رژیم های غذاییسلامت

رژیم غذایی سرخود ناسالم و تاثیر مخرب آن بر ذهن و بدن

رژیم غذایی سرخود ناسالم و تاثیر مخرب آن بر ذهن و بدن ، دانشمندان علوم زندگی به سرپرستی Aaron Blaisdellدردانشگاه UCLAبا قرار دادن ۳۲ موش صحرایی ماده در یکی از دو رژیم غذایی به مدت شش ماه به بررسی رژیم های غذایی کم ارزش بر سلامت بدن این حیوانات پرداختند.

رژیم غذایی سرخود ناسالم و تاثیر مخرب آن بر ذهن و بدن
رژیم اول، رژیم استاندارد موشهای صحرایی بودشامل غذاهای نسبتاً فرآوری نشده مانند ذرت و گوشت ماهی بود. اجزاء رژیم دوم از موادی با فرآوری بالا تشکیل شده بودند . ز نظر کیفیت کم ارزش وشامل مقدار قابل ملاحظه ای شکر بود(نماینده ای از رژیم غذایی کم ارزشjunk food dietدر انسان).

تنها پس از ۳ ماه محققین تفاوت قابل ملاحظه ای در اضافه وزن موشهای دو گروه مشاهده کردند. ۱۶ موشی که با روش دوم( junk food) تغذیه می شدند بطور قابل توجهی چاق تر شدند.
پرفسور Blaisdellمی گوید: رژیم دوم سبب بروز چاقی شد در حالیکه رژیم اول منجر به چاقی در موشهای صحرایی نشده بود.
آزمایشات دیگری که توسط دانشمندان انجام گردید نشان داد خستگی در موشهای گروه دوم ممکن است نتیجه ی مصرف رژیم غذایی کم ارزش junk foodباشد.

به عنوان بخشی از این تحقیق، موشها برای دریافت غذا یا آب به عنوان پاداش باید اهرمی را فشار می دادند. آن هایی که با رژیم غذایی کم ارزش تغذیه می شدند در انجام این کار دچار اختلالاتی بودند.  مدت زمان طولانی تری نسبت به موشهای لاغر صرف می کردند تا مجدداً برای فشار دادن اهرم و دریافت غذا اقدام کنند.
در یک جلسه ی ۳۰ دقیقه ای موشهای دارای اضافه وزن تقریباً دو برابر موشهای لاغر در بی تحرکی و استراحت بسر می بردند.

رژیم غذایی سرخود ناسالم و تاثیر مخرب آن بر ذهن و بدن

نتایج این پژوهش بصورت آنلاین در مجله ی Physiology and Behaviorمنتشر گردید. پس از گذشت ۶ ماه، رژیم غذایی موشها را جابجا کردند.  موشهای دارای اضافه وزن با رژیم غذایی پرکیفیتی به مدت ۹ روز تغذیه شدند.
این تغییر البته به کاهش وزن آنها یا بهبود پاسخ دهی آنها در آزمون فشار اهرم، کمکی نکرد. درموشهای لاغر که تحت رژیم junk foodبه مدت ۹ روز قرار گرفتند نیز افزایش وزن قابل توجهی ملاحظه نشد. کاهشی در میزان تحرک آنها در آزمایش فشار اهرم ایجاد نگردید.

به گفته ی پرفسور Blaisdell: این یافته ها نشان می دهد که یک الگوی مصرف غذاهای بی ارزش Junk، نه بصورت گاه به گاه، می تواند سبب چاقی و اختلالات شناختی شود و درمان آن بسرعت قابل انجام نیست.

اشارات این یافته ها برای انسان چیست؟ آیا افراد دچاراضافه وزن سلامت کمتری دارند یا آیا افرادی با سلامتی کمتر دچار اضافه وزن می شوند؟

پرفسور Blaisdellمی گوید: افراد دارای اضافه وزن غالباً به تنبلی و نداشتن قانون در زندگی متهم می شوند. ما نتایج این تحقیق را این چنین تعبیر می کنیم که ایده ای که معمولاً در رسانه ها به تصویر کشیده می شود. افراد به دلیل تنبلی چاق می شوند، اشتباه است. یافته های ما نشان می دهد چاقی القاء شده بر اثر رژیم غذایی بیش از آنکه اثر باشد علت تنبلی است.
همچنین رژیم های غذایی بسیار فرآوری شده موجب بروز خستگی می شود .  عبارت دیگر رژیم هایی که موجب چاقی فرد می شوند سبب بروز خستگی در فرد نیز می شوند.

پرفسور Blaisdellمعتقد است این یافته ها به احتمال زیاد در انسان نیز کاربرد دارد . زیرا سیستم های بیویولوژیکی انسان بسیار مشابه یا موشهای صحرایی( rats) است. او می افزاید junk food diet سبب گرسنه تر شدن انسان وموشهای صحرایی می شود.

تاثیر رژیم غذایی بد در سلامتی

علاوه بر این محققین دریافتند موشهایی که با رژیم junk food(کم ارزش) تغذیه می شوند. در انتهای تحقیق تعداد زیادی تومور در سراسر بدنشان رشد می کند.
اما موشهایی که با رژیم غذایی مغذی تعذیه می شوند. دارای تعداد کمتر و تومورهای کوچکتری بودند که چندان به همه ی بدن گسترش نیافته بود.

پرفسور Blaisdellاز ۵ سال پیش رژیم غذایی خود را تغییر داد و به مصرف غذاهایی که اجداد ما مصرف می کردند، پرداخت.
او از خوردن غذاهای فرآوری شده، نان، پاستا، غلات و غذاهایی که شکر به آنها افزوده می شود، پرهیز می کند. و به مصرف غذاهایی نظیر گوشت، غذاهای دریایی، تخم مرغ، سبزیجات و میوه جات پرداخته است.
به گفته ی دکتر Blaisdellتغییرات مثبت چشمگیری در سلامت ذهنی و فیزیکی خود مشاهده کرده است. او می گوید: من متوجه بهبود بسیار زیادی در ادراک و مسائل شناختی خود شدم .  درتمام طول روز پرانرژی هستم، افکارم بسیار واضح است و قدرت تمرکز بالایی دارم.

پرفسورBlaisdellکه متخصص مسائل شناختی در حیوانات است . تحقیقی را برای بررسی ارتباط سلامت و شیوه ی زندگی ( تغذیه و ورزش ) و ارتباط بین رژیم غذایی کم ارزش و اختلالات شناختی که ممکن است ایجاد شود را طراحی کرد.
او می گوید: ما دردنیایی زندگی می کنیم که شیوه ی زندگی بی تحرک ، رژیم غذایی کم کیفیت و غذاهای فرآوری شده را در زندگی ما وارد کرده است . با آنچه ما ازطریق تکامل با آن تطابق یافته ایم بسیار متفاوت است.
این تفاوت ها است که به بروز بسیاری از بیماریهای مزمنی که امروزه شاهد آن هستیم. مانند چاقی و دیابت می انجامد.

کاهش وزن در خواب ساده ترین رژیم لاغری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *