فوتبال ایران

یحیی و ساپینتو غایبان بزرگ لیست فدراسیون

با اینکه اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره انتخاب امیر قلعه‌نویی با یکدیگر به اجماع رسیده‌اند و او را بهترین انتخاب در شرایط فعلی برای تیم ملی می‌دانند اما گویا مهدی تاج به عنوان تصمیم‌گیرنده نهایی تصمیم دارد، گزینه‌های دیگری را از جمله گزینه‌های خارجی برای هدایت تیم ملی مورد بررسی قرار دهد. به همین دلیل است که بعد از اینکه مدت‌ها نام قلعه‌نویی به عنوان تک گزینه تیم ملی مطرح بود، دیروز (جمعه) اسامی هفت سرمربی داخلی و شش سرمربی خارجی به عنوان گزینه‌های مورد بررسی از سوی فدراسیون فوتبال روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

امیر قلعه‌نویی، حسین فرکی، ساکت الهامی، فرهاد مجیدی، جواد نکونام، مهدی تارتار و حمید مطهری، هفت گزینه فدراسیون فوتبال از جمع مربیان داخلی برای حضور روی نیمکت تیم ملی هستند که گویا قرار است تا امروز (شنبه 6 اسفندماه) برنامه‌های خود را به فدراسیون فوتبال تحویل دهند تا درباره برنامه‌های ارائه شده از سوی آنها در جلسه مهم هیأت رئیسه در روز سه‎شنبه 9 اسفند ماه بحث و بررسی شود.
حتی نگاهی سرسری به این لیست هفت نفره هم از نامتوازن بودن لیست خبر می‌دهد و جای خالی گزینه‌هایی چون یحیی گل‌محمدی که سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس است و قهرمانی‌های پی‌درپی این تیم را در کارنامه دارد، نکته عجیب این لیست به حساب می‌آید. با این حال اما خبرهایی که از فدراسیون فوتبال رسیده گویای این است که همه افراد حاضر در این لیست کاندیدای سرمربیگری تیم ملی نیستند. برخی از آنها احتمالاً به عنوان مربی در کنار سرمربی انتخابی روی نیمکت تیم ملی خواهند نشست و یکی از اسامی حاضر در این لیست مدیر تیم ملی خواهد شد که با این نگاه، تفاوت‌های آشکار در این لیست و نامتوازن بودن آن به نوعی توجیه‌پذیرتر می‌شود.
برنده نهایی از بین لیست هفت نفره مربیان داخلی در این مرحله به رقابت با گزینه‌های خارجی مدنظر فدراسیون فوتبال می‌پردازد. تا کنون نام سه تن از گزینه‌های خارجی مدنظر تاج برای مذاکره برای نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال مشخص شده است. یکی از آنها ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان است و دیگری پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی تراکتور است که از زمان حضورش در ایران عملکرد فنی مثبتی به جای گذاشته و به واسطه کارنامه‌ای که در لالیگا دارد، جزو گزینه‌های فدراسیون قرار گرفته است. فدراسیون فوتبال برای این دو مربی خارجی هم درخواستی ارسال کرده و از آنها برای هدایت تیم ملی فوتبال برنامه خواسته است.
البته گفته می‌شود جز این دو نفر فیلیکس سانچز، مربی نام‌آشنای اسپانیایی که پروژه بزرگ خود را از سال 2006 در قطر استارت زد، دیگر گزینه مدنظر فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی است که بعید نیست نوعی معامله تاج با قطری‌ها هم به حساب بیاید. البته که به جز این سه گزینه مربی خارجی، سه گزینه دیگر هم مدنظر مهدی تاج و فدراسیون فوتبال قرار دارند که فعلاً فدراسیون قصد نام بردن از آنها را ندارد.

گل‌محمدی به ساپینتو رکب زد
نکته جالب دیگر اینکه حتی بین سه گزینه بعدی فدراسیون که تمایلی به افشای نام‌شان نیست هم اثری از نام ساپینتو دیده نمی‌شود. انگار فدراسیون فوتبال سعی داشته لیست مربیان پیشنهادی خود برای تیم ملی فوتبال ایران را بدون حضور سرمربیان دو تیم پرسپولیس و استقلال مورد بررسی قرار دهد. یکی از دلایلش هم می‌تواند این باشد که احتمالاً خیال هواداران پرسپولیس و استقلال را راحت کند و وسط فصل با چالش در اختیار گرفتن مربیان این دو تیم مواجه نشود.
هرچند به نظر می‌رسید با وجود اسامی‌ای مانند فرهاد مجیدی، ساکت الهامی، حمید مطهری و مهدی تارتار، حداقل نام یحیی گل‌محمدی هم در میان گزینه‌ها باشد اما فدراسیون فوتبال گزینه‌هایی چون او و علی دایی را در میان فهرست پیشنهادی خود هم قرار نداده است هرچند که با توجه به اصراری که تاج به انتخاب سرمربی خارجی دارد، اگر راهی برای انتقال پول به حساب گزینه‌های مدنظر خارجی‌اش پیدا کند، دیگر سراغ لیست گزینه‌های داخلی هم نمی‌آید و سرمربی تیم ملی را از میان همان خارجی‌ها انتخاب خواهد کرد. پیگیری‌های تاج برای انتخاب گزینه خارجی اینقدر جدی است که خیلی‌ها آزاد کردن 2 میلیون یورو از طلب فدراسیون فوتبال نزد فیفا را که به واسطه فدراسیون فوتبال قطر دریافت کرده بی‌ربط با این موضوع نمی‌بینند و بعید نیست تاج در نهایت با استفاده از روش‌های اینچنینی خواسته قلبی‌اش که انتخاب سرمربی خارجی است را عملی کند.

ساپینتو در جنجالی‌ترین نمایش فصل! - ورزش سه

جلسه سرنوشت‌ساز هیأت رئیسه
فدراسیون فوتبال برای بررسی برنامه گزینه‌های داخلی هدایت تیم ملی فوتبال روز سه‌شنبه 9 اسفند ماه برگزار می‌شود. امیر قلعه‌نویی، حسین فرکی، ساکت الهامی، فرهاد مجیدی، جواد نکونام، مهدی تارتار و حمید مطهری، هفت گزینه فدراسیون فوتبال از جمع مربیان داخلی برای حضور روی نیمکت تیم ملی هستند. گزینه نهایی انتخاب شده از میان گزینه‌های داخلی در رقابت با یکی از 6 گزینه خارجی قرار می‌گیرد. ژوزه مورایس سرمربی سپاهان، پاکو خمس سرمربی تراکتور، فیلیکس سانچز سرمربی سابق تیم ملی قطر و سه گزینه خارجی دیگر که نام‌شان فاش نشده از گزینه‌های خارجی فدراسیون برای هدایت تیم ملی فوتبال است. به رغم اجماع هیأت رئیسه روی انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی اما در صورتی که مهدی تاج راهی برای انتقال پول و رفع محدودیت‌های تحریم پیدا کند، خواسته قلبی‌اش مبنی بر انتخاب سرمربی خارجی را عملی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *