فوتبال ایران

کارلوس کی روش، هیچ کاری برای فوتبال ایران نکرد

این پست در حالی منتشر شد که در حد فاصل پایان جام جهانی تا همین امروز کی‌روش یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی در جام ملت‌های 2023 به حساب می‌آمد. مساله‌ای که با مخالفت گسترده کارشناسان و علاقه‌مندان به فوتبال مواجه بود. در این میان اخباری مبنی بر علاقه فوتبال قطر به کی‌روش یا پیشنهاد امریکایی‌ها به این مربی پرتغالی مطرح شد که درنهایت به سرانجام خاصی نرسید.

به هر ترتیب روز گذشته کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «وقتی که سفر جدیدی را آغاز می‌کنم، خاطرات زیادی وجود دارد که با افتخار آنها را نگه خواهم داشت. مایلم از بازیکنان فوق‌العاده‌ام در تیم ملی تشکر کنم. قدردان زحمات کادر وفادار ایرانی‌ام، فدراسیون فوتبال و همه کسانی که از من و «میراث تیم ملی» حمایت کردند، هستم. از همه هواداران بابت حمایت و الهام‌بخشی در این چند سال تشکر می‌کنم. به امید آینده.»
ابراهیم قاسمپور ملی‌پوش سابق فوتبال ایران در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به این سوال که دستاورد کی‌روش در دوره دوم حضورش در ایران چه بود، اظهار داشت: «خیلی ساده و خلاصه هیچ! به نظر ما دستاوردی داشت ایشان؟ البته گویا ظاهرا برای برخی دستاورد داشته و مسوولان ما خیلی اصرار داشتند که از ایشان خواهش کنند، برگردد. حالا اینکه ایشان خودش انصراف داده احتمالا به این معناست که روی آقایان را زمین انداخته و قبول نکرده که این هم جای تعجب دارد. ولی در مجموع ایشان دستاوردی در فوتبال ایران نداشت! هیچ!» قاسمپور در مورد اینکه منظورش از هیچ در مقایسه با دوره نخست حضور کی‌روش در ایران است، توضیح داد: «نه! فوتبال ما ساختاری ندارد، بنا و اساس کاری ندارد که ایشان بخواهد روی آن چیزی را بنا کند. ما سه دوره با ایشان رفتیم جام جهانی. نظر شخصی من این است و شاید خیلی‌ها با من مخالف باشند ولی ما با بضاعتی که داریم، با تاکید بر اینکه پایه و اساسی نداریم ولی توان فنی و خلاقیت و تعصبی که بازیکنان دارند، ما با هر مربی دیگری هم می‌رفتیم جام جهانی. در زمان ما یک تیم از کل آسیا و اقیانوسیه می‌رفت جام جهانی و امروز چهار تیم. دوره بعد می‌شود 8 تیم.
پس وقتی ما ادعا داریم بهترین بازیکنان آسیا را داریم نباید صعود به جام جهانی چندان برای‌مان سخت باشد. ما باید دنبال این باشیم که برویم مرحله حذفی. ما سه دوره با ایشان جام جهانی رفتیم که صعود نکردیم. در جام ملت‌ها دو دوره با ایشان رفتیم که حذف شدیم. فضاحت در جام جهانی اخیر هم روی اینها. یعنی ما هیچ دستاوردی با ایشان نداشتیم و با هر مربی داخلی دیگری هم بودیم شاید نتایج بهتری هم می‌گرفتیم.» عضو تیم ملی در جام جهانی 1978 ادامه داد: «مساله این است که مسوولان ورزشی ما اعتقادی به مربی داخلی ندارند. از نظر مالی هم ما آن‌قدر توانایی نداریم که مربیان شناخته‌شده و رزومه‌دار را بیاوریم. زیرساخت‌های فوتبال ما هم آن‌قدر امکاناتی ندارد که بتوانیم برنامه‌های خوبی پیاده کنیم. ما دنبال نتیجه‌گرایی هم هستیم و شدیم مثل کشورهای عربی. هر مربی نتیجه نمی‌گیرد سریع عوضش می‌کنیم. مخصوصا اگر ایرانی باشد.» پیشکسوت فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط خاص کشور در ایام جام جهانی چقدر از نتایج تیم ملی در جام جهانی به کی‌روش مربوط می‌شد، گفت: «ما در آن برهه یک‌سری مسائل داشتیم که هنوز هم هست و اینها روی روند تیمی ما و روحیه بازیکنان تاثیر گذاشت. ولی باید قبول کنیم ما تحت هر شرایطی بازی را به انگلیس واگذار می‌کردیم، چون فوتبال‌شان قوی‌تر بود. البته نه با خوردن 6 گل. از آن طرف برد بازی با ولز را هم برمی‌گردانم به اتفاقات. بالاخره دروازه‌بان حریف اخراج شد و گل‌زنی در دقیقه پایانی رقم خورد. می‌ماند بازی با امریکا. ما جلوی امریکا دو نیمه متفاوت داشتیم؛ یکی افتضاح در نیمه نخست و دیگری خوب در نیمه دوم. ما می‌توانستیم امریکا را ببریم اگر یک مقدار تدبیر به کار برده می‌شد. به نظرم آقای کی‌روش در این بازی ضعیف عمل کرد.» قاسمپور با بیان اینکه کی‌روش باید در یک بازی خودش را نشان می‌داد و موفق به انجام این کار نشد، گفت: «ما یک تساوی یا برد می‌خواستیم ولی نتوانستیم یک مساوی بگیریم. با یک‌سری تدابیر و استفاده از بازیکنانی که در آن بازی نیاز بود و بازی داده نشدند، می‌توانستیم نتیجه بگیریم. بازیکنانی در آن بازی استفاده شدند که به درد آن بازی نمی‌خوردند.»
سوال بعدی از عضو سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد انتخاب سرمربی بعدی و از دست دادن زمان بود. اینکه فدراسیون زمان کافی برای عدم اتخاذ تصمیم نهایی دارد یا هرچه سریع‌تر باید تصمیم بگیرد. قاسمپور در این رابطه گفت: «داریم زمان را از دست می‌دهیم. یک مربی اگر بخواهیم بیاوریم باید زمانی داشته باشد که لیگ ما را ببیند، بازیکنان را ببیند و باید نفرات جدیدی را به تیم تزریق کند، چون برخی از بازیکنان ما از لحاظ سنی و انگیزشی تمام شده‌اند. اگر زمان نباشد و مربی در زمان تعطیلی لیگ بیاید ما با مشکل مواجه می‌شویم. آن مربی باید بیاید و بازیکنان را بشناسد و اگر خارجی باشد فوتبال منطقه را بشناسد. همه اینها دست به دست هم می‌دهند که ما زمان را از دست بدهیم. هرچه زودتر باید تصمیم‌گیری بشود در مورد سرمربی تیم ملی.
سرمربی سابق تیم‌های پاس و تیم ملی امید ایران در پاسخ به این سوال که از میان گزینه‌های ایرانی کدام گزینه شرایط مناسب‌تری دارد، گفت: «مربیان ایرانی همه در یک سطح هستند. اینکه بگوییم این از آن بهتر است یا… نیست. دانش همه در یک سطح است. بقیه‌اش برمی‌گردد به مدیریت. اینکه باید با بازیکن سالاری مقابله شود. البته باید فدراسیون فوتبال همان‌طور که از کی‌روش مقابل اخراج یکی، دو بازیکن شاخص دفاع می‌کرد از مربی داخلی هم دفاع کند. متاسفانه فدراسیون برای مربیان داخلی چنین کاری نمی‌کند. بازیکنان ما آن‌قدر تفاوت باهم ندارند که بگوییم نبود یکی‌شان به کل تیم لطمه می‌زند.» او ادامه داد: «همین مربیان ما که الان مشغول کار هستند همه در یک سطح هستند. باقیش برمی‌گردد به سیستم مدیریتی و اینکه کی نظم و انضباط بهتری دارد. باید در این مورد کارشناسی صورت بگیرد و فدراسیون نظر کارشناسان را بخواهد. به این دلیل که ما پول آوردن یک مربی بزرگ را نداریم. فدراسیون ما الان بدهکار است. من می‌گویم یا خارجی نیاید یا اگر قرار است خارجی بیاید باید یک مربی بزرگ باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *