فوتبال ایران

آتیلا حجازی : در فوتبال ما جان آدم‌ها مهم نیست، VAR که دیگر هیچ!

دربی ۱۰۰ با برتری پرسپولیس به پایان رسید. نظر شما درباره بازی چیست؟
مشخص بود که این بازی باید برنده داشته باشد، چون اگر مساوی می‌شد شانس قهرمانی سپاهان بالاتر می‌رفت. بازی به لحاظ سرعت در شرایط خوبی قرار داشت و خیلی هم سرعتی بود، اما به لحاظ ایجاد موقعیت متاسفانه در طول نود دقیقه بازی موقعیت صد درصدی گل از جانب دو تیم شاهد نبودیم و فقط یک موقعیت پرسپولیس ایجاد کرد که آن هم از هوش بالای آل‌کثیر بود. عیسی خیلی خوب یار مستقیم را از پیش روی برداشت و آن گل را به ثمر رساند. در بقیه دقایق بازی پرسپولیس خیلی خوب دفاع کرد و توانست بازی را مدیریت کند و استقلال هم برنامه مشخصی برای رسیدن به دروازه پرسپولیس نداشت جز استفاده از توپ‌های مستقیم که تیم رقیب خیلی راحت توسط مدافعان میانی ضربات سر را زدند. در حالی که به نظرم مساوی نتیجه عادلانه‌ای بود، اما پرسپولیسی‌ها از تک موقعیت‌شان استفاده کردند و توانستند برنده از زمین خارج شوند.

‌به نظر شما روی گل خورده استقلال، عارف غلامی نمی‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد؟
عارف در طول بازی خیلی باهوش و پخته عمل کرد، اما در آن صحنه مقهور تکنیک بسیار بالای عیسی و یک لحظه خیلی زود از بازی خارج شد. حرکت‌ آل‌کثیر خیلی خوب بود، اما در مجموع غلامی یکی از خوب‌های بازی بود!
‌درباره قایدی هم به نظر می‌رسید پرسپولیسی‌ها به خوبی او را مهار کرده بودند.
قایدی در نیمه اول که چند توپ به او دادند خوب کار کرد و دفاع پرسپولیس را به هم زد اما در نیمه دوم چیز خاصی از او ندیدیم. بازیکنی مثل قایدی نیاز به فضا دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد، اما تجمع پرسپولیسی‌ها در زمین خودی باعث شد او نتواند کار خاصی انجام دهد.

‌فکر می‌کنید پرداختن بیش از حد به برد پر گل استقلال مقابل هوادار این تیم را دچار غرور کاذب نکرد؟
خیر، دربی برای تمام بازیکنان دو تیم و هوادارانش یک بازی خیلی ویژه‌ای است. هر قدر هم بگوییم این بازی مثل بقیه بازی‌ها سه امتیاز دارد، اما نتیجه این بازی فراتر از سه امتیاز است. می‌دانستم استقلال بازی سختی دارد، چون پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و استقلال هم همیشه استقلال‌. فکر می‌کنم بازیکنان دو تیم تجربه کافی دارند که اسیر این حواشی نشوند .

‌بعد از بازی عده‌ای نظرشان‌ این بوده که داوری در برنده شدن پرسپولیس نقش داشت. نظر شما هم همین است؟
خیر، من عوامل داوری را در نتیجه به دست آمده دخیل نمی‌دانم. استقلال و پرسپولیس چند تا موقعیت گل داشتند که نقش داوری را پررنگ ‌بدانیم؟ در یک بازی بدون موقعیت پرسپولیس از تک‌موقعیتش استفاده کرد و به گل رسید. البته از نظر من نتیجه مساوی خیلی عادلانه بود، اما تک موقعیت بازی نتیجه را رقم زد. داوری تاثیری در نتیجه‌ نداشت. درباره آن صحنه هم کارشناسان داوری باید نظر دهند، اما آنچه ما در جام‌جهانی دیدیم اگر توپ اول مستقیم به دست بازیکن می‌خورد، پنالتی بود اما اول توپ به جایی دیگر بدن بعد به دست خورد که ‌پنالتی نیست. با این حال تفسیر در خصوص‌ داوری زیاد است و کارشناسان زبده نظر دهند، بهتر است.

‌درباره هواداران حرف زدید ورزشگاه پر نشده بود و نزدیک بود اتفاق تلخی هم در طبقه دوم رخ دهد که خدا رو شکر به خیر گذشت!
چطور نمی‌توانیم یک استادیوم استاندارد و بین‌المللی داشته باشیم؟ چرا نباید در تک‌تک شهرهای کشورمان استادیومی شبیه به استادیوم شهر اهواز داشته باشیم؟ چرا باید این اتفاق رخ دهد؟ چرا باید استادیومی که پنجاه سال از عمرش گذشته هنوز مورد استفاده قرار بگیرد و هیچ تمهیداتی برای این مجموعه ارزشمند صورت نگیرد؟ مگر جان‌ انسان‌ها ارزشمند نیست؟ اگر سقف پایین می‌ریخت چه کسی می‌خواست جواب هزاران نفر را بدهد؟ پس نتیجه می‌گیریم جان آدم‌ها بی‌ارزش است! چرا قبل از وقوع فاجعه جلوی آن را نمی‌گیریم؟ فیلم را دیدم ترس وجودم را گرفت چطور عده‌ای رفتند روی آن سکوها نشستند؟ نباید اجازه می‌دادند در طبقه دوم ‌یک نفر هم بنشیند، چون حرف جان انسان در میان است در طبقه پایین ‌هم ‌جاهایی که در دست تعمیر است نباید هواداری می‌نشست. ۲۰ هزار هم‌ ظرفیت نداشت اما اینکه چه تعداد آمدند مسوولان باید جواب دهند.

‌حذف از آسیا و شکست در دربی روی روحیه استقلالی‌ها چقدر تاثیر می‌گذارد؟
روی کاغذ هنوز هر سه تیم شانس دارند، اما شانس استقلال کمتر شده است. حذف از آسیا هم بی‌تاثیر نیست، چون بازیکنان زحمت می‌کشند تیم را اول یا دوم می‌کنند تا فصل بعدش در چمپیونز لیگ حضور پیدا کنند و به امید اینکه با درخشش در آسیا ترانسفر شوند. اما نمی‌شود گفت چون استقلال به آسیا نرفته بازیکنان روحیه ندارند.

‌ساپینتو بد موقعی باخت. فکر می‌کنید اگر در پایان لیگ استقلال قهرمان نشود تکلیف نیمکت استقلال در فصل بعد چه خواهد شد؟
استقلال در طول فصل خوب کار کرد و ساپینتو هم در نتیجه و هم شکل بازی استقلال نمره قبولی گرفته است. به نظر من بهترین راهکار حفظ او و ترمیم نقاط ضعف تیم است تا بتوانند در لیگ قهرمان شوند.

‌به لحاظ سبک مربیگری ساپینتو انتقادات به او وارد است؟
درباره شخصیت او هم، ساپینتو مربی است که با شور و هیجان تیمش را هدایت می‌کند و ممکن است بعضی‌ها بپسندند و بعضی‌ها هم نه. به نظر من نکته مثبت رفتارهای او عرق به تیمش است، اما نکته منفی رفتارش این است که باید خویشتنداری بیشتری از خودش به خرج دهد تا محروم نشود و تیمش را اسیر حواشی نکند. او کنترلی بر اعصابش ندارد ولی اگر بتواند نواقصش را برطرف کند که خیلی هم سخت است، می‌تواند در فوتبال ما ماندگار شود.

‌درباره داوری دربی صحبت کردیم، فکر می‌کنید امیدی است که var وارد فوتبال ما شود تا هواداران از حواشی‌های بعد از بازی خلاص شوند؟
وقتی آقایان ادعا دارند در رنکینگ فیفا اول آسیا هستند یا در نکته‌ای خنده‌دار می‌گفتند بهترین فدراسیون آسیا هستند و البته ‌بنده اعتقادی به این داستان‌ها ندارم اما مگر می‌شود نتوانند var بیاورند؟ میلیاردها تومان پول جابه‌جا می‌شود چرا نباید یک سیستم ساده داوری را راه‌اندازی کنیم؟ زیرساخت‌های مناسب در خیلی از استادیوم‌های ما وجود ندارد. این سیستم یکپارچه باید در تمام استادیوم‌ها باشد، اما چرا نیست را باید مسوولان جواب دهند. در فوتبال مدرن امروزیvar جزو ابزارهای پیش پا افتاده است. شاید اگر این سیستم راه‌اندازی می‌شد خیلی از نتایج عوض می‌شد. متاسفانه همان‌طور که گفتم وقتی استادیوم استاندارد نداریم و یک استادیوم ۵۰ ساله را هنوز هم از آن استفاده می‌کنیم و وقتی جان آدم‌ها برای ما ارزش ندارد varکه دیگر جای خود دارد!

‌سوال آخر، برای استقلال جام حذفی هنوز تمام نشده فکر می‌کنید بردن کاپ حذفی برای این استقلال ممکن است؟‌
بله، به دست آوردن جام حذفی هم می‌تواند هدف تاثیرگذاری باشد. به هر حال یک جام است و جزو افتخارات یک باشگاه محسوب می‌شود. البته این تیم ‌هنوز هم لیگ را از دست نداده، اما امیدوارم حداقل در جام حذفی قهرمان شود تا اگر در لیگ قهرمان نشد مرهمی باشد برای هواداران این تیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *