بزرگانبزرگان جهانبیوگرافیلذت زندگی

مخترع لیزر- چارلز هارد تاونز

مخترع لیزر- چارلز هارد تاونز

 مخترع لیزر- چارلز هارد تاونز مروری بر زندگی نامه چارلز هارد تاونز مخترع لیزر

متولد : ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۱۵ – گرینویل, جنوب کالیفرنیا
مرگ : ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی (۹۹ سال)
ملیت : ایالات متحده آمریکا
رشته فعالیت: فیزیک
دلیل شهرت: اختراع لیزر

جوایز :

-جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۴
-مدال افتخار انجمن مهندسان برق و الکترونیک (۱۹۶۷)

چارلز هارد تاونز (Charles Hard Townes) – (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۵، گرینویل کالیفرنیا – درگذشت ۲۷ ژانویه ۲۰۱۵، برکلی، کالیفرنیا) فیزیکدان آمریکای بود که در مورد لیزرو میزر تحقیقات بسیار داشت. چارلز تونز در سال ۱۹۶۴ به همراه با الکساندر میخایلوویچ پروخورف و نیکولای گنادیویچ پاسوف جایزه نوبل فیزیک را دریافت نمود. او استاد راهنمای دکتر علی جوان، ویلیام اسمیت، جیمز پ گوردون، روبرت و بوید، و رایموند چیاوو…بوده است.

چارلز تاونز در سال ۱۹۴۱ ازدواج کرده و ۴ فرزند دختر دارد

زندگینامه چارلز هارد تاونز
چارلز تاونز، فرزند هنری کیت تاونز، و الن (هارد) تاونز است. وی در گرینویل محل زادگاهش به مدرسه و دانشگاه رفت. به فوتبال، شنا، زبان‌شناسی و تاریخ علوم طبیعی…علاقه داشت، پدرش وکیل بود و او را به مطالعه بیشتر دعوت می نمود. اولین کلاس فیزیک وی را شیفته کرد و از آن به بعد با پرسشهای بسیار روبرو شد. خودش گفته است دائماً می‌پرسیدم. چرا آسمان آبی است؟ چرا آب زلال است؟ چرا آتش گرم و نورانی است؟ شب کجا می رود؟ دوربین چگونه کار می‌کند و…

چارلز تاونز در  مورد سیاهچاله‌ها و ستاره‌شناسی هم تحقیقاتی داشته است

در دانشکاه فورمن گرینویل، استادان وی با توجه به استعدادش وی را تشویق کردند فیزیک بخواند. چارلز تاونز در دانشگاه دوک به تحصیل فیزیک ادامه داد و در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا دکترا گرفت. بعدها در آزمایشگاههای تلفن بل مشغول شد و در زمینه مخابرات و رادار به دستاوردهای تازه رسید که در جنگ دوم جهانی بکار رفت. در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه استنفورد به مطالعات خودش در مورد مولکولها و ماکرو ویو ادامه داد و در نهایت به میزر رسید. افراد دیگری جز او به این ایده (میزر) رسیده بودند. در سال ۱۹۵۲ ژوزف وبر از دانشگاه مریلند مستقل از چارلز تاونز به نتایجی رسیده بود. روبرت دیک هم این مسیر را پیموده بود. در مسکو نیز پروخورف و باسف به میزر نزدیک شدند و آنرا ساختند.

البته نام میزر را چارلز تاونز و شاگردانش ابداع نمودند. هنگام ثبت اختراع میزر و لیزر، گوردون گولد که مدعی بود لیزر حاصل تلاش‌های او است، معترض شد.

 چارلز تاونز فیزیکدان آمریکای بود که در مورد لیزر و میزر تحقیقات بسیار داشت

به خاطر استفاده از تحقیقات چارلز تاونز در ارتش، سیستم رادار و جنگهای سلطه طلبانه (به ویژه جنگ ویتنام)، برخی بر او خرده گرفته‌اند.او پاسخ داده است: علم به انسان قدرت می‌دهد، او باید این قدرت را در راه نیک به کار ببرد. از لیزر البته میتوان سلاح کشتار جمعی ساخت، کما اینکه از انرزی هسته ای بمب ویرانگر. اما دانش و علم زیبا است و می‌تواند به انسان خدمات بزرگی بکند. آنچه زشت است سوءاستفاده قدرتها از دستاورد دانشمندان است.

چارلز تاونز علاوه بر جایزه نوبل و تمپولوتون و روم فورد، بیست و هفت مدال افتخار از دانشگاههای مختلف و جوایز بسیاری از دولتها و موسسات علمی کسب نموده است. او در بسیاری از پروژه‌ها ازجمله در فرود اولین انسان به کره ماه شرکت فعال داشته و در مورد سیاهچاله‌ها و ستاره‌شناسی هم تحقیق کرده است.

چارلز تاونز به عنوان یک فیزیکدان به تنظیم‌شده بودن جهان باور داشته و بر این مسئله تاکید دارد که از نظر قوانین ریاضی و احتمالات، جهان می‌توانسته‌است به بی شمار حالت پدید آید، اما فقط نمونه بسیار خاصی از این حالات است که پیدایش و ادامهٔ حیات را برای ما انسان‌ها میسر می‌سازد.

در مقاله ای که با عنوان همگرایی علم و دین نوشته است اشاره می‌کند که جهان ما بیهوده و عبث نیست و ما نیز نباید به پوچی درغلطیم. همه چیز، حتی هرآنچه ما بی نظمی می پنداریم، از دید یک عالم آشنا به ریاضیات نظم است. چارلز تاونز در یک سخنرانی برای دانشجویان از Big Bang (مهبانگ) صحبت کرده و می‌پرسد: جهان ما در ۹ بیلیون سال پیش چگونه به وجود آمد؟ با چشم علم که بنگریم هیچ چیز بدون دلیل نیست…

زندگی شخصی
چارلز تاونز در سال ۱۹۴۱ ازدواج کرده و ۴ فرزند دختر دارد (لیندا، الن، چارلی، هولی)، و در برکلی کالیفرنیا زندگی می‌کند.

سفر چارلز تاونز به ایران
در سال ۱۹۷۱ بسیاری از فیزیکداتان جهان از جمله پدر لیزر (چارلز هارد تونز)الکساندر میخایلوویچ پروخورف، دکتر علی جوان، سرجیو پریرا پورتو، نیکولاس برومن برگن،، بوریس استوچف ، پییریاکویی نوت ، رایموند کیدر ، آرتور لئونارد شالو…و دهها فیزیکدان دیگر به ایران (اصفهان) آمدند و در نخستین سمپوزیوم لیزر (سمپوزیوم در فیزیک بنیادی و کاربردی لیزر، اصفهان)، شرکت نمودند.

baarzesh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *