روانشناسی

۱۰ نشانه خوب برای دهه سوم زندگی‌تان

۱۰ نشانه خوب برای دهه سوم زندگی‌تان

دهه سوم زندگی

سی سالگی دوره مهم و تعیین‌کننده‌ای در زندگی شماست. دوره پیچیدگی‌ها و درعین‌حال دستاوردها. دوره کشمکش‌ها و بردن‌ها. دوره تکرارهایی که به‌تازگی می‌انجامد.

از یک‌چیز می‌توانید مطمئن باشید و آن این است که اگر درست رفتار کنید دهه سوم زندگی‌تان فوق‌العاده خواهد بود. این دوره فازی از زندگی شماست که در آن هرچه در ۲۰ سال قبل کاشته‌اید به‌خوبی خود را نشان می‌دهند.

اگر ۱۰ نشانه‌ای را که در ادامه معرفی می‌کنیم در خود سراغ دارید. از همین حالا آماده جشن گرفتن برای ورود به دهه سوم زندگی‌تان باشید.

۱- اهمیت نمی‌دهید دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند

در دهه دوم زندگی‌تان جلو خیلی چیزها ایستادید و بارها این جملات را تکرار کردید: دست از راهنمایی کردن من بردارید. من دیگر بچه نیستم. و شروع کردید برای زندگی خودتان خودتان تصمیم بگیرید. اگر عبارات بالا شرح‌حال شماست باید بگویم که دهه دوم زندگی‌تان را به‌خوبی پشت سر گذاشته‌اید و در دهه سوم می‌توانید در زندگی‌تان مستقل باشید. به‌عبارت‌دیگر شما آموخته‌اید که جلو خواسته‌های دیگران بیاستید و فردی مستقل و با اعتمادبه‌نفس باشید. درست است ممکن است اشتباهاتی هم انجام داده باشید اما هر اشتباهی درس و تجربه ایست ماندگار.

۲- شغل رؤیایی خود را ساخته اید

اگر در سالهای گذشته از شغل و شرایط شغلی‌تان رضایت نداشتید، طبیعی است. شاید دیر علاقه خود را پیداکرده‌اید یا به رشته دانشگاهی خود علاقه‌ای نداشته‌اید، یا شغلی را به‌اجبار انتخاب کرده باشید. اما سرانجام فهمیدید که گمشده‌تان چیست و دوست دارید در چه چیزی حرفه‌ای شوید. و کمربسته‌اید به تحقق رویایتان و به چیزی کمتر از رویایتان راضی نمی‌شوید.

۳- برای پولتان برنامه‌های بهتری دارید

اواخر دهه دوم زندگی‌تان از پول‌هایی که خرج برخی خریدها و خوش گذارنی هایتان کرده‌اید پشیمان هستید. اگر تا چند وقت پیش‌خرید رؤیایی‌تان یک دوچرخه خوب، کفش‌های پاشنه لند مارک‌دار یا یک ست لویس ویتون بوده است اکنون هدفتان خرید خانه و ماشین موردعلاقه‌تان است. اما مسئله اینجاست که پولی ندارید!

و به همین دلیل است که باید برای دهه سوم زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید. و با پس‌انداز درست درآمدتان پشتوانه خوبی برای رسیدن به رؤیاهایتان فراهم آورید.

۴- بازیگوشی را کنار گذاشته‌اید

دیگر اهل مهمانی و خوش‌گذرانی وقت و بی‌وقت نیستید. قطار شما وارد ریل زندگی شده است. و میدانید که هر کاری زمانی دارد و خوش‌گذرانی برای آخر هفته‌هاست. ورود به دهه سوم زندگی به معنای ورود به زندگی حرفه‌ای است.

۵- میدانید که سلامتی ثروت است

حتی در دهه دوم زندگی باوجود تمام عیاشی‌ها و خوش‌گذرانی‌ها بازم هم شما به‌سلامت بدنتان توجه می‌کنید. باگذشت زمان ورزش برای شما حکم تفریح را خواهد داشت و به‌سلامت بدنتان توجه می‌کنید فقط به این دلیل که بدنتان را دوست دارید و می‌خواهید روی فرم باشید. خلاقیت ورزشی‌تان با افزایش سن زیاد می‌شود.

۶- خردمند و مسئولید

ول خرجی نکردن، توجه به خانواده و سنجیده رفتار کردن از آن دسته رفتارهاست که شاید شمارا نگران کرده باشد اما بدانید که اتفاقاً این‌ها رفتارهای سالمی برای ۳۰ سالگی شماست.

کم‌کم یاد می‌گیرید که به‌جای خریدن لباس‌های جدید لباس‌های قبلی‌تان را بشویید و استفاده کنید. به‌جای خوردن غذاهای پرکالری خودتان دست‌به‌کار شوید و غذا بپزید. و در کل عاقلانه‌تر و مسئولانه‌تر رفتار خواهید کرد.

۷- متوجه می‌شوید که می‌توانید، کار و تفریح را باهم پیش ببرید

کار و مخارج و مسئولیت‌هایی که دارید خرج زیادی روی دستتان گذاشته است. دیگران پیشنهاد می‌دهند که برخی علایقتان را کنار بگذارید چراکه خرج بر دستتان میگذاریند و شمارا به چیزی نمی‌رسانند.

اما شما سعی می‌کنید که درعین‌حال که زندگی‌تان را مدیریت می‌کنید به علایقتان هم برسید. این علاقه هر چیز که می‌خواهد باشد از کارهای ساده‌ای مثل نقاشی و باغبانی گرفته تا کارهایی مثل کوهنوردی. هوش شما خود را اینجا نشان می‌دهد کار و علایقتان را در کنار هم مدیریت کنید.

۸- زندگی را شما می‌سازید

در آستانه سی‌سالگی هستید و هنوز برخی رفتارهای نوجوانی را با خود یدک می‌کشید؟! نگران نباشید! بزرگ‌تر که می‌شوید یاد می‌گیرید زندگی را آن‌گونه که هست بپذیرید، چراکه در مرحلهٔ یادگیری زندگی هستید. و تنها کسی که می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد خودتان هستید. زندگی چیزی است که شما می‌خواهید.

۹- دوستی‌های واقعی به ثمر می‌نشینند

شما آدم دوست‌داشتنی هستید و دوستان زیادی دارید و به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید. و در خوشی و سختی در کنار آن‌هایید. کار درست هم همین است. دوستی فقط جنبه عاطفی ندارد بلکه مزیت‌های بی‌شمار دیگری هم دارد. باوجود دوستان زیاد و متنوع دهه سوم زندگی بهتری خواهید داشت.

۱۰- می‌خواهید که بدانید

در جهان در سفرید و شرق، غرب، شمال و جنوب و کشورهای مختلف، مناظر طبیعی و فرهنگ‌های مختلف را می‌بینید و تجربه می‌کنید. هر قدم که در این راه برمی‌دارید بر دانش و بینش شما افزوده می‌شود. زندگی را درک می‌کنید و ارزش آن را درمیابید. و تصور روشنی از زندگی خود در دهه سوم زندگی خواهید داشت. شخص بهتر، پدر و مادر بهتر، کارمند یا رئیس بهتر و مهم‌تر از همه روح بهتری خواهید داشت.

baarzesh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *