فوتبال ایران

من هم جای ساکت الهامی بودم دلم می‌شکست

پس از شکست ۶-۱ هوادار برابر استقلال در هفته بیست و ششم لیگ برتر، انتقادات زیادی به بازیکنان این تیم مطرح شد اما در این بین مهدی عبدی، مدافع هوادار، بازیکنی بود که در کانون توجهات قرار گرفت و اتهاماتی نسبت به وی مطرح شد که البته واکنش خود او را هم در پی داشت. رضا عنایتی، سرمربی فصل گذشته هوادار که با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود هم به دفاع از این بازیکن پرداخته بود، در گفت‌وگویی مفصل در خصوص این اتهام و همچنین عملکرد ضعیف هوادار برابر استقلال صحبت کرد.

* روی سر تک تک این بازیکنان قسم می‌خورم
عنایتی در ابتدا گفت: من بازی را مستقیم تماشا می‌کردم و صحنه‌ها را با دقت دیدم و مطمئنم حرف‌هایی که درباره بازیکنان هوادار می‌زنند، درست نیست. من هوادار را بالا آوردم و به این تیم شکل دادم و همه بازیکنان این تیم هم بازیکنانی هستند که خودم با شناخت کامل آنها را جذب کردم. من روی سر تک تک این بازیکنان قسم می‌خورم و مطمئنم مسائلی نظیر تبانی، در این تیم رخ نمی‌دهد. همه اتفاقات این مسابقه فوتبالی بود و زمانی که شیرازه تیم از هم می‌پاشد، اتفاقات رخ می‌دهد. گاهی شرایط به نفع یک بازیکن پیش نمی‌رود و خودت را گم می‌کنی و برای مهدی عبدی هم این اتفاق رخ داد.

* همیشه این عادت بد را به عبدی گوشزد می‌کردم
او درباره عملکرد ضعیف عبدی توضیح داد: من هم همیشه با مهدی عبدی به این دلیل که در هجده، توپ را لو می‌داد و می‌ایستاد مشکل داشتم و این را می‌توانید از خودش و بچه‌های تیم هم سوال کنید. این عادت بدی بود که همیشه به او گوشزد می‌کردم و حتی در برخی از مسابقات، او را بیرون گذاشتم. مطمئنا اتفاقاتی که رخ داد، فوتبالی بود. من با این مجموعه کار کرده‌ام و به آنها ایمان دارم و می‌دانم در بدترین و سخت‌ترین شرایط از این کارها انجام نداده‌اند. می‌توانم قسم بخورم که این اتفاق، فوتبالی بوده است.

* آنها می‌خواهند در کانون توجهات قرار بگیرند
عنایتی سپس به صحبت‌هایی که برخی از پیشکسوتان فوتبال درباره تبانی بازیکن هوادار مطرح کرده‌اند، واکنش نشان داد و گفت: من اساسا با این موضوع مشکل دارم. البته این افراد، انگشت‌شمار هستند اما در حال حاضر بسیاری از جوان‌های کشورمان در فضای مجازی حضور دارند و در مقابل، افرادی که در چشم بودند و حالا از دنیای حرفه‌ای فاصله گرفته‌اند، می‌خواهند دوباره در مرکز توجهات قرار بگیرند؛ این افراد در استقلال، پرسپولیس و حتی همه رشته‌ها حضور دارند اما مشخص است که قصد دارند از طریق برخی از اتفاقات، هیجان بدهند.

* هوادار اولین تیمی نبود که شش گل دریافت کرد
وی افزود: برای بحث تبانی و برخی از مسائل فوتبالی، باید دلیل و مدرک بیاورید. هوادار اولین تیمی نبوده که شش گل خورده و آخرین تیم هم نخواهد بود. مهدی عبدی اولین بازیکنی نیست که در یک مسابقه، بدترین بازی‌اش را انجام داده و هم‌تیمی‌هایش هم به او کمک نکرده‌اند و آخرین نفر هم نخواهد بود. فضای مجازی برای عده‌ای به مرکز خودنمايی تبدیل شده و ما حتی در خارج از فوتبال هم این مسائل را می‌بینیم؛ برای مثال شخصی کمرنگ و حتی بی‌رنگ است اما به فوتبال و فوتبالیست‌ها و تیم حریف و رنگ آبی و قرمز و زرد گیر می‌دهد تا در مرکز توجهات قرار بگیرد. ما باید به سمتی برویم که به این‌ها نپردازیم اما مشکل بزرگ ما اینجا است که به مسائل منفی، بیش از حد می‌پردازیم و این اتفاق مدام برای جامعه فوتبال تکرار می‌شود.

* اگر هجومی بازی کنی، بلا بر سرت می‌آید
سرمربی سابق هوادار در پاسخ به سوالی درباره سبک بازی این تیم در فصل گذشته و اینکه آیا از نظر او در چنین مسابقاتی باید با تاکتیک دفاعی وارد زمین شد، گفت: ساختار فکری هر سرمربی متفاوت است و برخی از مربیان دوست دارند همیشه حمله کنند و برخی دوست دارند عقب بنشینند اما ساختار دفاعی ما در فصل گذشته فوق‌العاده بود و علی‌رغم اینکه تیم‌مان تازه به لیگ برتر آمده بود، جزو سه تیم برتر لیگ از نظر ساختار دفاعی بودیم اما شما اگر مقابل سپاهان، استقلال، پرسپولیس و سایر تیم‌هایی که از نظر مهره، از شما قدرتمندتر هستند، حمله کنی، بلا بر سرت می‌آید؛ بنابراین مجبور هستی تیمت را طوری وارد بازی کنی که فضای کمتری به حریف بدهی و در زمین خودت از دروازه‌ات حفاظت کنی و اگر فرصتی هم به دست آوردی، در ضدحمله امتیاز بگیری.

* ما هم استقلال را از جلو پرس کردیم اما…
عنایتی ادامه داد: استراتژی هر بازی متفاوت است و برای مثال من در هر تیمی هم باشم، مقابل سپاهان حمله نمی‌کنم و کاملا در دفاع می‌مانم و کار دفاعی انجام می‌دهم اما فقط مقابل سپاهان یه این شکل عمل می‌کنم، نه مقابل همه تیم‌ها. ما سال گذشته هم در بیش از ۷۰ درصد مسابقات، از جلو پرس می‌کردیم و حتی در ۱۰-۲۰ دقیقه بازی برابر استقلال، از جلو پرس کردیم اما پس از آن، تاکتیک‌مان تغییر کرد. در هر صورت همه این‌ها به سرمربی برمی‌گردد و او تصمیم می‌گیرد که تیم به چه شکل وارد زمین شود و شاید کادر فنی هوادار هم با آنالیزی که برای بازی با استقلال انجام داده بود، این تاکتیک را در نظر گرفته‌ بود که از جلو پرس کنند تا اتفاقی برای تیم‌شان رخ ندهد.

* آن‌ها وارد بازی می‌شوند که فقط بد نبازند
پیشکسوت فوتبال ایران به عدم توازن در لیگ برتر اشاره کرد و گفت: همیشه باید توازن وجود داشته باشد تا اتفاقی به صورت مساوی در مسابقات رقم بخورد. در فوتبال ما، پنج تیم اول از نظر مالی قوی هستند و تمام بازیکنان درجه یک و بین‌المللی هم در همین پنج تیم حضور دارند. پنج تیم بعدی، درجه دو هستند و حرف‌هایی هم برای گفتن دارند اما پنج تیم آخر، تیم‌هایی هستند که باید تدافعی بازی کنند و مهره‌هایی در اختیار ندارند که بتوانند تیم‌های متمول را تحت فشار بگذارند. در فوتبال اروپا بر اساس هزینه‌ها و بازیکنانی که در اختیار داری، شرایط بهتری هم داری اما در ایران توازن وجود ندارد و هر چه کم‌پول‌تر باشی، باید بازیکنان سطح پایین‌تری به خدمت بگیری و با همان بازیکنان جلو بروی. در استقلال، پرسپولیس و سپاهان کسی نمی‌تواند دفاعی بازی کند و با توجه به مهره‌هایی که در اختیار سرمربی هستند، باید بتوانند حمله کنند اما از تیم‌های قعر جدولی نمی‌توان چنین انتظاری داشت و آنها در بازی برابر سپاهان و استقلال و پرسپولیس وارد زمین می‌شوند تا فقط بد نبازند، نه اینکه ببرند. همه این مسائل به خاطر تفاوت کیفیت بازیکنان است.

* بهترین آنالیزورهای دنیا هم مسی و رونالدو را متوقف نکردند
عنایتی در واکنش به اینکه مهدی قایدی این‌بار هم مانند دیدار نفت مسجدسلیمان و استقلال، نتیجه بازی را رقم زد و با این شرایط مدافعان چگونه می‌توانند او را متوقف کنند، گفت: ما هم بارها در آنالیزمان گفته بودیم که مهدی اگر وارد محوطه جریمه شود و روی پای راستش بیاید، مشکل‌ساز است؛ فکر می‌کنم او بیشتر گل‌هایش را هم روی پای راست آورده و ضربه زده یا پنالتی گرفته است. برخی از بازیکنان ذاتا خوب هستند و با وجود اینکه می‌دانی چه قصدی دارند، نمی‌توانی جلوی آنها را بگیری و برای مثال بهترین آنالیزورهای دنیا هم نتوانستند کریستیانو رونالدو و مسی را مهار کنند و فکر می‌کنم بیش از ۶۰۰ گل مسی به یک شکل به ثمر رسیده است. بعضی مسائل خدادادی است و شما نمی‌توانی کاری با آن بکنی و تنها شاید بتوانی شدت آن را کم کنی.

* شما نمی‌توانید در مقابل مهدی قایدی کاری کنید
او تاکید کرد: مهدی جزو استعدادهای ناب فوتبال ما است و زمانی که در افت قرار داشت، همه فوتبال ایران نگران او بودند. چنین بازیکنان باکیفیتی هم به تیم‌شان به شدت کمک می‌کنند و هم فوتبال را جذاب می‌کنند و یک نعمت بزرگ برای تماشاگران محسوب می‌شوند. متاسفانه اگر کیفیت فوتبال ما تغییر کرده، به این دلیل است که ما بازیکنان باکیفیت، فانتزی و دریبل زن کم داریم و شما هر کاری هم در مقابل مهدی قایدی بکنی، باز هم او کارهایی را که باید انجام بدهد، می‌دهد. در حال حاضر کار خاصی نمی‌توان انجام داد، چون مهدی در بهترین فرم خودش است.

* من هم جای ساکت بودم، دلم می‌شکست
بازیکن سابق استقلال درباره به ثمر رسیدن گل ششم استقلال توسط سید حسین حسینی گفت: این اصلا اتفاق خوبی نیست. ما یک روح ورزشکاری هم در فوتبال داریم و درست است که برای برد و باخت و مساوی بازی می‌کنیم اما سوال من این است که اگر در دقیقه ۹۰، بازی ۲-۱ یا ۳-۱ بود، باز هم این اتفاق رخ می‌داد؟ قطعا خیر. من می‌دانم که مهدی قایدی تحت تاثیر جو ورزشگاه و هواداران قرار گرفت و او هم به نظر هواداران احترام گذاشت اما باید این مسائل را کنار بگذاریم و در نظر بگیریم که روح ورزشکاری، روح بزرگی است. من هم اگر جای ساکت الهامی بودم، از این موضوع ناراحت می‌شدم و دلم می‌شکست و امیدوارم این مسائل را بیشتر رعایت کنیم.

* حسینی در دربی پنالتی بزند تا همه کیف کنیم
او در پایان در پاسخ به اینکه یک دروازه‌بان چه زمانی می‌تواند بدون حاشیه گلزنی کند، عنوان کرد: اگر یک دروازه‌بان پنالتی‌زن است، در موقعیتی خارج از ۵-۱ و زمانی که حداکثر فاصله تیم‌ها، دو گل است، جلو بیاید و پنالتی بزند. ما این اتفاق را در سطح دنیا دیده‌ایم اما هیچوقت دروازه‌بان‌ها در موقعیت ۵-۱، پنالتی نزده‌اند. خیلی جذاب است که گلر شما پنالتی بزند اما نه زمانی که نتیجه بازی ۵-۱ است؛ این اتفاق، شکل کار را عوض می‌کند و تحقیرآمیز می‌شود. برای مثال حسینی در دربی و زمانی که بازی ۰-۰ یا ۱-۰ بود پنالتی بزند؛ این خیلی جذاب است و همه کیف می‌کنند اما زمانی که اختلاف گل بین‌ دو تیم زیاد است، یعنی ما شما را تحقیر می‌کنیم. البته نکته مثبت این بود که بازیکنان استقلال و ساپینتو پس از بازی عذرخواهی کردند و مقداری از شدت آن کم شد اما من امیدوارم روح ورزش را حفظ کنیم؛ احترام از همه چیز مهم‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *