فوتبال ایران

کــی‌روش قلعــــــه مـی‌رود؟

کــی‌روش قلعــــــه مـی‌رود؟

آرمن ساروخانیان:در فاصله کمتر از یک هفته تا بازی با انگلیس تصور عمومی این است که ترکیب نیمه اول بازی با تونس یا بخش زیادی از آن بازی مقابل انگلیس را شروع می‌کنند و حضور این دو هافبک دفاعی بلندقد در ترکیب اصلی هم محتمل است.
این ترکیب شاید تا چند هفته قبل عجیب و غیرمنتظره بود، ولی بعد از مصدومیت امید ابراهیمی کی‌روش تصمیم گرفته گزینه‌های مختلف را بررسی کند و احتمال می‌رود که روی این ترکیب به جمع‌بندی‌رسیده باشد. آنها ممکن است در عرض هم به‌عنوان دو هافبک دفاعی بازی کنند یا اگر کی‌روش بخواهد با چیدمان 3-3-4 مورد علاقه‌اش بازی کند، یکی از آنها به‌عنوان بازوی راست خواهد بود. در هرکدام از این دو حالت هدف کی‌روش بالا بردن میانگین قدی تیمش و جنگندگی بیشتر در خط میانی و پوشش کامل فضای جلوی خط دفاع است.
انگلیس مصمم است جام جهانی را با برد شروع کند و کی‌روش نمی‌خواهد تیمش در برابر موج حملات حریف پرستاره‌اش کم بیاورد. هری کین تنها مهاجم بلندقامت انگلیس است و به احتمال زیاد فودن و ماونت کنارش بازی کنند، ولی روی سانترها و ضربات ایستگاهی بازیکنان بقیه خطوط هم به خط حمله اضافه می‌شوند و حضور همزمان عزت‌اللهی و چشمی می‌تواند در این صحنه‌ها استحکام بیشتری به تیم ملی بدهد.
روزبه چشمی جایی در برنامه‌های اسکوچیچ نداشت، ولی با بازگشت کی‌روش یکی از معدود بازیکنانی است که از لیگ برتر به تیم ملی اضافه شد. دعوت هافبک دفاعی استقلال با سؤالات زیادی همراه شد، ولی حالا مشخص می‌شود که مربی پرتغالی چه برنامه‌ای برای او داشته است. چشمی در جام جهانی 2018 هم یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش بود و در این بازی هم می‌تواند مهره‌ای کلیدی برای کنترل حملات تیم ساوت‌گیت باشد.

ترکیب متفاوت برای بازی ویژه
این راهکار ویژه‌ کی‌روش برای بازی با انگلیس است و احتمالاً او برای دو بازی بعدی ترکیب هجومی‌تری را انتخاب خواهد کرد. مربی پرتغالی خوب می‌داند که این سخت‌ترین بازی تیمش در مرحله گروهی است و یک امتیاز از آن هم دستاورد فوق‌العاده‌ای خواهد بود. حتی اگر شکست تیم ملی مقابل این مدعی قهرمانی را محتمل بدانیم، ترجیح کی‌روش این است که اختلاف دو تیم حداقل گل باشد، چرا که احتمال دارد سرنوشت صعود تیم دوم به تفاضل گل بکشد.
پیش از این گمان می‌رفت که روزبه چشمی گزینه‌ای برای بازی در دقایق پایانی و حفظ نتیجه باشد، ولی کی‌روش برای این بازی خاص وسوسه شده که هر دو هافبک بلندقد و درگیرش را به زمین بفرستد؛ نقشه‌ای که اگر بگیرد به‌عنوان شاهکار مربیگری کی‌روش از آن نام می‌برند.
حرکت کی‌روش را می‌توان به قلعه رفتن در شطرنج تشبیه کرد. قلعه حرکتی دفاعی در شطرنج است که بازیکن برای محافظت از مهره پادشاه، رخ را جلوی این مهره قرار می‌دهد و به کمک دو رخ که در موازات هم قرار می‌گیرند، دژ محکمی می‌سازد. عزت‌اللهی و چشمی هم می‌توانند باروهایی مقابل خط دفاع تیم ملی باشند و نزدیک شدن به دروازه بیرانوند را برای بازیکنان تکنیکی انگلیس سخت‌تر کنند. کی‌روش با کم کردن فضای خطوط تیمش می‌خواهد انگلیس را مجبور به ارسال توپ‌های بلند کند و در این صورت با بازیکنان بلندقدش به این حملات پاسخ بدهد.
البته این زوج نواقصی هم دارد. این دو هافبک دفاعی کند هستند و سرعت انتقال از دفاع به حمله را پایین می‌آورند. قدرت حفظ توپ در خط میانی هم کمتر می‌شود و انتظار می‌رود مالکیت توپ انگلیس به‌شدت بالا باشد. با این حال اولویت در این بازی گل نخوردن و کنترل انگیس است.

تکرار سناریوی ایران – آرژانتین
سناریوی این بازی را می‌توان به بازی ایران – آرژانتین در جام جهانی 2014 و ایران – اسپانیا در جام جهانی 2018 تشبیه کرد. تیم ملی مقابل آرژانتین بازی را با ترکیب کاملاً دفاعی شروع کرد و توانست در پایان نیمه اول با تساوی بدون گل به رختکن برود. در نیمه دوم کی‌روش بتدریج تیمش را آزادتر کرد و هرچقدر عطش آرژانتین برای زدن گل برتری بیشتر می‌شد، مهاجمان تیم ملی روی ضدحملات خطرناک‌تر می‌شدند. در این دقایق فرصت‌های خطرناک تیم ملی بیشتر بود و با کمی شانس ممکن بود شگفتی کامل شود. در بازی با اسپانیا هم تیم ملی توانست نیمه اول را با تساوی بدون گل به رختکن برود و در نیمه دوم حریف به زحمت توانست به گل برتری برسد.
این بار هم کی‌روش امیدوار است که نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان برسد و در نیمه دوم بتدریج حملاتش را شروع کند. مربی پرتغالی روی نیمکت مهره‌های سریعی دارد که برای ضدحمله مناسبند و حضورشان می‌تواند ترمزی در برابر موج حملات انگلیس باشد. قدوس، قلی‌زاده و احتمالاً آزمون که برای این بازی کاملاً آماده نیست در نیمه دوم می‌توانند موازنه را به نفع ایران تغییر بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *