اخبار کسب و کارها

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه

با گرم شدن هوا و شروع فصل بهار و تابستان شاهد رشد وتکثیر پشه ها در محل زندگی و کار هستیم که در بهترین حالت فقط نیش می زنند و شاهد نقاط قرمز و ملتهب روی پوست هستیم ولی در بدترین حالت ممکن است حامل بیماریهایی خطرناکی مثل مالاریا باشند.

الف- محافظت و پیشگیری از پشه ها :

کنترل پشه ها برای پایین نگه داشتن جمعیت آنها یا حذف پشه ها در مشاغلی که دارای فضای باز هست مانند کارخانجات، هتل ها و مراکز اقامتی،مراکز آموزشی و تفریحی و مجتمع های تجاری برای جلوگیری از نیش زدن کارکنان ومشتریان ضروری است.

ارمغان بهداشت محیط سعی دارد در این مقاله بهترین راههای مبارزه با پشه ها را به شما آموزش دهد:

قدم اول : منابع آب راکد را حذف کنید

پشه ها در آبهای راکد یا در آبهای با جریان کم تخمگذاری و رشد می کنند و حذف آب راکد مهمترین قدم برای حذف پشه ها است.

محل های تجمع آب طبیعی یا مصنوعی،برداشته ،پر شده یا زهکشی مناسب برای آنها ایجاد شود

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه

محل های که در زیر به آنها اشاره می شود،نقاط مناسبی برای تخمریزی و تکثیر پشه ها هستند:

1-محل هایی که دارای زهکشی ضعیفی هستند مانند خندق ها،باتلاق ها، مسیر لاستیک وسایل نقلیه در خاک نرم،فرو رفتگی زمین که نیاز به تعمیر یا پرکردن دارند تا از تجمع آب جلوگیری شود.

2-اشیایی که آب باران در آنها جمع می شود مانند ظروف غذا و نوشیدنی،لاستیک های کهنه و سطل ها باید جمع آوری و دفع گردد.

3-نعلبکی های زیر گلدان ها، حوض های آب یا اشیایی که آب در آنها همواره وجود دارد باید هر هفته دور ریخته شود و از نگهداری گیاهانی که مردابی هستند و در آب غوطه ورند در مناطق حساس به پشه خودداری شود.

4-آبیاری بیش از حد چمن ها، می تواند منجر به تجمع آب و محل رشد پشه ها گردد.

5-نشتی در لوله کشی ها و زهکشی تهویه مطبوع، محل هایی از ساختمان که آب را به دام می اندازد، بویژه در محل های سایه دارد باید تعمیر و نگهداری شود.

6-ناودانها و فواره ها می توانند زباله های را جمع آوری کرده و مسدود شوند و مکان های برای تکثیر پشه ها شوند باید مرتباً بررسی و تمیز شوند.

مکان های استراحت پشه های بالغ را مدیریت کنید

پشه های بالغ در طی روز در مناطق سایه دار،مانند زیر عرشه شیروانی ها یا در طی پایه ساختمان یا پوشش گیاهی استراحت می کنند

چمن زنی کنید و علف های هرز بلند و پوشش گیاهی متراکم را از بین ببرید،قسمتهایی از درختچه ها را که شاخه های آن تا  سطح زمین رسیده اند و زیر آن را هرس کنید. از سموم مناسب برای سمپاشی پشه ها استفاده کنید .

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه .

از ورود پشه ها به داخل ساختمان جلوگیری کنید

درها و پنجره ها را در صورت عدم استفاده بسته نگه دارید و برای درها و پنجره ها از توری ضد پشه استاندارد با سوراخ های ریز نصب کنید . در حال حاظر توری های کشویی متنوعی در بازار موجود است . هر سوراخ یا شکافی که در ساختمان ورود دارد و می تواند محل ورود پشه ها شود را مسدود کنید.

از استخرهای روباز و حوض ها به درستی نگهداری کنید :

استخرهای روباز باید به درستی نگهداری و کلرزنی شود،حفظ مقادیر صحیح اکسیژن و کلر در آب باعث حذف منابع غذایی پشه ها می شود. در استخرهای زینتی می توان از ماهی لارو خوار گامبوزیا استفاده کرد یا هوادهی کرد تا آب جریان داشته باشد.

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه-

در محیط های با آلودگی بالای پشه از لباس های مناسب استفاده کنید

در صورت حضور در فضای سبز و محیط های جنگلی و مردابی از لباس های بلند و گشاد استفاده کنید . پشه ها به راحتی از روی لباس های تنگ و یا سوراخ های صندل نیش می زنند.

از مواد تایید شده  دورکننده پشه ها استفاده کنید

 

ترکیباتی مانند دی متیل تولوآمید DEET (N, N-diethyl-m-toluamide) و  پیکاریدین  Picaridin (KBR 3023)

حاوی مواد فعال به عنوان دورکننده پشه ها هستند که به صورت پماد و لوسیون در داروخانه ها به فروش می رسد و با استفاده از این دورکننده ها گزش پشه ها به حداقل می رسد.

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه

ب-از متخصصان کنترل آفات و شرکت سمپاشی استفاده کنید :

شرکت های سمپاشی معتبر و علمی می توانند با بررسی عوامل فوق و مشاوره و برنامه ریزی  از طریق شناسایی محل های تکثیر  پشه ها، روش های محافظت از ساختمان و سمپاشی پشه های بالغ و لارو با سموم مناسب پشه باعث کنترل حرفه ای پشه ها  شوند.

با توجه به شرح بالا یک برنامه حرفه ای کنترل پشه توسط شرکت کنترل آفات بایستی شامل اقدامات زیر باشد :

1-بازدید از کل ساختمان به منظور شناسایی محل های پر ریسک

2-روش های حذف و کاهش آبهای راکد و محل های رشد لاروهای پشه

3-بهترین راه حفاظت از ساختمانها

4-موثرترین راه برای کاهش مکان های استراحت پشه

5-تهیه یک برنامه نظارت مستقیم بر فعالیت های کنترل پشه

6-فعالیت های آموزشی مناسب برای کنترل پشه

7-استفاده از سموم مناسب ضد پشه بالغ و لارو آنها و توجه به ایمنی مصرف کننده

توصیه می شود مقاله انتخاب بهترین شرکت سمپاشی را مطالعه کنید .

راه حل هایی برای پیشگیری و مبارزه با پشه

سمپاشی پشه :

سمپاشی می تواند علیه لارو و یا بالغ پشه انجام گیرد . برای سمپاشی لارو پشه از سموم لاروکش (Larvicide) مثل سبز پاریس (Green Paris) که از قدیمی ترین سموم لاروکش با کاربرد وسیع است ، همچنین از سموم عالی مصنوعی مثل Temephos یا ابیت ( Abate) که ممکن است به صورت گرانول ، پودر و امولسیون تهیه و مصرف شوند استفاده می گردد . از دیگر مواد لاروکش روغنها هستند که ممکن است طبیعی مثل گازوئیل و نفت سفید و یا مصنوعی و تجاری مثل Maraliol Hs , Flit MLO باشند . روغنها هم از طریق فیزیکی ( با مسدود کردن سوراخهای تنفسی باعث خفگی لاروها می شوند ) و هم از طریق جذب شدن باعث مسمومیت و مرگ لاروها می شوند .
برای سمپاشی پشه بالغ از سموم شیمیایی آلی و بادوام و به روش ابقایی (Residual sprying) استفاده می شود . برای این منظور از فایکام،سولفاک، بایگون 2gr/m2 و پرمترین به میزان 1.5 سی سی در لیتر استفاده می شود . در این حال باید تمام سطوح داخلی ساختمان ها و منازل در سطح وسیع در مناطق تحت کنترل، سمپاشی شده و در سال بسته به میزان دوام سم ، 2 تا چهار نوبت تکرار شود . سمپاشی پشه (مبارزه شیمیایی) سریع ترین راه کنترل پشه ها بخصوص در زمان اپیدمی بیماریهای منتقله می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *