اخبار کسب و کارها

میزان کافئین موجود در انواع شکلات

میزان کافئین موجود در انواع شکلات

افراد زیادی در طی روز از مصرف انواع شیرینی‌ها لذت می‌برند. یکی از تنقلات شیرین و محبوب، شکلات‌ها هستند. البته درصد شیرینی این تنقلات به میزان قندی که به دانه‌های میوه درخت کاکائو افزوده می‌شود، وابسته است. در حقیقت شکلات‌ها در انواع شیرین و تلخ در دسترس هستند. این خوراکی خوشمزه اغلب بر روی افزایش انرژی و بهبود خلق‌وخو موثر است. روش تولید آنها به این شکل است که دانه‌های کاکائو از پوسته خود خارج می‌شوند، تخمیر و خشک شده و در نهایت به عنوان بخشی از فرآیند شکلات‌سازی به مایع تبدیل خواهند شد. شکلات‌ها حاوی کافئین هستند و به همین علت باعث افزایش انرژی و رفع خمودگی و کسالت می‌شوند. شکلات‌های موجود در بازار حاوی انواع افزودنی‌ها از جمله وانیل، لسیتین و شکر هستند به همین علت در مصرف این محصول خوشمزه باید دقت کنید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید هر چه شکلات تیره‌تر تولید شود، میزان کافئین آن بیشتر است. زمانی که دانه‌های کاکائو مایع می‌شوند، ترکیب به دست آمده حاوی کره کاکائو و مواد جامد کاکائو است. کافئین در جامدات کاکائو وجود دارد، نه در کره کاکائو. البته بهتر است بدانید که برای تهیه شکلات از ترکیب کره و جامدات کاکائو استفاده می‌شود؛ هر چه میزان جامدات کاکائو بیشتر باشد، شکلات تیره‌تر و حاوی کافئین بیشتر خواهد بود. در واقع شما می‌توانید میزان کافئین موجود در یک بشته شکلات را از روی رنگ آن مشخص کنید؛ هر چه شکلات تیره‌تر باشد طبیعتا کافئین بیشتری دارد و در نهایت برای شما انرژی‌بخش‌تر خواهد بود. شکلات‌های سفید موجود در بازار، تنها از کره کاکائو تشکیل شده‌اند پس کافئین آنها صفر است. برخی افراد به دلیل شرایط جسمی، بیماری یا داروهای مصرفی خود نباید از کافئین استفاده کنند؛ در این شرایط توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف کاکائو از انواع بدون کافئین آنها استفاده کنند.

مقدار کافئین در محصولات شکلاتی متفاوت است زیرا در برخی مواقع به منظور افزایش خواص محصول، کافئین بیشتری به آنها افزوده می‌شود. شما می‌توانید کافئین بیشتر را در بارهای انرژی‌زا، شکلات‌های ورزشی و سایر محصولات حاوی کاکائو در نظر داشته باشید.

با توجه به برخی گزارشات، اطلاعات زیر در دسترس است:

  • شکلات سفید، کافئین ندارد.
  • شکلات شیری حاوی 9 میلی‌گرم کافئین در هر 1.55 اونس است.
  • شکلات تلخ حاوی 12 میلی‌گرم کافئین در هر اونس است.

همان‌طور که متوجه شده‌اید، کافئین برای بهبود عملکرد بدن، افزایش انرژی، بهبود متابولیسم بدن و خلق‌وخو مفید است؛ شما می‌توانید با مصرف بهترین مکمل‌های کافئین، نسبت به مصرف شکلات‌ها، نتایج سریع‌تری به دست آورید.

تئوبرومین موجود در شکلات چیست؟ آیا روی سطح انرژی اثر می‌گذارد؟

تئوبرومین به شکلات، طعم تلخی می‌دهد. تئوبرومین به همراه کافئین در دانه‌های جامد کاکائو وجود دارد. این دو ماده، طبیعی هستند و سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند. تئوبرومین می‌تواند هشیاری شما را افزایش داده و بر روی بهبود خلق‌وخوی شما تاثیرات مثبتی بگذارد. دانه‌های جامد کاکائو حاوی تئوبرومین بیشتری نسبت به کافئین هستند. در واقع می‌توانیم بگوییم 50 گرم شکلات تلخ دارای 19 میلی‌گرم کافئین و 250 میلی‌گرم تئوبرومین است. به طور معمول شکلات‌های روشن وشیری حاوی مقدار کمتری تئوبرومین هستند؛ همچنان جالب است بدانید که شکلات سفید به دلیل این‌که حاوی مواد جامد کاکائو نیست، تئوبرومین نیز ندارد. به طور کلی مطالعات نشان می‌دهند که تئوبرومین دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند رشد تومورها را متوقف کند. این ماده طبیعی و مفید به سرکوب سرفه کمک می‌کند و در برخی مواقع برای درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی تجویز می‌گردد.

میزان کافئین موجود در انواع شکلات

احتمالا متوجه شده‌اید که چرا دامپزشکان از شما می‌خواهند که به سگ و گربه‌ها شکلات ندهید. حیوانات نسبت به انسان‌ها سرعت متابولیزه تئوبرومین پایین‌تری دارند، به همین علت شکلات می‌تواند برای حیوانات کشنده باشد اما به طور معمول برای انسان‌ها خطری ندارد. میزان تئوبرومین موجود در شکلات بر روی بهبود خلق‌وخوی شما تاثیر مثبت دارد اما درباره دوز بسیار بالای آن، مطالعات بیشتری نیاز است و حتی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. تئوبرومین و کافئین، دو ماده محرک و انرژی‌زا هستند به همین علت مصرف شکلات تلخ یا نوشیدنی‌های داغ حاوی شکلات در ساعات پایانی روز می‌تواند خواب شما را دچار اختلال کند.

روزانه تعداد زیادی از افراد برای بیدار شدن از خواب یا بیدار ماندن در شیفت‌های کاری شب از محصولات کافئین‌دار استفاده می‌کنند. مصرف به اندازه شکلات‌های کافئین‌دار می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد، با این حال مطالعاتی وجود دارد که مصرف بی‌رویه این محصولات می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب، بروز اضطراب و استرس شود. در این شرایط پیشنهاد ما به شما این است که در خوردن محصولات کافئین‌دار و شکلات‌ها دقت کنید و از مصرف بیش از اندازه آنها خودداری کنید. جالب است بدانید که کافئین به طور مستقیم بر روی مغز شما اثر می‌گذارد؛ در واقع کافئین موجود در شکلات با مسدود کردن اثرات آدنوزین، که یک انتقال دهنده عصبی و مسبب بروز احساس خستگی است، باعث سرحال شدن شما می‌شود.

در طول روز با افزایش آدنوزین، شما احساس خستگی خواهید کرد؛ در این شرایط کافئین موجود در شکلات‌ها با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز و بدون فعال کردن آنها به بیدار ماندن شما کمک می‌کند. همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کافئین، سطح آدرنالین خون را افزایش داده و باعث بهبود فعالیت‌های مغزی و عصبی می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف شکلات‌های کافئین‌دار در اندازه استاندارد باعث کاهش خطر خودکشی در افراد می‌شود. در هر صورت پیشنهاد ما این است که در میزان مصرف شکلات‌ها دقت کنید زیرا آنها دارای مواد افزودنی و قندی هستند؛ همین موضوع می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و در نهایت باعث افزایش وزن شما شود.

کلام آخر

شکلات‌های کافئین‌دار مفید و خوشمزه هستند و چه چیزی بهتر از این می‌تواند در انتخاب شما موثر باشد؟ میزان مصرف روزانه افراد، بستگی به عادت و احساس خستگی آنها دارد. برخی افراد ساعات بسیار زیادی از روز را بیدار هستند، به همین علت نیاز است که از شکلات‌های تلخ کافئین بالا استفاده کنند تا بتوانند سرحال بمانند. همچنین به دلیل خواص بسیار زیاد کافئین، مصرف مکمل‌های کافئین نیز می‌تواند برای بهبود عملکرد بدن، رفع خواب‌آلودگی و خستگی، بهبود خلق‌وخو و مواردی از این دست مفید باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از شکلات‌های تلخ استفاده کنید که مواد قندی کمتری دارند و باعث افزایش وزن شما نخواهند شد. به خاطر داشته باشید که هر چه شکلات تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، خواص بیشتری دارد؛ شکلات‌های سفید یا شیری کافئین بسیار پایینی دارند. برخی افراد که نمی‌توانند از خواص کافئین‌ها بهره‌مند شوند، می‌توانند از شکلات‌های شیری یا سفید استفاده کنند. اگر بیماری خاصی دارید، در مورد مصرف شکلات‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *