اخبار کسب و کارها

مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

مواد شیمیایی دارای انواع مختلفی هستند. برخی از آن ها به طور طبیعی در محیط وجود دارند در حالی که برخی دیگر به دست انسان ساخته می شوند. ترکیبات شیمیایی می توانند به صورت مایع، گاز یا جامد باشند.
یکی از نکاتی که فروش موادشیمیایی مهمی همچون فروش مونو اتیلن گلیکول ، فروش فنول و فروش آب ژاول باید آگاه بود، این است که برخی از این مواد برای محیط زیست و سلامتی انسان بسیار ضرر دارند. اگر می خواهید با مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست آشنا شوید، با ما همراه باشید.

مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست

اطلاعات عمومی درباره مواد شیمیایی
در سال های اخیر، استفاده از مواد شیمیایی افزایش یافته و به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. تقریباً تمام محصولات از مواد شیمیایی تولید می شوند. به زبان ساده تر، هر چیزی که می خوریم یا هوایی که تنفس می کنیم، مواد شیمیایی دارد. بسیاری از ترکیبات شیمیایی بکار رفته در محصولات مختلف ازجمله مواد غذایی، سمی و خطرناک هستند.
تماس طولانی مدت با این مواد خطرناک می تواند اثرات جبران ناپذیری بسیار زیادی با خود به همراه داشته باشد. بسیاری از علائم ناشی از تماس طولانی مدت با مواد خطرناک حتی بعد از قطع تماس نیز از بین نمی روند.

اطلاعات عمومی درباره مواد شیمیایی
اطلاعات عمومی درباره مواد شیمیایی

مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست
مواد شیمیایی خطرناک، موادی هستند که در صورت عدم استفاده درست می توانند آسیب های جدی به محیط زیست وارد کنند. این نوع مواد شیمیایی برای سلامتی و ایمنی انسان نیز بسیار خطرناک هستند. برخی از مواد شیمیایی به دلیل سمی بودن باعث حساسیت، تحریک و سرطان می شوند. برخی دیگر نیز خطرات فیزیکی ازقبیل خوردگی، اشتعال پذیری و قابلیت انفجار به دنبال دارند.
شرکت های فروش مواد شیمیایی ازقبیل شرکت بامداد پترو پارسان حتماً باید نوع این مواد و خطرات احتمالی آن ها را بررسی کنند. در غیر اینصورت، خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست و سلامتی انسان ها وارد می شود.
از مواد شیمیایی که ما در زندگی روزمره از آن ها استفاده می کنیم ولی برای محیط زیست مضر هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ عطر و خوشبوکننده هوا (در ساختار این محصولات از مواد شیمیایی سمی ازقبیل کافون، اتیل استات، بنزیل استات، استون و متیلن کلراید استفاده می شود)
⦁ ظروف پلاستیکی و بطری آب (حاوی ماده شیمیایی فتالات)
⦁ لوسیون های ضد تعریق
⦁ نرم کننده های پارچه
⦁ لوازم آرایشی و بهداشتی (به غیر محصولات ارگانیک و فاقد مواد خطرناک)
⦁ حشره کش ها

مواد خطرناک برای محیط زیست
مواد خطرناک برای محیط زیست

چند ماده شیمیایی خطرناک
مواد شیمیایی خطرناک بسیار زیادی برای محیط زیست وجود دارند. یکی از خطرناک ترین مواد شیمیایی که آسیب های جدی به محیط زیست وارد می کند، بوتولینوم است. بوتولینوم از سمی ترین مواد شیمیایی موجود در جهان به شمار می رود که توسط باکتری با نام Clostridium botulinum به وجود می آید. مواد شیمیایی دیگری ازقبیل تری فلورید کلر، آزیدو ازید آزید، دی متیل کادمیوم و فلوئوروآنتیمونیک اسید نیز برای محیط زیست خطر دارند.
از دیگر مواد خطرناک برای محیط زیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ باتراکوتوکسین: از قوی ترین مواد شیمیایی سمی موجود در طبیعت به شمار می رود که برای قلب و اعصاب بسیار خطرناک است.
⦁ پتاسیم سیانید: پتاسیم سیانید از دیگر مواد شیمیایی سمی به حساب می آید که در عرض چند ثانیه باعث مرگ می شود.
⦁ ریسین: این ماده شیمیایی سمی در دانه گیاه کرچک وجود دارد. سم موجود در این ماده باعث مرگ انسان می شود.
⦁ کلر تری فلوئورید: این ماده شیمیایی سبب خوردگی شیشه می شود. آن را در ترکیب سوخت موشک بکار می برند. به این نکته توجه داشته باشید که تماس کلر تری فلوئورید با آب باعث انفجار می شود.
⦁ نیکوتین: این ماده به عنوان مکانیسم دفاعی گیاهان در برابر آفات شناخته می شود. دوز پایین آن اعتیادآور است در حالی که دوز بالا می تواند سبب مرگ شود.
⦁ سدیم سیانید: این ماده به عنوان یک واکنش دهنده صنعتی بکار می رود. سدیم سیانید از دسترسی سلول ها به اکسیژن ممانعت می کند و در نتیجه باعث مرگ می شود.

چند ماده شیمیایی خطرناک
چند ماده شیمیایی خطرناک

نکات مهم درباره مواد شیمیایی در محیط زیست
یکی از استفاده های اصلی مواد شیمیایی در صنعت کشاورزی است. امروزه، کشاورزان از کودهای شیمیایی، علف کش ها و هورمون های شیمیایی بسیار زیادی استفاده می کنند. عدم آگاهی از تاثیر منفی این مواد شیمیایی و استفاده نادرست از آن ها می تواند محیط زیست را با خطر جدی مواجه کند.
علاوه بر این، مواد غذایی تولید شده به کمک مواد شیمیایی نه تنها ارزش غذایی ندارند بلکه می توانند بر سلامتی تاثیر منفی بگذارند. این مشکل در بخش دامپروری و اصلاح نژاد گیاهان نیز وجود دارد. اگرچه، امروزه برنامه ریزی ها و طرح های جایگزین بسیار زیادی برای حل مشکل استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در بخش کشاورزی و دامپروری مطرح می شوند.
علاوه بر این، صنعتی شدن بسیاری از کشورها با استفاده از کاربرد گسترده مواد شیمیایی خطرناک برای محیط زیست انجام می شود. با این وجود، صنعتی شدن یک کشور می تواند با کنترل استفاده از چنین مواد خطرناک و جایگزین کردن آن صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *