نشانه‌ حضور آنها در دوحه یکشنبه شب با انتشار عکسی ظاهر شد که در آن سرمربی تیم ملی و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در کنار آرسن ونگر در حال تماشای بازی نیوکاسل – آرسنال بودند.این شروع بمباران تصویری رسانه‌ها بود و ساعتی بعد عکس قلعه‌نویی و ماجدی در کنار اینفانتینو، رئیس فیفا و اسکالونی سرمربی آرژانتین منتشر شد. همچنین سایت فدراسیون فوتبال خبر داد که آنها با هانسی فلیک، سرمربی آلمان هم ملاقات داشته‌اند.

در این گزارش درباره جزئیات این ملاقات‌ها آمده است: «در این دیدارها، قلعه‌نویی و ماجدی درباره آخرین وضعیت فوتبال جهان، کیفیت میزبانی قطر از جام جهانی، سطح این رقابت‌ها و شرایط فوتبال ملی دنیا با اینفانتینو، لیونل اسکالونی و هانسی فلیک صحبت و تبادل نظر کردند.»
همچنین یک سایت درباره ملاقات سرمربی تیم ملی و اسکالونی نوشته است: «امیر قلعه‌نویی گفت‌وگویی با لیونل اسکالونی، سرمربی تیم ملی آرژانتین، قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم داشت و در خلال آن صحبت از لیونل مسی، اعجوبه دنیای فوتبال به میان آمد که سرمربی تیم ملی آرژانتین در واکنش به تحسین قلعه‌نویی از این ابرستاره، به تمجید از مسی پرداخته و از رفاقت میان او و کاپیتان تیمش و همچنین تفاوت‌های او با سایر بازیکنان سخن گفته است.»

آنالیز جام جهانی یا فقط آلبوم عکس؟

فرصت تکرارنشدنی
معمولاً چنین برنامه‌هایی فرصتی برای مربیان است که در فضایی دوستانه با یکدیگر تبادل نظر و تجربیات‌شان را به هم منتقل کنند. هر مربی با توجه به سطح فنی تیم و فرهنگ خاص کشورش تجربیات منحصر به فردی دارد که می‌تواند برای مربی دیگر شنیدنی باشد. قلعه‌نویی و ماجدی اما به نظر می‌رسد که فعلاً از این ملاقات‌ها هیجان‌زده‌اند و بیشتر مشتاق عکس گرفتن با مشاهیر فوتبال هستند. البته عکس گرفتن با این مربیان ایرادی ندارد، بخصوص اینکه مربیان آسیایی کمتر از مربیان اروپایی فرصت حضور در چنین همایش‌هایی را دارند، ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که این فرصت ویژه به یک کمپین تبلیغاتی تبدیل شود تا آنها آلبوم عکس‌شان را کامل کنند. هرکدام از مربیان تیم‌های ملی مطرح فوتبال جهان در جمع‌های دوستانه ممکن است به نکاتی اشاره کنند که در مصاحبه‌های مطبوعاتی به زبان نمی‌آورند و برای مربیان ایرانی که فرصت ارتباطی کمتری دارند این موارد می‌تواند مؤثر و ارزشمند باشند.
هرکدام از این چهره‌های برجسته دنیای فوتبال وارث آموزه‌های مربیان پرشماری هستند که پای درس‌شان نشسته‌اند یا با آنها همکاری داشته‌اند و مربیان ایرانی با مبادله اطلاعات می‌توانند به ادامه این زنجیره انتقال دانش تبدیل شوند. این به شرطی است که تمایل واقعی به یادگیری وجود داشته باشد و مربیان ایرانی از این فرصت‌ها برای آشنایی و ارتباطات بیشتر استفاده کنند.

آنالیز جام جهانی یا فقط آلبوم عکس؟

تکرار ماجرای لورکوزن؟
قلعه‌نویی سال‌ها قبل سفری به آلمان داشت و به لطف روابط نزدیک استقلال و بایرن لورکوزن تماشاگر تمرینات این تیم بود. او در بازگشت روایت اغراق‌شده‌ای از اتفاقات این سفر داشت تا کارکرد این بازدید را در حد یک کلاس مربیگری ارتقا بدهد، ولی این بزرگنمایی نتیجه عکس داشت و رسانه‌ها و طرفداران فوتبال آن را دستمایه انتقاد و طنز قرار دادند.
این بار هم اصرار در انتشار این عکس‌های یادگاری می‌تواند به وجهه سرمربی تیم ملی آسیب بزند و دستاورد حضور در این همایش را به سفری تفریحی و تبلیغاتی کاهش دهد.
قلعه‌نویی برای جلوگیری از تکرار سناریوی سفر به لورکوزن این بار می‌تواند در بازگشت از دوحه گزارشی از آموزه‌ها و دستاوردهای این همایش بدهد. او به نمایندگی از مربیان ایرانی به قطر رفته و ارائه خلاصه‌ای از آنالیز جام جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند برای مربیان رده‌های مختلف فوتبال ایران ارزشمند باشد. همچنین جزئیات این ملاقات‌ها و گفت‌وگوها برای رسانه‌ها و هواداران هم جذاب و شنیدنی خواهد بود. ای کاش سرمربی تیم ملی گزارشش از این سفر جذاب را هم مثل این عکس‌های یادگاری منتشر کند تا کمکی به فوتبال ایران باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *