فوتبال ایران

فنونی زاده :در دربی ۵ دندان و فک وحید قلیچ شکست

یکی دو هفته اخیر، فوتبال ایران آبستن حواشی زیادی بود. از میزبانی پیکان در استادیوم آزادی که واکنش منفی استقلالی ها و سپاهانی ها را به دنبال داشت تا درگیری عبدالله ویسی و ساپینتو و البته پس از آن دعوای رسانه ای ناصرمحمدخانی و وحید قلیچ!

حالا مرتضی فنونی زاده مدافع اسبق پرسپولیس در دهه ۶۰ درباره درگیری رسانه ای اخیر ناصرمحمدخانی و وحید قلیچ می گوید: هم ناصر و هم وحید همبازی قدیمی و دوستان صمیمی من هستند. این دو خیلی برای پرسپولیس زحمت کشیده اند و خود من شاهد بودم که چقدر ناصرمحمدخانی را مدافعان حریف می زدند. او همین کارهایی که الان مسی انجام می دهد را در دهه ۶۰ می کرد. چپ پا بود اما در سمت راست هم بازی می کرد و مثل آب خوردن بازیکنان مقابل را بر می داشت. سرعت ناصرهم خیلی زیاد بود و چون نمی توانستند او را بگیرند همیشه خطا می کردند. ناصرمحمدخانی هم همیشه زخمی و با زانو و پای زخمی و بانداژ شده سر بازی ها حاضر می شد. او ستاره ای بود که وقتی پا به توپ می شد یک استادیوم نیم خیز می شدند و الان حتی یک بازیکن که نزدیک ناصرهم باشد سراغ ندارم.

او ادامه می دهد: وحید قلیچ هم همین طور و من یادم می آید در همان دربی که یک بر صفر با گل رضا عابدیان، استقلال را شکست دادیم، فک و ۵ دندان وحید شکست. او دندان، فک و زانوی خود را در پرسپولیس از دست داد و الان ناراحت می شوم وقتی می بینم یک بچه ۱۳ یا ۱۴ ساله به او توهین می کند. من کار وحید را تأیید نمی کنم و او نباید سر تمرین استقلال می رفت ولی فراموش نکنیم کم زحمت برای پرسپولیس نکشیده است. او زمانی برای پرسپولیس بازی کرد که مثل امروز پولی وسط نبود. اصلا قرارداد خاصی نبود و علی آقا می گفت جمع شوید برویم برای فصل جدید و ما هم می رفتیم. وحید قلیچ و وحید قلیچ ها از کنار پرسپولیس به چیزی نرسیدند و باید این مسائل را به یاد داشته باشیم.

فنونی زاده ضمن اعلام آمادگی برای آشتی دادن ناصرمحمدخانی و وحید قلیچ یادآور می شود: من به شخصه حاضرم این مأموریت را انجام دهم اما از آقای درویش و افشین پیروانی می خواهم برای بازی گل گهر بزرگان دهه ۶۰ و در رأس همه علی آقا پروین به همراه ناصرمحمدخانی و وحید قلیچ را دعوت کنند. خودم دم منزل این دو رفته و آنها را به ورزشگاه می آورم تا روی هم را بوسیده و آشتی کنند. من می دانم ته دل هم هر دو یکدیگر را دوست دارند. شاید مردم ندانند اما ما دهه شصتی های پرسپولیس هزار تا خاطره با هم داریم. مگر می شود ناصرو وحید با هم قهر کنند. برای من و همه پرسپولیسی ها هر دو عزیز هستند و باید این ماجرا به کمک دوستان مشترک تمام شود.

مدافع پرسپولیس در دهه ۶۰ در خصوص بازی اخیر پیکان و پرسپولیس نیز تصریح می کند: این بازی بیشتر از هر چیز تحت تأثیر اعتراض های استقلال و سپاهان به میزبانی پیکان در ورزشگاه آزادی قرار گرفته بود. من پیش از این مسابقه هم در گفت و گو با دوستان و همکاران شما گفتم بازی در استادیوم آزادی اتفاقا به سود پیکانی هاست. من خودم با شاهین و نیروی زمینی روبروی پرسپولیس در استادیوم آزادی بازی کرده بودم. می دانم برای یک فوتبالیست خیلی مهم است در ورزشگاه بزرگ آزادی جلوی پرسپولیس بازی کند و دیده شود. خود من آن زمان سلمانی می رفتم و کلی ادوکلن می زدم و سعی می کردم بهترین بازی خودم را انجام دهم. در بازی با پیکان هم مشخص شد حرف من درست بوده است. پیکانی ها جوری جلوی پرسپولیس دفاع می کردند که انگار آخرین بازی فصل است و اگر ببازند سقوط می کنند! این قدر استادیوم آزادی به آنها انگیزه داده بود. شاید منظور رقیبان این بود که تماشاگران پرسپولیسی نباید باشند درحالی که ۱۰۰ هزار تماشاگر که قرار نبود بیاید! یک تعداد محدودی آمدند و دیدید پیکان هم چقدر خوب بازی کرد.

فنونی زاده در مورد اعتراض رقیبان به پنالتی مشکوک پرسپولیس در دیدار با پیکان نیز خاطرنشان می کند: انصافا قبل از آن خطای مدافع پیکان روی سعید صادقی خطا نبود؟ هیچ کس در مورد آن صحبتی نمی کند و همه چسبیده اند به پنالتی روی پریرا! فکر می کنم استقلال از ریل قهرمانی خارج شده و این مصاحبه ها هم بر همین اساس است. من مصاحبه ای از بهزاد غلامپور دیدم که به نظرم از روی بچگی قهرمانی پرسپولیس را زیر سئوال برده بود در حالی که خودش هم زمانی در همین پرسپولیس دستیار علی دایی بوده است! من نمی دانم این مصاحبه ها چه کمکی به استقلال می کند؟ غیر از این است که تمرکز خود استقلالی ها را به هم زد تا در خانه نتوانند صنعت نفت آبادان را شکست دهند؟ این حاشیه سازی ها بیشتر به ضرر تیم خودشان شد در حالی که پرسپولیس در کمال آرامش روی بازی با پیکان تمرکز کرد و درنهایت هم به آنچه می خواست رسید.

او به مصاحبه اخیر امید نورافکن علیه پرسپولیس نیز اشاره کرده و می گوید: به اعتقاد من امید نورافکن در حال حاضر جزو ۵ بازیکن برتر فوتبال ایران است. جای او در جام جهانی خیلی خالی بود و کارلوس کی روش در حق این بچه ظلم کرد. نورافکن ستاره سپاهان و فوتبال ماست و نیازی به این مصاحبه ها ندارد. من قول می دهم اگر امید نورافکن وارد حاشیه و این مسائل نشود راحت ۳ جام جهانی آینده برای تیم ملی ایران بازی خواهد کرد. من به عنوان یک برادر از امید نورافکن می خواهم به عنوان بازیکن ملی پوش مراقب گفتار خودش باشد و سعی کند بیشتر از این مسائل روی بازی خود و تیم سپاهان اصفهان تمرکز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *