روانشناسی

هدف زندگی و رابطه آن با ترس و اضطراب

هدف زندگی و رابطه آن با ترس و اضطراب ، آیا احساس هدفمندی زندگی با اضطراب کمتر مرتبط است؟ بله، اما چگونه عمل می­ کند؟

هدف زندگی و رابطه آن با ترس و اضطراب

احساس هدف روشن در زندگی ممکن است پایه ­ای محکم و سخت ایجاد کند که ترس ­های رایجمان به آسانی نتوانند آن را بلرزانند. دانستن اینکه چرا اینجا هستید می­ تواند مانع شود که اضطراب شما را متوقف سازد.

در مطالعه­ ای که در ژورنال استرس و سلامت کتابخانه ی آنلاین وایلی منتشر شده، محققان ایشیدا و ماساهیکو از داوطلبان خواستند که احساس هدف در زندگی و اضطراب کلی­شان را با استفاده از آزمون هدف در زندگی و مقیاس اضطراب آشکار ارزیابی کنند، همراه با دیگر آزمون­ هایی که فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک را ارزیابی می­ کند. فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک پاسخ­ دهندگان قبل و بعد از نشان دادن ویدئوی ترسناک پاسخ­ دهندگان مورد تحلیل قرار گرفت. افراد با احساس هدفمندی بیشتر در زندگی فعالیت سمپاتیک کمتر و در نتیجه اضطراب کمتری داشتند.

نداشتن هدف معین زمینه ساز بروز پوچی و در نهایت ابتلای به افسردگی است.
چنانجه می خواهید از وضعیت سلامت روحی خود مطلع شوید ، حتما ذر تست افسردگی بزرگسالان و نوجوانان با جواب آنلاین رایگان خود را بسنجید.

چگونه داشتن هدف در زندگی اضطراب را بازداریمی­کند؟

در سال 2015، والدین کریس هارگیس و لوری دوپل هور مشهور، به خانه­ ی در حال سوختنشان برای نجات پنج فرزندشان هجوم بردند. آنها تردید نکردند زمانی که فهمیدند بچه ­ها به دنبالشان از خانه خارج نشده ­اند. تنها نگاهی به دور و برشان انداختند و دوباره به سمت خانه دویدند. هارگیس موفق شد دوتا از بچه ­ها را از خانه خارج کند، اما مادر چندان خوش شانس نبود. علیرغم تلاش­های قهرمانانه ی آتش نشان­ ها، این مادر و سه فرزندش به دام آتش افتاده بودند و هر چهار نفرشان از بین رفتند.

پروفایل فیس بوک لوری نشانه­ هایی از هدف زندگی او برجای گذاشته است. تصاویر بی انتهایی از جشن­های خانوادگی او در تعطیلات. مطمئنا این مادر خطر دوباره وارد شدن به خانه را میدانست، اما هدفش بزرگتر از ترسش بود، که حتی ترس از مرگ نتوانست او را متوقف سازد. او مرگ را به خاطر تعهدش نسبت به مادر بودنش به زنده ماندن ترجیح داد در حالی که می­دانست تعهدش را به انجام نرسانده است. اضطرابی که می­توانست اشخاص را بدون چنین هدفی فلج کند، حتی سرعت این مادر را کم نکرد. یک مثال بسیار جالب شجاعت با پایانی غم ­انگیز.

هدف زندگی و رابطه آن با ترس و اضطراب

اما آیا مثال دوپلهور در هر موقعیتی به کار می­رود؟

آیا می­توانید اصول هدفمندسازی زندگی را عملی کنید؟

اگر یک هدف قوی در زندگی می­تواند مانع اضطراب از فلج ساختن مادری که بچه هایش در حال نابودی ­اند شود، آیا می­تواند به شما در غلبه بر ترس­های روزمره­ تان کمک کند؟

منطق این است: هدف در زندگی به شما انگیزه­ عمل قوی­تری نسبت به ترس می­ دهد. تصور کنید که از صحبت کردن در جمع میترسید. شما از گفتن چیزی غلط و احمق به نظر رسیدن می­ترسید. سپس  با پیامی درون خودتان مرتبط می­ شوید که معتقدید همه آن را می­ شنوند. دریافت پیام دیگران مهمتر از اجتناب از احمق به نظر رسیدن می­شود. در واقع، تا زمانی که پیامتان شنیده می­شود، شما بیشتر مایلید که شبیه یک احمق به نظر برسید تا اجتناب کنید.

احساس هدف قوی مانع ترس برای راندن ما در حالتی فلج می­گردد. این منطقی است. درسته؟

اگر در مورد هدف زندگی­تان، وضوح ندارید، ممکن است زمان اندکی کاوش روانی یا حتی کمک گرفتن از کسی رسیده باشد که بتواند مسئله شما را درک کند. هدف زندگی اغلب با ارزیابی ارزش­های زندگی شروع می­شود که می­توان از طریق پرسشنامه ارزش­های زندگی آن را آزمود. منافع هیجانی در سویی دیگر انتظار می­ کشند.

مدیریت زمان شاد بودن با رعایت این موارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *