سلامت

چاق تر شدن و افزایش وزن به طور طبیعی

چگونه بصورت طبیعی چاق تر بشویم؟

افزایش وزن به طور طبیعی ، امروزه به دلیل شیوع اضافه وزن و چاقی، تاکید بسیاری بر کاهش وزن می‌شود. مساله چاقی به قدری برای بعضی افراد معضل شده که با تعجب از خود می‌پرسند، چطور ممکن است بعضی‌ها بخواهند چاق شوند؟ اما دلایل زیادی هم وجود دارد که افراد را به سوی تلاش برای افزایش وزن و چاق شدن می‌کشاند.

افزایش وزن به طور طبیعی

عده‌ای به طور طبیعی لاغر هستند و دوست دارند اندکی چاق‌تر شوند. برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند منجر به کاهش وزن افراد شود. اختلال در غذا خوردن نیز یکی دیگر از دلایل لاغری افراد است. افراد مسن هم به دلایل مختلف می‌توانند با این مشکل مواجه شوند.

اما باید بدانیم در حالی که اضافه وزن و چاقی عاملی شناخته شده برای بروز مشکلاتی در سلامتی افراد است. لاغری بیش از حد نیز می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

اما به هر دلیلی که کمبود وزن دارید و می‌خواهید چاق‌تر شوید. به یاد داشته باشید که این کار مانند همه امور دیگر زندگی باید به شیوه‌ای درست انجام گیرد. افزودن غذاهایی با شکر و چربی زیاد همیشه می‌تواند مشکلاتی برای سلامت شما ایجاد کند. در ضمن بهتر است در ابتدا بدانید که برای چه مقدار چاق شدن به چه میزان کالری احتیاج دارید که در این موارد می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. نکاتی که در اینجا مطرح می‌شود تنها توصیه‌هایی خواهد بود و نه رژیمی خاص شما.

چگونه چاق شویم-پنج مرحله برای افزایش وزن و چاق شدن وجود دارد که به این ترتیب است :

۱) میزان کالری یا انرژی ای را که در یک روز معمولی دریافت می کنید، محاسبه کنید. چیزی را تغییر ندهید و همانطور که هر روز می خورید یادداشت کرده و انرژی آن را محاسبه کنید. این کار را می توانید با استفاده از  هرم غذایی   انجام دهید. این مرحله بسیار اهمیت دارد، پس با دقت این عمل را انجام دهید. همچنین خودتان را وزن کنید.

۲) بعد از انجام مرحله یک ، رژیم از روز بعد شروع می شود؛ بدین ترتیب که ۵۰۰ کالری به آنچه هر روز مصرف می کردید بیافزایید. مثلاً اگر در یک روز معمولی ۲۰۰۰ کالری مصرف می کردید، بقیه ی هفته هر روز ۲۵۰۰ کالری مصرف کنید. بجای اینکه در سه وعده حجم زیادی غذا بخورید و یا اینکه کل روز مشغول خوردن باشید، انرژی روزانه را به ۵ تا ۶ وعده تقسیم کنید و وعده ها را با فاصله ۵/۲ تا ۳ ساعت مصرف کنید. بخاطر داشته باشید باید ” زیاد ” بخورید  تا وزنتان” زیاد ” شود.

افزایش وزن به طور طبیعی

۳)بدنسازی و ورزش، مرحله مهم دیگری برای افزایش وزن  و چاق شدن است.ورزشهای وزنه برداری (از دمبلهای کوچک گرفته تا کار با دستگاههای وزنه برداری) انجام دهید. این هم یکی از مهمترین مراحل افزودن صحیح وزن است و باید به طور صحیح انجام شود. اگر فرصت ندارید که هر روز به باشگاه بروید، چند جلسه حرکات ساده و قابل انجام دادن در خانه را با مربی تمرین کنید و سپس در خانه به ورزش ادامه دهید.

۴)آخر هفته خودتان را وزن کنید. می بینید که پس از یک هفته وزنتان بیشتر شده است. انتظار نداشته باشید یک باره ۴ تا ۵ کیلو اضافه کنید. افزایش وزن به اندازه ۵/۰ تا ۱ کیلو در هفته طبیعی است و بیشتر از این نشان دهنده افزایش بیش از حد چربی در بدن شماست. پس افزایش ۵/۰ تا ۱ کیلو در هفته کافی است، اگر چه کم به نظر می رسد، ولی آخرماه ۵/۲ تا ۴ کیلو می شود.

۵) نکته مهم در مورد افزایش وزن و چاق شدن این است که وقتی وزن شما ثابت شد، در این موقع است که باید مقدار بیشتری غذا بخورید تا وزنتان دوباره بالا برود. بنابراین اگر با رژیمی که اجرا می کنید، وزنتان برای دو هفته ثابت ماند، نشان می دهد که باید به رژیم خود ۲۵۰ کالری اضافه کنید و به همین ترتیب، هر دفعه که طی دو هفته وزن اضافه نکردید، دوباره ۲۵۰ کالری اضافی به رژیم مصرفی تان بیفزایید.

گاهی اختلال در روند سوخت و ساز و متابولیسم بدن عامل لاغری است

 

مقدار انرژی بدن شما برای چیزهایی مانند تنفس، هضم، و فعالیت فیزیکی  استفاده میشود. یک فرد چاق چربی زیادی در بدن دارد  ممکن است اثر منفی بر روی سلامتی داشته باشد. اگر وزن بدن یک شخص حداقل ۲۰٪ بیشتر باشد او چاق است. شما شاخص توده بدن (BMI) بین ۲۵ و ۲۹.۹ اضافه وزن دارید. BMI شما ۳۰ باشد چاق هستید .

 

این روزها دختران و پسران زیادی را می‌بینیم که برخلاف افراد چاق که به دنبال کاهش وزن هستند، در جست‌وجوی راهی می‌گردند تا یک کیلوگرم به وزن‌شان افزوده شود و به وزن استاندارد خود نزدیک شوند.

این گروه از مردم  به دلایل مختلفی دچار لاغری می‌شوند که از میان آنها می‌توان به رژیم بد غذایی، بی‌اشتهایی عصبی و اختلال‌های گوارشی اشاره کرد.

آنچه می‌خوانید دلایلی است که مکتب‌های درمانی طب سنتی مانع افزایش وزن این گروه می‌دانند.

افزایش وزن به طور طبیعی

حجم غذا مناسب نیست 

یکی از نکاتی که ممکن است مانع از رسیدن وزن شما به وزن استاندارد شود متناسب نبودن حجم غذا و فعالیت‌هایی است که شما در طول روز دارید.

به باور درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان مردان و زنانی که متناسب با فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه‌شان موادغذایی و خوراکی مصرف نمی‌کنند نمی‌توانند وزن‌شان را به حد استاندارد برسانند.

توجه داشته باشید که مقصود از فعالیت روزانه تنها فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی نیست بلکه فعالیت‌های فکری و ذهنی فرد را نیز در بر می‌گیرد.

ممکن است فردی در طول روز آنچنان تحرکی نداشته باشد و بیشتر ساعات روز را پشت میز بنشیند اما به لحاظ فکری و ذهنی بسیار درگیر و شلوغ باشد.

اگر این فرد نیز به میزان کافی غذا و خوراکی مصرف نکند نمی‌تواند به وزن استاندارد برسد و دچار لاغری می‌شود.

علت: از دیدگاه درمانگران طب سنتی انرژی‌ای که بدن برای فعالیت‌های جسمی و ذهنی صرف می‌کند از سوخت‌و ساز مواد غذایی و انرژی‌ای که از این طریق به دست می‌آید تامین می‌شود بنابراین اگر فرد متناسب با فعالیت‌هایش غذا مصرف نکند انرژی مورد نیازش را از بافت‌های بدن تامین می‌کند و این امر موجب لاغری فرد می‌شود.افزایش وزن به طور طبیعی

 

سوخت‌وسازتان مشکل دارد؟    

گاهی اختلال در عملکرد دستگاه گوارش به ویژه اختلال در روند سوخت و ساز و متابولیسم بدن عامل لاغری است بنابراین فردی که دچار لاغری است و قصد دارد وزنش را افزایش دهد باید پیش از هر اقدامی از سلامت عملکرد دستگاه گوارش و چگونگی سوخت و ساز بدن مطلع شده تا مصرف مواد غذایی موثر واقع شود.

 

علت: بروز مشکل در عملکرد دستگاه گوارش یا یکی از اندام‌هایی که در سوخت و ساز بدن تاثیرگذار است، موجب عدم هضم یا جذب مناسب مواد غذایی و ماده مفید خوراکی‌ها می‌شود.

در این حالت نه تنها وزن اضافه نمی‌شود بلکه فرد با کاهش وزن روبه‌رو می‌شود.

 

اعصاب‌تان ناآرام است 

بی‌اشتهایی عصبی یکی از شایع‌ترین دلایل بروز لاغری در مردم است که به دلیل کارهای سنگین، پرمسئولیت و پرتنش به وجود می‌آید.

گاهی ممکن است یک خانم خانه‌دار نیز از این اختلال رنج ببرد و به دلیل تمرکز زیاد بر مشکلات خانوادگی طی روز و حین انجام فعالیت‌های روزانه‌اش به این اختلال عصبی مبتلا شود.

علت: درمانگران طب سنتی ناراحتی،  اضطراب، غصه، استرس و فشارهای عصبی را از جمله دلایل کاهش اشتها و بروز لاغری در افراد می‌دانند و معتقدند این تنش‌ها مانع از جذب و هضم مناسب مواد غذایی مفید و لاغری می‌شود.

بنابراین بهتر است پیش از درمان لاغری از متخصص طب سنتی خود بخواهید برای درمان اختلال‌های عصبی اقدام کند.

خواب متعادل و مناسب در درمان لاغری موثر است.افزایش وزن به طور طبیعی

اخلاط  نامناسب در بدن 

در بسیاری از متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که آنچه انسان به عنوان غذا مصرف می‌کند بعد از هضم و جذب به ۴ خلط صفرا، سودا، دم و بلغم تبدیل می‌شود بنابراین در صورتی که غذایی که مصرف می‌کنیم از مواد اولیه سالم، سلامت و طبیعی تهیه شده باشد در بدن اخلاط مناسب و سالم تهیه می‌شود اما اگر این غذاها از مواد نامناسب و ناسالم تهیه شده باشد تبدیل به خلط‌های نامناسب و موذی می‌شود که مانع از افزایش وزن این گروه می‌شود.

علت: اگر مواد غذایی که مصرف می‌کنیم نتیجه یک انتخاب بد یا ترکیبی از مواد غذایی نامناسب و بی‌خاصیت باشد، اخلاط نامناسبی در بدن تشکیل می‌شود که بدن آنها را جذب نمی‌کند و این مواد مانع از جذب مواد مفید و مغذی توسط بدن می‌شود و روند لاغری ادامه پیدا می‌کند.

شاید دلیل لاغری‌ شما این باشد… 

در برخی از متون طب سنتی علاوه بر اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و عدم تناسب میزان غذا و انرژی دریافتی فرد، عوامل دیگری را هم مانع افزایش وزن برای افراد لاغر می‌دانند.

– افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا بیماری‌هایی که منجر به بزرگی طحال در بدن می‌شوند ازجمله افرادی هستند که ناخودآگاه در معرض لاغری قرار می‌گیرند.

– ابتلا به اسهال از مواردی است که موجب حفظ ریتم کاهش وزن می‌شود.

این مکانیسم در حقیقت در برخی از شیوه‌های درمانی برای لاغرشدن افراد چاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– ابتلا به سوء مزاج سرد نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به لاغری است.

درمانگران برای درمان لاغری پیش از هر چیز احتمال وجود سوءمزاج سرد را در بیماران‌شان بررسی می‌کنند.

– وجود انگل در دستگاه گوارش نیز از جمله مواردی است که  موجب کاهش وزن افراد و لاغری آنها می‌شود چرا که انگل پیش از آنکه مواد غذایی هضم و جذب شود از آنها تغذیه می‌کند.

– خواب متعادل و مناسب نیز در درمان این اختلال موثر است.

افرادی که برای درمان لاغری و افزایش وزن به پزشک مراجعه می‌کنند باید علاوه بر کنترل و تنظیم ساعات خواب‌شان، فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه خود را نیز تنظیم کنند.

– این غذاها را به سبد غذایی‌تان اضافه کنید

درمانگران طب سنتی همیشه به افرادی که برای افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام به آنها مراجعه می‌کردند مصرف انواع حلیم، کله پاچه، خوراک گوشت اردک، خوراک کبک و گوشت بزغاله را توصیه می‌کردند.

آنها معتقد بودند که گنجاندن این مواد به سبد غذایی افراد لاغر به آنها کمک می‌کند که بر لاغری خود غلبه کنند.

البته این درمانگران به افراد لاغر هشدار می‌دهند که این غذاها را با تجویز درمانگرشان به سبدغذایی خود اضافه کنند چرا که پیش از افزودن این غذاها به برنامه غذایی روزانه باید از سلامت جسمی خود مطمئن باشند و معاینه شوند.

علاوه براین این درمانگران مصرف شیربرنج و شیرینی‌هایی مانند باقلوا، قطاب و خوردن پسته، فندق، بادام و کنجد و گنجاندن میوه‌های شیرین  به سبد غذایی را از دیگر عوامل موثر در افزایش وزن افراد لاغر می‌دانند.

– این داروهای طبیعی را امتحان نکنید

برخی داروهای گیاهی در عطاری‌ها به فروش می‌رسد که برای درمان لاغری از سوی فروشندگان توصیه می‌شود.

متاسفانه تجویز بسیاری از این داروهای گیاهی بدون لحاظ کردن علل واقعی لاغری در افراد، صورت می‌گیرد.

در حقیقت این گروه به همه افراد لاغر با طبع و مزاج مختلف یک داروی گیاهی را تجویز می‌کنند.

به همین دلیل است که برخی مردم از این داروها نتیجه می‌گیرند و برخی آنها نتیجه نمی‌گیرند و با مصرف آن دچار اختلال دیگری نیز می‌شوند.

لازم است افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند و می‌خواهند لاغری خود را درمان کنند پیش از مصرف هر گیاه و داروی طبیعی با متخصص و درمانگر طب سنتی مشورت کنند. افزایش وزن به طور طبیعی

رمضان و لاغری با روزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *