اخبار کسب و کارهاارز دیجیتال

نگهداری سرمایه با ارز دیجیتال با قیمت ثابت بهتر است یا بیت کوین؟

نگهداری سرمایه با ارز دیجیتال با قیمت ثابت بهتر است یا بیت کوین؟

بازار ارزهای دیجیتال با نزدیک شدن به حدود دو دهه از فعالیت خود، یک بازار مستقل مالی محسوب می‌شود که اگرچه عمق آن کمتر از بازارهای چون فارکس است، اما جذابیت‌ و تنوع بالایی برای تریدرها دارد. از این رو در داخل خود این بازار نیز مفاهیمی قابل تأمل وجود دارند که می‌توانند مسیر سرمایه‌گذاری ما را تغییر دهند. اگرچه بازار ارزهای دیجیتال به داشتن نوسانات لحظه‌ای شهرت دارد، اما برخی از ارزهای دیجیتال مانند تتر نرخ تقریباً ثابتی دارند. به همین خاطر در ادامه قصد داریم به بررسی و مقایسه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت و متغیر بپردازیم. اگر شما نیز به بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارید و می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید یا سرمایه‌گذاری خود را هدفمندتر کنید، با ما همراه شوید.

منظور از ارز دیجیتال با قیمت ثابت یا متغیر چیست؟

ارزهای دیجیتال دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. برای مثال، بیت‌کوین خود به تنهایی حجم وسیعی از بازارهای ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است، به طوری‌که به هر ارز دیجیتال غیر از بیت‌کوین، آلت‌کوین «Altcoin» گفته می‌شود. همچنین ارزهای دیجیتالی مانند تتر که قیمت آن‌ها ثابت است و نوسانان اندکی را تجربه می‌کنند نیز، با‌عنوان استیبل‌کوین «Stablecoin» شناخته می‌شوند. استیبل‌کوین‌ها دارای یک پشتیبان خارجی مانند طلا یا دلار هستند و قیمت خود را از آن‌ها می‌گیرند. برای مثال، قیمت تتر همواره با قیمت دلار آمریکا برابری می‌کند. چراکه دلار آمریکا پشتوانه‌ی استیبل‌کوین تتر است. یعنی به مقدار وجود تتر در بازار، دلار ذخیره وجود دارد!

برخی از استیبل‌کوین‌های دیگر مانند گلدکوین «GLC» که دارای پشتوانه طلا هستند، قیمت هر واحد از آن‌ها با قیمت یک اونس طلا برابری می‌کند. برخی دیگر از استیبل‌کوین‌ها نیز از سایر ارزهای دیجیتال پشتوانه می‌گیرند که ساختار متفاوتی دارند اما قیمت آن‌ها همچنان ثابت است. البته در بین تمام استیبل‌کوین‌ها، ارز دیجیتال تتر «USDT» مشهورترین آن‌ها است. به همین خاطر است که بیشتر از هر استیبل‌کوین دیگر، قیمت تتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در شرایط بحرانی نیز، بیشتر سرمایه‌گذاران و تریدرها به خرید تتر تمایل پیدا می‌کنند!

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین یا تتر

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین یا تتر

گفتیم که ارزهای دیجیتال بیشتر دارای نوسانات زیادی هستند. بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال جهان و همچنین محبوب‌ترین آن‌ها، یکی از همان نمونه‌هایی است که نوسان بسیاری را تجربه می‌کند، کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ پشتوانه فیزیکی هم ندارد. در برابر بیت‌کوین، می‌توان ارز دیجیتال با قیمت ثابت تتر را قرار داد که قیمت تتر با قیمت دلار آمریکا برابری کرده و دارای پشتوانه دلاری است. ویژگی‌های سرمایه‌گذاری روی هریک از این موارد به قرار زیر است:

سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین «BTC»

بیت‌کوین بیشتر از 50 درصد کل حجم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. این ارز دیجیتال چند دلار نرخ داشته و قیمت آن همچنان در نوسان است. سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین بیشتر برای ذخیره ارزش استفاده می‌شود. چراکه پیش‌بینی‌ها مبنی بر آن است که بیت‌کوین در درازمدت مسیر صعودی را طی خواهد کرد. خرید و فروش بیت‌کوین می‌تواند چالش‌برانگیز، سودده یا زیان‌ده باشد. اما باز هم بیشتر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را صرف خرید یک ارز دیجیتال محبوب و نامتمرکز کنند. از جمله مزایا و معایب خرید بیت‌کوین می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وجود نوسان در قیمت بیت کوین سبب ایجاد فرصت‌های کسب سود برای تریدرها می‌شود. البته این نوسان‌ها می‌تواند زیان‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.
  • بیت‌کوین اگرچه با محدودیت‌های مقیاس‌پذیری در شبکه خود روبه‌رو است، اما به دلیل اولین بودن، بیشتر از هر ارز دیجیتال دیگر مورد مبادله قرار می‌گیرد.
  • بیت‌کوین به‌عنوان ارز دیجیتال پایه برای مبادله سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف شناخته می‌شود و تقریباً همه جا از معامله آن پشتیبانی می‌شود.
  • بیت کوین قابلیت ترید با 100 ارز دیجیتال دیگر را دارد، این در حالی است که سایر ارزهای دیجیتال فقط می‌توانند حداکثر با 25 ارز دیگر معامله شوند!

محبوبیت و گستردگی بیت‌کوین، آن را به یک ارز دیجیتال جهانی تبدیل کرده است که حتی در دوران رکود نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را در کیف‌پول خود دارند. بنابراین اگر شما نیز به بیت‌کوین علاقه دارید، می‌توانید مقداری از آن را برای بلندمدت در کیف‌پول خود نگه دارید!

سرمایه‌گذاری روی تتر «USDT»

سرمایه‌گذاری روی تتر نمی‌تواند با سود همراه شود، چراکه نرخ نسبتاً ثابت این ارز دیجیتال فرصت‌های کسب سود را فراهم نمی‌کند. اما در شرایط بحرانی بازار که خرید سایر ارزهای دیجیتال می‌تواند با ریسک بسیار بالایی همراه باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید تتر، ارزش حقیقی سرمایه خود را حفظ کنند. این در حالی است که اگر سرمایه آن‌ها در دوران رکود بازار صرف خرید سایر آلت‌کوین‌ها شود، ممکن است ارزش سرمایه آن‌ها کاهش پیدا کند. از جمله مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی تتر نیز می‌توان چنین مواردی را نام برد:

  • ترید در بازارهای بزرگی همچون فارکس به‌طور معمول با استیبل‌کوین‌هایی چون تتر انجام می‌شود.
  • استیبل‌کوین‌ها به‌صورت کلی با دلار، یورو و ین مبادله می‌شوند، بنابراین امکان تغییر قیمت ندارند.
  • برای رهایی از نوسان‌های سرسام‌آور سایر ارزهای دیجیتال در بازار می‌توان روی قیمت تتر حساب کرد.
  • نرخ ثابت تتر از جذابیت آن برای سرمایه‌گذاری در بازارهای گاوی کم می‌کند.
  • تتر به دلیل این که توسط دلار پشتیبانی می‌شود، اغلب به متمرکز بودن متهم می‌شود!

وقتی بازار ارزهای دیجیتال به دوران صعود می‌‌رسد، تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال با قیمت متغیر افزایش پیدا کرده و تقاضا برای بررسی قیمت تتر و خرید این استیبل کوین کاهش پیدا می‌کند. اما در زمان‌هایی که بازار ارزهای دیجیتال وارد روند نزولی شود، تقاضا برای قیمت تتر و خرید این استیبل‌کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد!

بالاخره بیت‌کوین بخریم یا تتر؟

بالاخره بیت‌کوین بخریم یا تتر؟

با توجه به آن‌چه که گفته شد، تمایل برای خرید بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال با قیمت‌های نوسانی یا خرید استیبل‌کوین‌هایی همچون تتر با قیمت‌های ثابت به شرایط بازار بستگی دارد. ممکن است زمانی‌که شما این متن را مطالعه می‌کنید، بازار روزهای سبز و گاوی خود را پشت سر بگذارد. در این صورت خرید استیبل‌کوین‌های ثابت نمی‌تواند جذابیت چندانی برای معامله‌گران داشته باشد، چراکه خرید ارزهای دیجیتال با قیمت‌های نوسانی می‌تواند سود بیشتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. اما اگر بازار روزهای قرمز و خرسی خود را پشت سر می‌گذارد، خرید استیبل‌کوین‌هایی همچون تتر می‌تواند سرمایه افراد را بیشتر حفظ کند.

بیت‌کوین یا تتر را از کجا خریداری کنیم؟

بیت‌کوین و تتر هردو جزو ارزهای دیجیتال پایه و مشهوری هستند که در تمام صرافی‌های رمزارزی مبادله می‌شوند. بنابراین محدودیتی برای خرید و فروش آن‌ها وجود ندارد. اما با توجه به اینکه صرافی‌های بین‌المللی به دلیل موضوع تحریم‌ها، با فعالیت کاربران ایرانی مشکل دارند، بیشتر سرمایه‌گذاران ایرانی برای خرید بیت‌کوین، تتر یا هر ارز دیجیتال دیگر، از طریق بسترهای داخلی اقدام می‌کنند. البته بیشتر تریدرها حرفه‌ای راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و فعالیت در صرافی‌های خارجی دارند؛ اما باز هم امکان واریز اولیه تومانی یا ریالی به این صرافی‌ها وجود ندارد.

خرید بیت‌کوین و تتر از «بیت‌پین»

«بیت‌پین» یکی از صرافی‌های داخلی است که امکان خرید بیش از 140 ارز دیجیتال مختلف اعم از بیت‌کوین، تتر و سایر آلت‌کوین‌ها برای کاربران ایرانی را فراهم کرده است. با واریز ریالی می‌توان از طریق بیت‌پین برای خرید هر ارز دیجیتال پایه اقدام کرد. برای خرید ارز دیجیتال از طریق بیت‌پین فقط کافیست در وبسایت بیت‌پین ثبت‌نام کرده و سپس مراحل احراز هویت آن را پشت سر بگذارید. آن‌گاه ارزهای دیجیتال موردنظر خود را خریداری کرده و به کیف‌پول خود منتقل نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *