فوتبال ایران

کارنامه لوپس، گزینه اسپانیایی استقلال/ دو قهرمانی در ۲۸ سال!

باشگاه استقلال تأیید کرد که خوان رومن لوپس کارو یکی از گزینه‌های اصلی این باشگاه برای جانشینی ریکاردو ساپینتو محسوب می‌شود و مذاکراتی دراین‌باره انجام شده است.

لوپس کارو، مربیگری خود را از فصل 96ـ1995 در سطح سوم فوتبال اسپانیا و تیم لوس پالاسیوس آغاز کرد که در هر دو سال به توفیق خاصی دست نیافت. وی سپس هدایت تیم مِلیا در همین سطح را به‌عهده داشت و نتوانست این تیم را به لیگ دسته دوم اسپانیا بیاورد. تیم دوم مایورکا مقصد بعدی لوپس بود و در دو سالی که از این مربی بهره می‌برد، به رده‌های پنجم و هفتم جدول لیگ سه اسپانیا رسید تا از صعود بازبماند.

این مربی در دو مسابقه دور دوم جام اینترتوتو، موقتاً هدایت تیم اصلی مایورکا را به‌عهده داشت که با کسب یک برد و یک باخت، از صعود به مرحله بعدی ناکام ماند. گزینه نیمکت استقلال در ادامه ماجراجویی خود، سال 2001 با باشگاه رئال مادرید قرارداد بست و هدایت تیم دوم این باشگاه را به‌عهده گرفت. وی در پایان دوره‌ای که 4.5 سال به درازا کشید، جام قهرمانی سطح سوم اسپانیا را بالای سر برد و رئال را به سطح دوم رساند. وی در این تیم با بازیکنانی نظیر دیه‌گو لوپس و خوانفران کار می‌کرد.

تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال رئال مادرید ,

چهارم دسامبر 2005 را می‌توان مهم‌ترین روز زندگی لوپس تلقی کرد که او با برکناری واندرلی لوکزامبورگو، به سرمربیگری تیم اول رئال مادرید رسید. کارو در این مدت 33 بازی روی نیمکت کهکشانی‌ها نشست و در این مدت 17 برد، 10 تساوی و شش شکست تجربه کرد. حذف از لیگ قهرمانان اروپا برابر آرسنال با جادوی تیری آنری و شکست 6 بر یک مقابل ساراگوسا در جام حذفی را می‌توان مهم‌ترین اتفاقات این سالِ بدون جام رئال مادرید با هدایت کارو دانست.

بعد از قبول سرمربیگری راسینگ سانتاندر و پایان همکاری پیش از شروع فصل، مربی سابق رئال مادرید به پیشنهاد لوانته پاسخ مثبت داد، با این حال ثبت چهار برد، پنج تساوی و پنج شکست سبب برکناری او شد. وی سپس به سطح دوم اسپانیا بازگشت و با کسب 26 امتیاز از 20 بازی، به سلتاویگو برای بقا در این رقابت‌ها کمک کرد.

کارو سپس به رده ملی منتقل و عهده‌دار سرمربیگری تیم زیر 21 سال اسپانیا شد. با وجود صعود مقتدرانه به رقابت‌های قهرمانی اروپا 2009 با هشت برد از هشت مسابقه، اسپانیا در مرحله گروهی پایین‌تر از انگلیس و آلمان قرار گرفت و در همین مرحله کنار رفت. اولین تجربه لوپس خارج از اسپانیا هم توفیقی برای او به‌همراه نیاورد و وی با کسب پنج شکست از 13 مسابقه با تیم واسلوی رومانی، از سمت خود برکنار شد.

تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال رئال مادرید ,

پس از دو سال دوری از نیمکت، لوپس ژانویه 2013 جانشین فرانک رایکارد در تیم ملی عربستان شد. وی در سال 2013 نتوانست عربستان را از مرحله گروهی جام خلیج فارس بالا بیاورد و این تیم را به مقام نایب‌قهرمانی رقابت‌های سال 2014 رساند تا همکاری طرفین خیلی زود به پایان برسد. لوپس کمتر از یک سال روی نیمکت عمان نشست که پس از هشت بازی و کسب تنها سه برد، خاورمیانه را ترک کرد.

لوپس در لیگ یک چین (سطح دوم فوتبال چین) توانست دالیان ییفانگ را به مقام قهرمانی برساند تا این تیم راهی سطح اول فوتبال چین شود. دوره حضور وی در دالیان پس از یک سال و یک ماه به پایان رسید و مرد اسپانیایی هدایت شنژن را به‌عهده گرفت تا این تیم را به سوپرلیگ بازگرداند، البته وی یک سال بعد به‌خاطر نتایج ضعیف در سوپرلیگ سقوط کرد. وی در چهار سال اخیر تیمی نداشته است و از وی به‌عنوان گزینه هدایت تیم ملی عراق نام برده می‌شد که به سرانجام نرسید.

لوپس در 28 سال مربیگری خود تنها دو عنوان قهرمانی را تجربه کرده است و باید دید مذاکراتش با باشگاه استقلال به کجا کشیده خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *