فوتبال ایران

وحید قلیچ: دربی ۱۲ امتیاز دارد!

بحث دربی که می شود، باید سراغ دربی باز ها رفت. آن هایی که تب و تاب دربی را در سال های اوج فوتبال ایران تجربه کرده اند و با کوله باری از خاطره و تجربه، حالا به تماشای دربی در قرن جدید خواهند نشست. یکی از چهره های ماندگار دربی تهران در دهه شصت، کسی نیست جز وحید قلیچ. دروازه بان پرسپولیس در آن سال ها که برای نسل جدید نه با پنالتی ای که از مجید نامجومطلق در دربی سال 67 مهار کرد، بلکه بعضا با اظهارنظرهای تند و جنجالی اش در فضای مجازی شناخته می شود. به بهانه مسابقه روز یکشنبه پرسپولیس و استقلال، گفت و گویی داشته ایم با دروازه بان سال های دور قرمزها. کسی که معتقد است فوتبالیست های امروز، چندان دنبال دربی و اهمیت آن نیستند.

شما با سابقه 12 سال حضور در پرسپولیس و تجربه دربی های مختلف در دهه 60، چه میزان بین دربی های فعلی فوتبال ایران و دربی های آن موقع، تفاوت می بینید؟

من 9 دربی بازی کرده ام و 12 سال در پرسپولیس بوده ام. این که می گویند دربی سه امتیاز دارد، حرف درستی نیست. این مسابقه، 12 امتیاز دارد. بنظر من، فوتبالیستی که می خواهد در دربی به زمین برود، باید از سه روز قبل خود را برای این دیدار آماده کند. یعنی همه جوانب امر را باید رعایت کند. از غذا خوردن تا استراحت کردنش باید حرفه ای باشد. قبلا و در زمان ما، این گونه بود که 25 بازیکن برای این که جزو آن 11 بازیکن ثابت دربی باشند، چنین برنامه ای را دنبال می کردند. هیچ کس این ذهنیت را نداشت که از ترکیب بیرون است. بلکه همه فکر می کردند که قرار است به زمین بروند و به همین دلیل، با تمام توان تمرین می کردند. فوتبالیست های الان اما به فکر پاداش این بازی و افزایش قراردادهایشان هستند. آن ها می خواهند که در مقابل دوربین های پخش زنده دیده شوند و مورد توجه دوستان و همسرانشان قرار بگیرند وگرنه که بعید است چندان به فکر دربی باشند.

دربی صدم در حالی از راه رسیده که پرسپولیس و استقلال رقابت سختی را در مسیر قهرمانی در پیش گرفته اند. از طرفی هم سپاهان، دیگر مدعی امسال است. به نظر شما دربی پیش رو با توجه به همه حساسیت های سنتی و حساسیت های جدولی اش، چطور مسابقه ای از آب درخواهد آمد؟

من فکر می کنم بازی خوبی شود. مساوی به درد هیچ تیمی نمی خورد. مساوی یعنی برای سپاهان بازی کردن. به همین دلیل، یکی از دو تیم باید برنده شود. هر تیمی که قدر موقعیت هایش را بداند، برنده بازی می شود. بازیکنان خلاق و موقعیت شناس، سرنوشت این جدال را تعیین خواهند کرد. هر دو تیم هم شرایط خوبی دارند و با بردی که در بازی قبل به دست آورده اند، در بهترین شکل خود پا به میدان می گذارند. با این حال، نمی توان گفت که برنده دربی، حتما قهرمان لیگ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *