اخبار کسب و کارها

بهترین کودهای مورد استفاده برای باردهی فوق‎ العاده نهال گیلاس

بهترین کودهای مورد استفاده برای گیلاس‎

بهترین کودهای مورد استفاده برای باردهی فوق‎ العاده نهال گیلاس

درخت گیلاس به دلیل داشتن شاخ و برگ‎های غنی، شکوفه‎های بهاری زیبا و البته میوه‎های شیرین، در بین باغداران محبوب است. این درخت به اندازه درختان میوه دیگر به مواد مغذی نیاز ندارد، بنابراین فقط باید گاهی به آن کود بدهید. به‌طورکلی کود نیتروژن سبب به‌وجود آمدن شاخ و برگ‎های ضخیم و سبز در نهال گیلاس می‌شود و می‎تواند به رشد یک درخت سالم و سبز کمک کند.

از چه سنی به بعد درخت‎های گیلاس نیاز به کوددهی دارند؟

در یک خاک غنی از مواد مغذی، می‎توان تا زمانی که نهال گیلاس شروع به میوه دادن کند، کوددهی را به تعویق انداخت. این زمان به‌طور میانگین برای بهترین نهال گیلاس شیرین ۷-۴ سال و برای گیلاس ترش و آلبالو ۵-۳ سال است. به گفته کارشناسان پالیز نهال اگر نهال‎های شما در طول فصل رشد، تغییر چندانی نداشتند، کوددهی را از بهار سال بعد در نظر بگیرید.

بسیار مهم است که یک باغدار به تمام نیازمندی‎های کاشت و نگهداری از درختان میوه واقف باشد. سایت‎های معتبری در این باره وجود دارند؛ مانند ویکی‌پدیا، ویکی هو (Wiki How) و پالیز نهال که اطلاعاتی کامل در مورد شرایط نگهداری از انواع نهال میوه در دسترس قرار می‎دهند. با بهره‎گیری از این منابع، باغداران می‎توانند بهترین و باکیفیت‎ترین میوه‎ها را از نهال گلابی، گردو، گیلاس، بادام و… به دست بیاورند.

همچنین مشخصات و قیمت انواع نهال‌های پیوندی به سایت پالیزنهال مراجعه فرمایید.

نهال گیلاس آرامش باغات؛ خرید برترین ارقام گیلاس و مدیریت بیماری‌ها

پس از اینکه نهال گیلاس شما به سن میوه‌دهی رسید، لازم است در زمان‎های خاصی از سال به آن‎ها کود بدهید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با هم به این موضوع بپردازیم.

در چه فصلی از سال باید به درخت گیلاس کود بدهیم؟

به‌طور معمول برای درختان گیلاس، یک‌بار در سال کوددهی کافی است. می‎توانید از یک کود کم‎نیتروژن در اوایل بهار، حدود دو یا سه هفته قبل از شکوفه دادن درخت استفاده کنید. پس از در آمدن جوانه‎ها همچنان می‎توانید کوددهی کنید، اما این کار را به‌هیچ‌وجه دیرتر از اردیبهشت به تعویق نیندازید.

توجه داشته باشید که توصیه‎های افراد محلی در مورد کوددهی، ممکن است در زمان‎های خاصی از سال مؤثر باشد. به‌دلیل شرایط اقلیمی محیط محلی خود، لطفاً به این توصیه‎ها عمل کنید. بسیاری از درختان میوه پس از شروع میوه دادن به نیتروژن بیشتری نیاز دارند، اما درختان گیلاس این‌گونه نیستند.

هر سال خاک زیر درخت گیلاس را آزمایش کنید تا ببینید به چه چیزی نیاز دارد. اگر سطح نیتروژن کم به نظر می‌رسد، اقدام به این کار کنید. برای به‌دست‌آوردن محصول بهتر، مالچ پاشی نهال گیلاس و ازبین‌بردن علف‎های هرز را همیشه در نظر داشته باشید.

کود برای باردهی گیلاس‎

کودهای لازم برای درخت گیلاس کدام هستند؟

کودهای مصنوعی و ارگانیک (تهیه‌شده به‌صورت طبیعی)، در واقع اصلاح‌کننده‌های خاک هستند. به‌طورکلی، درختان گیلاس زمانی رشد می‎کنند که درشت‌مغذی‌هایی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) در خاک آنها وجود داشته باشند. نیتروژن به رشد رویشی (برگ‎ها و شاخه‎ها) کمک می‎کند. فسفر، رشد ریشه و شکوفه‎ها را تشویق می‎کند. پتاسیم یا پتاس نیز مقاومت طبیعی درخت گیلاس در برابر بیماری‎ها را افزایش می‎دهد.

یک کود محلول در آب که به‌طور خاص برای نهال گیلاس جوان درست شده است، مواد مغذی این درختان را در طول سال‌های اولیه خود به‌محض استقرار در زمین فراهم می‌کند.

درختان گیلاس کودهای کم نیتروژن را ترجیح می‎دهند. مقدار عناصر نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) در کودها، معمولاً به نام NPK با درصدهای مختلف بیان می‎شود. کودهای 5-10-10 یا 10-15-15 برای گیلاس مناسب هستند. بدین ترتیب، مثلاً کود 5-10-10 به مقدار ۵ درصد نیتروژن، ۱۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم دارد.

باید مراقب باشید بیش از حد به گیلاس کود ندهید. زیرا این کار سبب عدم تعادل درخت می‌شود و می‎تواند بر تولید میوه تأثیر بگذارد. همچنین درخت را مستعد آفات و بیماری‎ها می‎کند. انواع کود برای درخت گیلاس از این ‌قبیل هستند:

کود و کمپوست ارگانیک

کودهای آلی یا ارگانیک از کود دامی یا کمپوست تهیه می‎شوند و ایمن‎ترین کود برای درختان گیلاس هستند. این کودها اگرچه در مقایسه با کودهای مصنوعی دارای مواد مغذی نسبتاً کمی هستند، اما می‎توانند به رشد نهال گیلاس برای مدت زمان طولانی‎تری یاری رسانند. ترکیبات آلی نیز برای خاک بهتر هستند و کیفیت آن را بهبود می‎بخشند. یکی از نکات منفی کود آلی که در خانه تهیه می‎شود، این است که نمی‎دانید چه مقدار مواد مغذی دارد.

کود تجاری

کودهای تجاری ترکیبی از مواد مغذی، مواد مصنوعی و مواد شیمیایی هستند. استفاده از کود تجاری برای درخت گیلاس می‎تواند میوه‎های بیشتر و درخت سالم‌تری به همراه داشته باشد.

بااین‌حال، در صورت استفاده بیش از حد، این کود ممکن است به خاک‎های سالم آسیب برساند و حتی منابع آبی مجاور را آلوده کند. کودهای تجاری با NPK مختلف در بازار وجود دارند. هنگام خرید این کودها، مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید تا کودهای موردنیاز خود را دریافت کنید.

گرانول و پودر

کود گرانول یک کود غلیظ است؛ اما به‌سرعت کمی در خاک پخش می‎شود. این کود را می‎توان در نزدیکی پایه تنه درخت گیلاس با خاک مخلوط کرد و تغذیه مناسبی را برای هشت تا نه ماه به درخت ارائه داد. کودهای گرانول با محیط‌زیست سازگارتر هستند؛ زیرا به‌احتمال زیاد باعث سوختگی ریشه نمی‎شوند.

کودهای پودری تغذیه کافی را فراهم می‌کنند؛ اما خطر آسیب رساندن به ریشه نهال گیلاس را از طریق سوختگی دارند. آنها مقرون‌به‌صرفه هستند و معمولاً برای باغ‎های بزرگ استفاده می‎شوند.

کود گرانول پودر گیلاس

کود کنسانتره مایع

کود کنسانتره مایع با آب رقیق می‌شود و معمولاً در اطراف پایه تنه درخت اعمال می‎شود. این کود به‌سرعت مواد مغذی را به درخت گیلاس می‌رساند. همچنین سطح pH خاک را متعادل نگه می‎دارد.

بهترین نهال گیلاس را از کجا تهیه کنیم؟

نهال گیلاس نهالستان پالیز زیر نظر متخصصین برتر کشور تولید و به‌صورت تضمینی به باغداران ارائه می‎شود. پالیز نهال، بزرگ‌ترین نهالستان خاورمیانه، از نیم‌قرن پیش در زمینه تولید بهترین نهال‎های میوه در حال فعالیت است. محصولات این مجموعه همه با گواهی قرنطینه و ضمانت ۲ساله به سراسر کشور قابل‌ارسال هستند.

شما می‎توانید برای اطلاع از قیمت نهال گلابی، گیلاس، هلو و… از طریق سایت نهالستان پالیز (paliznahal.ir) اقدام کنید. همچنین جهت خرید نهال گلابی، انجیر، آلبالو، گردو و بسیاری از نهال‎های باکیفیت این مجموعه با شماره‎های 0914132393 و09301832393 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *