روانشناسی

روشهای تغییر دیدگاه وقتی شرایط را نمی‌توان عوض کرد

روشهای تغییر دیدگاه وقتی شرایط را نمی‌توان عوض کرد ، گاهی عوض کردن محیط اطراف غیر ممکن است یا اگر هم باشد به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست. نه می‌توانید گذشته را تغییر دهید و نه می‌توانید کسی را مجبور به انجام کاری کنید؛ پس چه باید کرد؟

دیدگاهتان را تغییر دهید. این کار نگرش شمارا نسبت به محیط تغییر می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا علی‌رغم وجود شرایط غیر قابل کنترل رشد کنید.

روشهای تغییر دیدگاه وقتی شرایط را نمی‌توان عوض کرد

به قول اپیکتتوس فیلسوف یونانی ” مردم ناراحت می‌شوند، اذیت می‌شوند، غصه می‌خورند اما نه به خاطر اتفاقاتی که برایشان افتاده بلکه به خاطر نگرشی که به این اتفاقات دارند.” اگر از چیزی ناراحتید به‌جای پیدا کردن مقصر نگاهی به طرز فکرتان بیندازید.

علوم رفتاری جدید نیز این موضوع را تصدیق می‌کند روانشناس آمریکایی آلبرت آلیس مبدع روش رفتار درمانی معقول (REBT)  اثبات کرد که واکنش مردم نسبت به اتفاقات نشاءت گرفته از طرز فکر آن‌ها نسبت به مسائل است نه خود اتفاقات.
نمی‌دانید از کجا باید شروع کرد؟ با دگرش همراه باشید تا ۷ روش آسان را باهم مرور کنیم.

۱- ذهنتان را آرام کنید

اگر می‌خواهید اختیار خودآگاه ذهنتان را در دست بگیرید باید نسبت به چیزی که در ذهنتان می‌گذرد آگاه باشید. لازمه این کار آرام کردن ذهنتان است. چند نفس عمیق بکشید و ذهنتان را آزاد کنید با این کار فضای کافی برای تزریق چیزهای جدید به ذهن را ایجاد می‌کنید.

نگویید که نمی‌توانید!

به اهدافی که منتظر شما هستند فکر کنید به کسانی که دوستشان دارید و به کارهای ناتمامی که باید تمام شوند. هیچ ایرادی ندارد که دنیا چند دقیقه بدون شما به گردشش ادامه بدهد! اگر این کار را نکنید به خودتان ظلم کرده‌اید.

جای آرامی را پیدا کنید با آرامش نفس بکشید، توجهتان را به درونتان متمرکز کنید و برای مبارزه با آشوب‌های دنیای بیرون آماده شوید.

۲- روی چیز دیگری متمرکز شوید

با آگاهی از افکار و احساساتتان قادر خواهید بود تا روی هر چیز دلخواهی متمرکز شوید. زمان آن رسیده که روی چیزهای سازنده متمرکز شوید.
هیچ اوضاع ناامید کننده‌ای وجود ندارد بلکه این افراد هستند که ناامیدی را خلق می‌کنند. پس با آگاهی مثبت امید را در خود زنده نگاه‌دارید.

اجازه ندهید درد شمارا از پا دربیاورد. نگذارید منفی بافی بر شما غالب شود.

نگذارید تلخی، شیرینی را از شما بگیرد. نگرشتان را عوض کنید واقعیت خودش را با شما تطبیق خواهد داد. افکار ما روحیه ما را تعریف می‌کنند و رویاها و اراده‌مان را می‌آفریند. پس به آن‌ها توجه کنید و آن‌هایی را نگه‌دارید که زندگیتان را می‌سازد.

۳- اضطراب‌هایتان را رها کنید و آرامش را در آغوش بکشید

بدانید که در درون هرکدام از ما وجود عالی حضور دارد. آرامش درونی به شرایط بیرون ربطی ندارد و به‌محض اینکه اضطراب‌هایتان را کنار می‌گذارید شمارا در برمی‌گیرد. آرامش را در هر شرایطی می‌توانید در خود بیابید. او صبورانه در انتظار توجه شماست.

آرامش زمانی مهمان ذهنتان می‌شود که ذهن را آزاد کنید. اینکه انتظار دارید همه‌چیز طبق انتظارتان پیش برود چیزی جز اضطراب نیست و اضطراب شمارا در چرخه ایی بی‌پایان گیر می‌اندازد. به ندای وجودتان که مشتاقانه آرامش را می‌جوید گوش بسپارید. اصلاً پیچیده و سخت نیست شاید از رگ گردن به شما نزدیک‌تر باشد

۴- یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم

شکر گذار داشته‌هایتان باشید. درست است که یک سری چیزها را ندارید ولی به‌اندازه کافی که دارید. شکر گذار داشته و نداشته هایتان باشید. نداشته ها نشانه حرکت و پویایی هستند. شما تنها بخش کوچکی از دنیا هستید. به دانسته‌ها و ندانسته‌هایتان احترام بگذارید.

در ندانسته‌هایتان لذت رشد نهفته است.

زندگی همواره ناکامل و نامتقارن باقی خواهد ماند. این را درک کنید و بپذیرید. با ناراحتی‌ها و شادی‌هایتان با گرسنگی و سیری‌تان و با هیجان‌ها و اضطراب‌هایتان کنار بیایید و شکر گذار باشید.

۵- کشمکش‌ها را ابزاری برای رشد کنید

هیچ شادی و موفقیتی بدون تلاش به دست نمی‌آید. اگر همه‌چیز به‌آسانی حل می‌شود به درست بودن راهتان شک کنید. هر اتفاقی شمارا رشد می‌دهد حتی اگر شما قادر به دیدنش نباشید.

اتفاقات به شما جهت می‌دهند و اشتباهاتتان را می‌گیرد و به تکامل شما در طول زمان کمک می‌کند.

گاهی همین اتفاقات شمارا از عرش به فرش می‌کشانند.شما حس می‌کنید از این اوضاع خلاصی نیست. اما این‌گونه نیست. گاهی برای بهترین شدن باید از صفر شروع کرد. گاهی انسان در میان محدودیت‌ها ستاره می‌شود. پس اگر به‌سختی دچار شدید به یک موفقیت غیرمنتظره امید داشته باشید.

روشهای تغییر دیدگاه وقتی شرایط را نمی‌توان عوض کرد

۶- هیچ‌چیز همیشگی نیست

هر چیزی پایان دارد و باید این پایان را پذیرفت. تمام‌شده را رها کنید و به جلو نگاه کنید. گذشته را رها کنید و فرصت‌هایی که چشمک می‌زنند را دریابید. این پایان‌ها مقطعی است و درواقع تنها مسیر زندگیتان را تغییر می‌دهد. دست از حرکت برندارید.

۷- از بدنتان استفاده کنید

ذهن و جسم تأثیر مستقیمی بر یکدیگر می‌گذارند و جسم آیینه افکار، احساسات و روحیه شماست و برعکس نوع تنفس، سرعت حرکات و دیگر فعالیت‌های جسمی روی ذهن اثرگذار است. پس اگر ما کنترل یکی از این دو را به دست بگیرم می‌توانیم دیگری را به‌راحتی جهت بدهیم.

تصور کنید بی‌حوصله و کسل گوشه‌ای نشسته‌اید ناخودآگاه می‌بیند که شانه‌های شما هم افتاده و دست‌وپاهایتان بی‌رمق‌اند. حالا برعکس بلند و شوید و بایستید و تأثیر آن را بر ذهن و روحیه‌تان ببینید. از نعمت‌های خدادادی‌تان استفاده کنید بدنتان بهترین وسیله برای بازسازی ذهنتان است.

قبلاً گفتم بازهم تکرار می‌کنم ذهن میدان رزم شماست. جایی است که نصف چیزهایی که فکر می‌کردید حتماً اتفاق می افتند اتفاق نیفتادند. اگر اجازه بدهید افکار مزاحم ، ذهنتان را صاحب شوند آرامش را از شما خواهند گرفت و شمارا به پذیرفتن شکست و غم خو می‌دهند.

بخش اعظم زندگی از کنترل من و شما خارج است. پس غفلت از چیزهایی که دست خودتان است غیرمنطقی است. شما می‌توانید برای پول، زندگی، انرژی، غذا، صدا و کلماتتان تصمیم بگیرید. اینکه چطور با شرایط نابه سامان روبه‌رو شوید هم‌دست خودتان است. چه آن‌ها را خطر ببینید و چه فرصت همه‌چیز به شما بستگی دارد.

از همه مهم‌تر کنترل نگرشتان دست خودتان است برگ برنده‌ای که هر کاری از آن ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *