علم و فناوری

کدام گروه‌های خونی کمتر کرونا میگیرند

کدام گروه‌های خونی کمتر کرونا میگیرند

کدام گروه‌های خونی کمتر کرونا میگیرند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انجام یک مطالعه مقطعی عنوان کردند که افراد با گروه خونی O و AB کم‌تر به کرونا مبتلا می‌شوند.

بررسی‌های مختلف نشان داده که بیماری کووید-۱۹ در برخی گروه‌ها خطرات بیشتری دارد و عوامل خطر مختلفی برای این بیماری عنوان شده است. مطالعات مختلف نشان داده که جنسیت مذکر، سن بالای ۶۵ سال، سیگار کشیدن و بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های تنفسی، عوامل خطر بیماری کووید-۱۹ است.

در برخی مطالعات عنوان شده که بروز کووید-۱۹ در گروه خونی A بیش‌تر و در گروه خونی O کم‌تر است. در گذشته نیز مطالعه‌ای در ارتباط با بیماری سارس، نشان داده بود که این بیماری در افراد با گروه خونی O کم‌تر بروز پیدا می کند.

با این حال داده‌ها در مورد ارتباط گروه خونی و ابتلا به ویروس کووید-۱۹، ضد و نقیض است. بر همین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انجام یک مطالعه سرواپیدمیولوژی مقطعی، این ارتباط را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد و طی آن یک هزار ۵۵۸ نفر مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده در این تحقیق شامل: جنسیت، سن، منطقه سکونت، نمایه توده بدنی، سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، نارسایی کبدی، اختلالات کلیوی، سرطان، بیماری های مغزی و سایر بیماری‌های غیرواگیر و مصرف سیگار بود. همچنین اطلاعاتی نیز به صورت خود اظهاری در مورد سابقه تب، سرفه خشک، خستگی، گلودرد، سردرد، اختلال حس بویایی، اختلال حس چشایی، تنگی نفس، سابقه بستری در بیمارستان به علت کووید و سابقه تماس با بیمارکووید – ۱۹ و سابقه مسافرت از زمان شروع پاندمی کووید- ۱۹ در ایران (اسفند ماه سال ۱۳۹۸) و سابقه دریافت واکسن آنفلوانزا در سال ۱۳۹۸ جمع‌آوری شد.

در نهایت نیز پس از دریافت نمونه خون از افراد شرکت‌کننده، آن‌ها از نظر آنتی‌بادی IgG و IgM و گروه خونی بررسی شدند. افرادی به عنوان مبتلا به عفونت کووید-۱۹ در نظر گرفته شدند که در یکی از سه گروه ۱. IgG مثبت، ۲. IgG و IgM مثبت و یا ۳. IgM مثبت قرار داشتند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که شانس ابتلا به عفونت کووید-۱۹ در افراد با گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه‌های خونی به طور معنی‌دار، ۳۰ درصد کم‌تر است. همچنین شانس ابتلا به عفونت کووید-۱۹ در افراد با گروه خونی AB  کم‌تر  (۱۸ درصد) و در افراد با گروه خونی A و B به ترتیب ۱۹ و ۳۳ درصد بیش‌تر است. البته این تفاوت از نظر آماری قابل ملاحظه نیست.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، بررسی سوابق بیماری‌های زمینه‌ای در این مطالعه به صورت خوداظهاری انجام شده و این مورد یکی از محدودیت‌های این مطالعه است؛ چرا که احتمال کم گزارش‌دهی یا بیش گزارش‌دهی وجود دارد. البته این محدودیت برای تمام گروه‌های خونی مشابه بوده است.

کدام گروه‌های خونی کمتر کرونا میگیرند

همچنین با توجه به این‌که فراوانی گروه خونی AB در جامعه پایین است، توان مطالعه برای بررسی ارتباط کم است.

این مطالعه نشان داد که گروه خونی O یک عامل محافظت‌کننده در برابر کووید-۱۹ است.

به گفته پژوهشگران این تحقیق«هر چند عمدتاً در مطالعات مقطعی به دلیل ماهیت طراحی آن و جمع‌آوری اطلاعات مواجهه و پیامد با محدودیت‌هایی از نظر استنتاج علیتی همراه است، ولی در این مطالعه با توجه به این‌که متغیر مستقل گروه خونی است، می‌توان اظهار داشت که ارتباط مشاهده‌شده، یک ارتباط علیتی است».

این محققان پیشنهاد می‌کنند در نظام مراقبت کووید-۱۹ به متغیر گروه خونی توجه شود.

در انجام این تحقیق، حامد روحانی‌زاده، سید عباس موسوی و جمشید یزدانی چراتی به همراه جمعی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه خرداد ماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی همبستگی بین عفونت کووید-۱۹ و گروه خونی ABO در جمعیت استان مازندران: یک مطالعه مقطعی» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتشر شده است.

کاهش سرب چای، با 5 دقیقه دم کردن آیا اعتیاد غذایی حقیقت دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *