روانشناسی

نگرانی های بی مورد و راه های مقابله با آن

 در این پست از مجموعه مقالات روانشناسی سایت با ارزش  نگرانی های بی مورد و راه های مقابله با آن را مورد بررسی قرا می دهیم.

نگرانی های بی مورد و راه های مقابله با آن

 

نگرانی مانند صندلی‌های گهواره‌ای است؛ شما را حرکت می‌دهد اما به جایی نمی‌رساند.  (وان وایلدر)

با توجه به حجم فزاینده مسائلی که روزانه با آن مواجهه هستیم نگرانی ها به راحتی می‌توانند ما را از پای درآورند. باید صورت حساب‌ها را پرداخت کنید، مراقب تربیت فرزندانتان باشید، خانه را مرتب نگه دارید، سرکار هم بروید و مسائلی از این دست که ذهن را به شدت مشغول نگه می‌دارند.

مقدار کم نگرانی و استرس، آسیب زا نیست چرا که هر کسی با مسائل مختلفی رو به رو است و داشتن نگرانی در حد معقولی اجتناب ناپذیر میباشد.

اما اگر این نگرانی به عادتی روزانه تبدیل شود، یعنی سرزنش پیوسته‌ای که خیال رفتن هم نداشته باشد، آن وقت است که باید نگران شد. نگرانی می‌تواند شما را به دریایی از عذاب یا شهری از فرصت‌های گرانقیمت بیاندازند ، بسته به این که شما چه برخوردی با آن دارید شرایط متفاوت خواهد بود.

نگرانی ابزاری است که می‌توانید به کمک آن زندگی خود را بهبود بخشید. اما بسیاری از افراد اجازه می‌دهند نگرانی بر زندگی آن‌ها سایه بیافکند که اصلاً رفتار سالمی نیست.

تاثیرات منفی نگرانی بیش از اندازه

1- نمی‌توانید آرامش داشته باشید.

مطمئناً همه ما با شرایط استرس زا مواجه شده‌ایم. استرس می‌تواند به ما در گرفتن تصمیم‌های دشوار کمک کند و مسیری انتقالی به سوی بهتر شدن باشد. هرچند اگر همین استرس به اتفاقات کوچک زندگی راه پیدا کند و شما را به دردسر بیاندازد نشانه نگرانی مزمن یا اختلال اضطراب است.

طبق گفته انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا حدود ۱/۳ درصد از افراد یا ۸/۶ میلیون بزرگسال  مریکایی از این بیماری رنج می‌برند.

اگر حس می‌کنید افکار اضطرابی مزمنی دارید که روند زندگی روزانه شما را دچار مشکل کرده است شاید نشانه‌ اضطراب و نگرانی بیش از حد باشد. اگر نگرانی  بیش از حد به شما دست  می دهد  راه‌های زیر را امتحان کنید:

چند نفس عمیق بکشید، از خودتان بپرسید آیا ارزش از دست دادن آرامش را دارد؟  و اینکه آیا واقعا نگرانی بیش از حد کمکی به زندگی ما می کند ؟؟؟

سعی کنید روی زمان حال متمرکز شوید.

استرس به خصوص وقتی که خیلی به آینده می‌اندیشیم به ما دست می‌دهد و با استفاده از تنفس صحیح می‌توان تأثیر آن را کم کرد .

2- دچار اختلال خواب می شوید.

بسیاری از افرادی که بیش از حد نگران هستند برای خوابیدن با مشکل مواجه هستند. نگرانی افکار شما را به طرز غیر قابل کنترلی به تکاپو وا می‌دارد و همین آرام کردن ذهن و خواب را با مشکل مواجه می‌کند. طبق تحقیقات دانشگاه دوک؛ بی خوابی می‌تواند احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی را در افراد افزایش دهد.

همان‌طور که اضطراب و افسردگی احتمال ابتلا به بی خوابی را افزایش می‌دهد.

هجوم افکار و اضطراب آن‌قدر ذهن را درگیر می‌کند که شما را تا نیمه‌های شب بیدار نگه می‌دارد و همین موضوع در دراز مدت تاثیرات ناگواری بر سلامتی شما خواهد گذاشت.

3- برای سرکوب نگرانی به الکل، مواد مخدر و غذاها روی می آورده‌اید.

یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به نگرانی بیش از حد استفاده از مواد مخدر برای کنترل احساسات است. شاید سرکوب احساسات با استفاده از الکل، مواد مخدر و یا غذا خوردن در کوتاه مدت حس خوبی به شما بدهد. اما در دراز مدت تاثیرات مخربی بر سلامت جسمانی و ذهنی شما خواهد گذاشت.

وقتی نگرانی به سراغ شما می‌آید به جای توسل به خوراکی‌های مختلف یا شیشه و الکل، آهنگ‌های آرامش بخش گوش کنید. به محل خلوتی بروید و سعی کنید تمرکز حواستان را به دست بیاورید. بخوانید، بنویسید حمام آب گرم نیز پیشنهاد خوبی است. اگر برای آرام کردن خودتان از راه‌های سالم وارد شوید بدنتان قدردان شما خواهد بود!

4- همیشه به بدترین حالت ممکن فکر می‌کنید

به طور طبیعی بدن همواره در جست و جوی عوامل تهدید کننده است. این توانایی مادر زادی است که از بدو تولد همراه ماست. اما در دنیای کنونی این قابلیت می‌تواند مانعی در برابر سلامتی روانی افراد باشد. به طور مثال اگر پدر یا مادرتان در حال رانندگی باشند به بدترین اتفاقات ممکن می‌اندیشید.

سلامتی کسانی که دوستشان داریم آرزوی همه ما است و فکر کردن به چنین اتفاقاتی تنها آرامش را از ما خواهد گرفت.

هر بار که با چنین افکار غیر منطقی‌ای رو به رو شدید سعی کنید آن‌ها را با افکار نشاط بخش جایگزین کنید. انرژی و آرزوهای مثبت را به همه کسانی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارند هدیه کنید.

نگرانی های بی مورد و راه های مقابله با آن

5- مشکلات جسمی خواهید داشت

نگرانی باعث التهاب بدن می‌شود و این التهاب به انواع و اقسام بیماری‌ها منجر می‌شود از جمله فشار خون، اضطراب، دردهای عضلانی، خشکی مفاصل، ضعف سیستم ایمنی و …

اگر اغلب با این بیماری‌ها روبه رو می‌شوید اول ذهن خود را چک کنید. منشأ همه بیماری‌ها، ذهن است. پس اگر ذهن شما ذهنی پراکنده و عصبی باشد این انرژی به بدن شما منتقل خواهد شد. همیشه زمانی را به مدیتیشن، یوگا و یا دیگر فعالیت‌های آرامش بخش اختصاص دهید و سعی کنید ذهن خود را متمرکز، سالم و در بهترین حالت نگه دارید.

آیا تا به حال در زندگی دچار نگرانی شده اید؟ چرا؟ چگونه با آن برخورد کرده اید؟ تجربیات خود را در این زمینه با بقیه دوستان  به اشتراک بگذارید. 

منبع: سایت دگرش

نشانه های یک مسیر اشتباه رمز آرامش داشتن در اوج مشکلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *