سلامت

 ۶ عامل در میزان طول عمر

 ۶ عامل در میزان طول عمر

 ۶ عامل در میزان طول عمر

رژیم‌های غذایی، ورزش، تاریخچه سلامتی اعضای خانواده، مصرف الکل و دیگر عوامل همگی در تعیین طول عمر شما تأثیرگذار هستند. در ادامه به شش عامل مؤثر دیگر در طول عمر که احتمالاً از آن‌ها بی اطلاع هستید اشاره خواهیم کرد.

۱- شادی

 ۶ عامل در میزان طول عمر

مثبت اندیشی و خوش بینی می‌تواند زندگی سالم، کامل و ارزشمندی به شما ببخشد. وقتی به قدرت شفا بخش لبخند، خنده، شادی و سعادت پی ببرید می دانید که عمر طولانی با این امور نامحسوس ارزش پیدا می‌کند.

طبق مطالعات طولانی مدتی که در طول چند دهه روی ۷۰۰ راهبه انجام شد. افرادی که در جوانی احساسات مثبت بیشتری داشته‌اند طول عمر بیشتری در مقایسه با دیگر همتایان خود داشتند. همان‌طور که می دانید راهبه ها از مصرف سیگار، مشروبات الکلی و داشتن روابط جنسی منع شده‌اند.

۲- روابط سالم

روابط اجتماعی سالم

توانایی شما در برقراری ارتباطات پایدار چه در روابط دوستانه و چه در روابط عاشقانه نقش تعیین کننده‌ای در افزایش طول عمر شما دارد. روابط صمیمانه مؤثر در بهزیستی ذهنی و احساسی در سلامت جسمانی افراد نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

داشتن روابط، راهی برای کاهش اضطراب، بهبود خلق و خو و به اشتراک گذاری تجارب معنا دار محسوب می‌شود. با داشتن شبکه‌ای از دوستان و حامیان که از تعامل با شما لذت می‌برند، احساس ارزشمندی می‌کنید و همین عزت نفس شما را افزایش خواهد داد. روابط عاطفی در افزایش سلامت جسمی افراد نیز مؤثر است.

یک رابطه عمیق عاشقانه که سلامت عاطفی شما را تضمین کند در افزایش طول عمر شما مؤثر است.

۳- زندگی صادقانه

لوسیل بال می‌گوید: ” اگر می‌خواهی جوان بمانی، صادقانه زندگی کن، آرام غذا بخور و در مورد سنت دروغ بگو”. ظاهراً حق با لوسیل است اگر صادقانه زندگی کنید همواره خود واقعیتان خواهید بود و مجبور نیستید بخشی از خود را پنهان کنید.

افرادی که کاستی‌های خود را پذیرفته‌اند در مقایسه با کسانی که مدام سعی در پنهان کردن بخشی از خود دارند استرس کمتری تجربه می‌کنند.  اگر نقش بازی نکنید زندگی بهتری خواهید داشت و مدت زمان بیشتری عمر خواهید کرد.

۴- خواب

بارها و بارها شنیده‌اید که ۷-۸ ساعت خواب در شبانه روز برای داشتن زندگی سالم ضروری است و می‌تواند به طول عمر ما اضافه کند. برخی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد سطح کلسترول در سالمندانی که خواب و بیداری منظمی داشته‌اند در مقایسه با دیگران بهتر است.

الگوی خواب منظم باعث افزایش طول عمر شما می‌شود.

به علاوه تا آنجا که ممکن است در اتاق‌های تاریک بخوابید. بدین ترتیب در طول شب نور اضافی بیدارتان نمی‌کند و ریتم خواب شبانه شما دچار اختلال نخواهد شد. به علاوه اگر دمای اتاق ۱۸ درجه سانتی گراد باشد خواب عمیق‌تر و آرام‌تری خواهید داشت.

الگوی خواب افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند بصورت مداوم دچار اختلال می شود.
همین حالا به تست افسردگی بزرگسالان و نوجوانان با جواب آنلاین رایگان مراجعه کنید تا شناخت بیشتری از سطح سلامت روانی خود بدست بیاورید.

۵- کم تحرکی

اکثر ما به کارهایی مشغولیم که تحرک کمتری را می‌طلبد. بسیاری از افراد بیش از ۸ ساعت از روز بدون تحرک به کار مشغولند. سبک زندگی کم تحرک که یا صرف تماشای تلویزیون و یا وب گردی می‌شود تأثیرات منفی بر سلامتی ما دارد.

اگر در محل کار یا زندگی مجبورید ساعات طولانی بدون حرکت باشید به کارتان تحرک ببخشید و هر نود دقیقه یک بار کار را قطع کنید و قدم بزنید یا بدنتان را بکشید. در کارهایی که به مدیریت زمان حساب شده نیاز دارند می‌توان با به کارگیری منابع انسانی زمینه ورزش کارکنان را فراهم آورد و هزینه‌های مراقبت‌های درمانی را کاهش داد.

اگر در خانه هستید می‌توانید قوانین خاصی وضع کنید و هر چند وقت یک بار قدم بزنید. به علاوه می‌توانید تمرینات ایزومتریک را برای تقویت عضلات خود به کار بگیرید. بدین ترتیب که گروهی از عضلات مختلف را منقبض و سپس آزاد کنید. تحرک باعث افزایش طول عمر می‌شود.

۶- ورزش

نه تنها عدم تحرک بلکه ورزش نکردن هم باعث کاهش طول عمر می‌شود. با اضافه کردن یک برنامه ورزشی مناسب به برنامه روزانه زندگیتان چند سالی به عمر خود اضافه کنید.

همان‌طور که گفتیم بجای اینکه بنشینید و تلویزیون تماشا کنید قدم بزنید. برای افزایش انعطاف پذیری، یوگا پیشنهاد خوبی است. به علاوه یوگا باعث کاهش استرس و افزایش طول عمر خواهد شد.

ورزش‌های هوازی از هر نوع، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، دیابت و دیگر بیماری‌هایی را که باعث کاهش عمر شود، کاهش می‌دهد.

baarzesh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *