فوتبال ایران

آیا AFC کل لیگ ایران را تعلیق خواهد کرد؟

در تاریخ دهم تیر ماه سال جاری و در نشست تدوین و شفاف سازی در خصوص دستورالعمل ناظر بر سقف بودجه و تشریح قوانین نقل و انتقالاتی گفته شد که نهادهای بالادستی درباره سهم عدالت در فوتبال مکاتباتی را با فدراسیون داشته‌اند.

با مروری بر تازه‌ترین صحبت‌های جواد نکونام سرمربی تیم استقلال در رابطه با رعایت کردن یا رعایت نکردن سقف بودجه تعیین شده برای باشگاه‌های لیگ برتری به یاد اتفاقات پایان خرداد و اوایل تیر ماه می‌افتیم. زمانی که عنوان شد باشگاه‌های لیگ برتری به دستور نهادهای بالادستی باید برای خودشان سقف تعیین کنند و در محدوده مشخصی هزینه‌هایشان را در نظر بگیرند. این را مهدی تاج به همه ابلاغ کرده بود.

در آن جلسه قنبرزاده (نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال) محمدرضا کشوری فرد (سرپرست سازمان لیگ) علی خطیر (مشاور عالی وقت رئیس فدراسیون و مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال) و فرشید طاهری (مسئول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ) حضور داشتند. نشستی تحت عنوان «تدوین و شفاف سازی در خصوص دستورالعمل ناظر بر سقف بودجه و تشریح قوانین نقل و انتقالاتی».

یادآور می شود؛ در آن جلسه منصور قنبرزاده گفت: « برای این موضوع با عنایت به چند مطلب بسیار مهم با نهادهای بالا دستی مکاتبه کردیم. به طور مثال در خصوص سهام عدالت مکاتباتی را از نهادهای بالادستی داشتیم. فضای اقتصادی کشور و نظارت بر میزان مبلغ قرارداد تیم ‌های باشگاهی که سهام عدالت دارند و شرکت‌های دولتی و صنعتی موضوع نامه بوده و در واقع نهادهای بالادستی از فدراسیون فوتبال توضیح خواستند. مکاتباتش برای باشگاه‌های ذی‌ربط که حدود 13 باشگاه لیگ برتری هستند ارسال خواهد شد. صندوق‌های بازنشستگی حق و حقوق بازنشسته‌ها یا سهام عدالت که حق و حقوق دهک‌های پایین جامعه است. در بسیاری از این شرکت‌ها دارای سهام هستند. همان‌ها مکاتباتی با نهادهای بالادستی کردند و خواستار این شدند که در بحث قراردادهای تیم‌های باشگاهی نظارت جامعی باشد. از ما گزارش خواستند. حتی مبلغ قراردادها را از ما خواستند، چراکه با این شرکت‌ها مشارکت دارند و حق ورود به این مسائل را دارند».

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: «از نهادهای بالادستی این قضیه را پیگیری کردند. نهادهای نظارتی هم می‌توانند در بحث قراردادهایی که به هر میزان از سهام عدالت یا سهام‌هایی که دولت سهامدار است، ورود کنند. طبیعتاً نظارت بسیار جامعی انجام دادند. ریاست سازمان بازرسی کل کشور هم در این خصوص توضیحاتی را ارائه دادند».

اما امروز جواد نکونام با اشاره به کلیات خرید و فروش بازیکنانش در فصل نقل و انتقالاتی رسماً و قاطعانه اعلام کرد تنها تیم بین تیم های غیرخصوصی که سقف مورد نظر فدراسیون را در این حد فاصل رعایت کرده باشگاه استقلال است.

در این میان صحبت از برخی تیم‌ها به شدت در محافل فوتبالی نقل اهالی این رشته است که معتقدند آن باشگاه‌های خاص نه تنها سقف را رعایت نکرده‌اند بلکه تا دو برابر سقف هم قرارداد بسته‌اند اما ظاهراً کسی به آنها ایرادی نگرفته است!

در همین ارتباط مطلع شدیم دو باشگاه لیگ برتری با توجه به پایان فصل ثبت قراردادها حالا قصد دارند از طریق وکلایشان نسبت به این موضوع شکایتی تنظیم کرده و آن را از طریق سازمان بازرسی کل کشور مجدانه پیگیری کنند. مدیران این دو باشگاه معتقدند کسانی که در راس این باشگاه‌ها، سقف تعیین شده از سوی مسئولان مربوطه در فدراسیون فوتبال را رعایت نکرده‌اند در واقع حرف نهادهای بالادستی و نظارتی را در بحث قراردادها و سهام عدالت لگدمال کرده‌اند و حالا باید تنبیه شوند.

با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد در آستانه شروع مسابقات لیگ برتر باید شاهد اتفاقات تازه‌ای در زمینه رودررویی باشگاه‌ها با یکدیگر در موضوع جذب بازیکن باشیم.

قطعاً انتقال این قبیل اخبار به کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در بحث صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های لیگ برتری در پی داشته باشد. اینکه ممکن است عنوان شود نهادهایی غیر از فدراسیون فوتبال در موضوعات مختلف باشگاهداری فوتبال دخالت کرده‌اند و در آنصورت احتمال دارد لیگ برتر به حالت تعلیق دربیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *