فوتبال ایران

یا هیچ یا همه چیز!

استقلال هنوز روی کاغذ در لیگ برتر شانس دارد و اگر پرسپولیس و سپاهان که به ترتیب 2 و یک امتیاز از استقلال پیش افتاده‌اند، در بازی‌های آتی خود مساوی کنند و استقلال برنده باشد، به لحاظ امتیازی شرایط بسیار مطلوبی خواهد داشت و آنگاه برای هفته‌های ما قبل آخر و پایانی لیگ برتر امید بیشتری به قهرمانی خواهد داشت.

وقوع چنین نتایجی اما با توجه به میل و اشتیاق پرسپولیس و سپاهان برای رسیدن به جام قهرمانی قدری دشوار است اما به هر حال بارها در تاریخ فوتبال چنین نتایجی رقم خورده و حتی ممکن است در روز پایانی لیگ برتر نتایجی شگفت‌انگیز رقم بخورد و جای صدرنشین عوض شود و در نهایت جام به تیمی برسد که امروز در ظاهر شانس کمتری برای قهرمانی دارد.
با این حال استقلال برای زنده نگه داشتن خود در یک جام دیگر نیاز قطعی به پیروزی مقابل پارس جنوبی جم دارد. تیمی که قبلاً در لیگ برتر با استقلال مصاف داده بود اما اکنون در لیگ یک روزگار می‌گذراند و جزو تیم‌هایی محسوب می‌شود که اقبالی برای بازگشت به لیگ برتر ندارد.
با این حال پارس جم در تلاش است نام خود را با برتری مقابل استقلال در فوتبال ایران همچنان مدعی و زنده نگه دارد. این تیم که امید روانخواه را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌بیند، از ظرفیت لازم برای شگفتی‌ساز شدن در جام حذفی برخوردار است اما استقلال باید طوری توپ را در میدان بازی با پارس جم بچرخاند که کارش در طول 90 دقیقه بازی با این تیم به اما و اگر نیفتد.
استقلال از لحاظ بازیکن قابل قیاس با پارس جم نیست و اگر اتفاقات عجیب و غریبی در این بازی رخ ندهد، آبی‌ها قادرند با یک برد حداقلی نیز از چالش بازی مقابل پارس جم به سلامت خارج شوند و دست پر به تهران بازگردند.
بعد از باخت در دربی زمزمه تغییراتی در ترکیب استقلال به گوش می‌رسد. برخی تغییرات اجباری است. مانند کوین یامگا که به دلیل مصدومیت بازی در ترکیب استقلال را از دست داده است. برخی تغییرات هم ممکن است فنی باشد و برخی بازیکنان که در دربی عملکرد مطلوبی نداشتند، از ترکیب اصلی استقلال خارج شده و به جای آنها مردان دیگری در ترکیب اصلی قرار بگیرند.
بازی با ترکیب جدید شاید برای استقلال چالش‌هایی را ایجاد کند اما به هر شکل آبی‌ها باید از سد پارس جم عبور کنند چون شکست در تک بازی‌های جام حذفی به منزله پایان قهرمانی در این جام است و مانند لیگ برتر فرصت دوباره‌ای در اختیار هیچ تیمی قرار نمی‌گیرد.
استقلال در سال‌های اخیر هرگز در جام حذفی موفق نبود و بعد از قهرمانی با مربیگری وینفرد شفر آلمانی دیگر نتوانست جامی را در کوران رقابت‌های حذفی صاحب شود. اگر ساپینتو تیمش را به لحاظ روحی و روانی در وضعیت مطلوبی قرار بدهد و با آمادگی حداکثری راهی این میدان کند، برتری در این بازی هرگز برای استقلال سخت و دشوار نیست اما اگر استقلال از بعد روانی مهیای حضور در این میدان نباشد، هرچه از شروع این بازی بگذرد، گلزنی به پارس جم دشوارتر خواهد شد.
ارائه فوتبالی هدفمند به همراه آرامش حداکثری استقلال را به سمت کسب یک پیروزی دیگر سوق خواهد داد. حقیقت این است که در دربی با وجود اینکه آبی‌ها عملکرد مطلوبی نداشتند، اما حریف نیز شایسته آن پیروزی نبود و به نوعی استقلال دچار بدشانسی هم شد اما تردیدی نیست یک برد می‌تواند روحیه را به اردوی استقلال بازگرداند و این تیم را با انرژی بیشتر راهی رقابت‌های لیگ برتر کند. هرچند که برای استقلال قهرمانی در جام حذفی می‌تواند هدف در دسترس‌تری باشد تا اینکه دل به معادلاتی در لیگ برتر ببندد که وقوع آن چندان با منطق سازگار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *