فوتبال ایران

هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای دچار ایست ناگهانی قلبی می شود

در تاریخ ۴ اردیبهشت، اتفاق تلخی برای یکی از فوتبالیست های لیگ دسته دوم ایران رخ داد. امیرحسین شیرچی بازیکن تیم فوتبال شهدای بابلسر در جریان دیدار این تیم با نفت و گاز گچساران ناگهان دچار ایست قلبی شد.

این بازی در ورزشگاه شهید علی زاده بابلسر برگزار شده بود و پس از اتفاق آمبولانس و نیروی های پزشکی حاضر خودشان را به این بازیکن می رسانند. اما متاسفانه در حین انتقال به بیمارستان، امیرحسین شیرچی در آمبولانس دچار ایست قلبی شد و در گذشت.

امیرحسین شیرچی که ۲۳ سال سن داشت و در پست وینگر برای بابلسری ها به میدان می رفت، سابقه بازی در ملوان بندرانزلی، شهرخودرو مشهد، خونه به خونه بابل، جوان نوین ساری و دریای بابل را در کارنامه داشت.

زهره هراتیان ، رئیس مرکز پزشکی فیفا در گفتگو با خبرآنلاین در مورد این حادثه تلخ و مسائلی که حول محور آن است نکاتی ارائه داده است.

او در این رابطه گفت: « در لیگ حرفه ای و غیر حرفه ای از نظر فوتبال و سازمان ورزشی و بین المللی فیفا هر باشگاهی که می خواهد یک بازیکن را به خدمت بگیرد باید از سلامت آن آگاهی داشته باشد. این قوانین و مقررات هر ساله توسط سازمان لیگ به تمامی باشگاه ها ابلاغ می شود، که باید این کار هارا بکنند. چون از نظر حقوقی باشگاه ها در قبال بازیکنان مسئول هستند. اتفاق خوبی که در پنج یا شش سال اخیر افتاده بود این بود که در لیگ برتر و لیگ یک همه معاینات در خود سازمان لیگ صورت می گرفت. آن هم بهتر از استاندارد ها بود. یعنی الان استاندارد مجوز حرفه ای می گوید شما اگر یک معاینه قلبی و عروقی انجام بدهی و یک نوار قلبی بگیری کافی است، اما ما تست ورزش هم مثل لیگ حرفه ای یوفا می گرفتیم. در این روند خیلی ها تایید نمی شدند، حتی خیلی از بازیکنان مطرح رد می شدند، یا می رفتند یک سری از مشکلات را حل می کردند و مجدد تست می دادند و ما این هارا تحت نظر داشتیم.»

هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای دچار ایست ناگهانی قلبی می شود

هراتیان در ادامه گفت: « ولی در لیگ های دسته دوم و دسته سوم و این ها دیگر خود باشگاه ها بازیکن را برای انجام معاینات می برند. من هم اطلاعات کافی و دقیقا از اتفاق تلخی که رخ داده است و این که معاینات بازیکن کجا و چه طور بوده است ندارم و همه این ها حدس و گمان است. چون نیاز است اجازه بدهیم روند حقوقی این موضوع طی شود و تا نتایج به دست نیامده همه چیز حدس و گمان است. این را هم همیشه به خاطر داشته باشید که در همین معایناتی که انجام می شود حدود ۸۰ درصد بازکنان معانیه می شوند و از نظر ساختاری بدنشان مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلات پیدا می شوند. اما حدود بیست درصد ممکن است مشکلاتی داشته باشند که ما نبینیم و به همین قانون فیفا می گوید در حین برگزاری بازی باید آمبولانس و پرسنلی که احیا کردن بلد باشند داشته باشید که اگر فردی دچار ایست ناگهانی قلبی شد این احیا صورت بگیرد. اصلا به همین خاطر فیفا می گوید بدون آمبولانس اجازه برگزاری بازی وجود ندارد و این موضوع توسط ناظر بازی ها چک می شود.»

او در پاسخ به این سوال که دادن این حق به هیئت استان ها که خودشان روی مسائل پزشکی را زیر نظر داشته باشند، در شرایطی که در لیگ های دسته پایین لابی و مدارک سوری زیاد است چه قدر در این موضوعات اثر گذار است گفت: « اصلا هیئت ها عهده دار این نظارت هستند.وقتی ابلاغیه از سمت سازمان لیگ می رود باشگاه و هیئت استان موظف به رعایت آن است و مثل قانون کار است، سازمان تامین اجتماعی به همه کارفرماها چیزی را ابلاغ می کند و همه موظف به رعایت آن هستند. این هم مثل همین موضوع است. اتفاقا این آدم یک بار گیر می افتد و باید توضیح دهد که انجام داده است یا نداده است. همیشه این طور نمی شود. ایست ناگهانی قلبی هم چیزی است که اتفاق می افتد. هر ماه یک بازیکن حرفه ای دچار ایست ناگهانی قلبی می شود. در خیلی از لیگ هایی هم هست که اصلا خبر هایش پوشش داده نمی شود. مثلا در لیگ پیشکسوتان اتفاق می افتد. این اولین بار است که در لیگ دو ایست ناگهانی قلبی داشیم.»

او در پایان گفت: « باید منتظر اطلاعات بیشتر باشیم، اطلاعات تکمیلی باید باشد. متاسفانه ایفمارک در لیگ دوم ما نیست که من بتوانم اطلاعات دقیقی داشته باشم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *