سلامت

سلامت غده تیروئید

 غده تیروئید

سلامت غده تیروئید ، غده تیروئید با ترشح هورمون تیروکسین یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن انسان است که اتفاقا شیوع بالایی از انواع بیماری ها برای این غده وجود دارد.

سلامت غده تیروئید

در ماه های قبل در مورد کم کاری و پرکاری تیروئید مباحثی را مطرح کردیم و در این هفته در مورد التهاب تیروئید که واژه علمی آن تیروئیدیت است، خواهیم نوشت.

بیمار دچار تیروئیدیت دچار درد شدید در گردن است. این درد به فک پایین، گوش و زیر گلو تیر می کشد. بیشتر مواقع بیمار تب و لرز، درد تمام اندام ها و تعریق فراوان دارد و این علامت ها ممکن است پزشک را به اشتباه به سمت تشخیص های دیگری مثل عفونت های گوش، گلو یا آنفلوآنزا هدایت کند.

آنچه باعث تفاوت بیماری تیروئیدیت از تشخیص های دیگر که در بالا گفته شد می شود، وجود علائم پرکاری تیروئید است. این علائم شامل تپش قلب، احساس گرما، اشتهای زیاد همراه کاهش شدید وزن و لرزش دست ها هستند.

به این ترتیب در بیماری که همزمان دارای علائم پرکاری تیروئید و درد گلوست حتما باید به فکر تشخیص التهاب تیروئید باشیم.سلامت غده تیروئید

یکی از علائمی که در این بیماری به تشخیص کمک می کند، حساس بودن تیروئید است، یعنی وقتی پزشک می خواهد تیروئید را لمس کند، بیمار دچار احساس درد شدید می شود و حتی ممکن است از این که توسط پزشک معاینه شود امتناع کند.

علائمی که گفته شد ممکن است در برخی بیماری های دیگر نیز وجود داشته باشند، به عنوان مثال کسی که مبتلا به ندول یا همان گره تیروئید است، اگر دچار خونریزی در داخل گره شود، علائم درد و حساسیت تیروئید پیدا می کند. البته در این مورد معمولا پرکاری تیروئید دیده نمی شود.

تشخیص اختلال تیروئید

برای تشخیص این بیماری آزمایش خون از هورمون های تیروئید که نشان دهنده پرکاری تیروئید است و بالا بودن سدیمان خون به تشخیص کمک می کند.

سلامت غده تیروئید

درمان این نوع التهاب تیروئید، خوردن آسپیرین با مقادیر بیشتر از معمول و ضددردهاست. برای تسکین ضربان سریع قلب هم مصرف داروهایی مثل پروپرانولول که کند کننده ضربان قلب هستند، کمک کننده است.

خوشبختانه روند این بیماری محدود بوده و بیمار بعد از چند هفته بهبود می یابد. گاهی به دلیل تخریبی که التهاب در غده تیروئید ایجاد می کند، برخی بیماران دچار یک کم کاری گذرای تیروئید می شوند که بعد از مدتی بهبود پیدا می کنند.

نوع دیگری از التهاب تیروئید نیز وجود دارد که به آن تیروئیدیت خاموش می گوییم. این بیماری برخلاف فرمی که توضیح داده شد هیچ گونه علامت دردناکی در تیروئید ندارد و در مادرانی که تازه زایمان کرده اند چند ماه پس از زایمان ایجاد می شود.

علائم این بیماری بیشتر به صورت پرکاری تیروئید است که در مادر تازه زایمان کرده ممکن است به شکل بی خوابی، اضطراب و کاهش وزن خود را نشان دهد. پس از مدتی بیمار دچار کم کاری تیروئید می شود و سپس تیروئید عملکرد طبیعی پیدا می کند. درمان اصلی این بیماری اطمینان دادن به مادر و درمان های کمکی است تا دوره بیماری تمام شود.

دو نوع اختلال تیروئید وجود دارند که شامل پر کاری تیروئید و کم کاری تیروئید می شوند

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن درست زیر سیبک گلو قرار دارد. این غده اگر چه اندازه ای کوچک دارد، اما نقشی کلیدی در تنظیم هورمون هایی مهم که بر سطوح انرژی و سوخت و ساز بدن انسان تاثیرگذار هستند، ایفا می کند. تیروئید را می توانید به عنوان عضوی اساسی در یک ماشین بسیار پیچیده در نظر بگیرید. تمامی سلول های بدن انسان دارای گیرنده های هورمون تیروئید هستند. اگر این اندام به درستی کار نکند می تواند به بروز انواع مختلف مشکلات هورمونی منجر شود.

 

توصیه‌هایی برای حفظ عملکرد طبیعی تیروئید

دو نوع اختلال تیروئید وجود دارند که شامل پر کاری تیروئید و کم کاری تیروئید می شوند. یک تیروئید بیش از اندازه فعال موجب شکل گیری پر کاری تیروئید می شود. این شرایط به چندین مشکلات سلامت از جمله کاهش وزن غیر قابل توضیح، میل جنسی کم، خستگی مزمن، ضعف عضلانی، بی خوابی، و حساسیت غیر قابل توضیح به گرما منجر می شود.

 

در مقابل، کم کاری تیروئید در نتیجه یک غده تیروئید با عملکرد کمتر از حد عادی شکل می گیرد که می تواند به افسردگی، دردهای عضلانی، افزایش وزن غیر قابل توضیح، خستگی مزمن، و حساسیت به سرما منجر می شود. برای حصول اطمینان از در اختیار داشتن تیروئیدی سالم می توانید نکته های زیر را مد نظر قرار دهید:

 

دنبال کردن یک رژیم غذای کم کربوهیدارت

آیا می دانید کنترل ضعیف وضعیف قند خون و حساسیت به انسولین می توانند رشد یک باکتری بد در روده را موجب شوند؟ این شرایط یک واکنش زنجیره ای را ایجاد می کند که بر تیروئید تاثیرگذار است و به عدم تعادل هورمونی، سیستم ایمنی تضعیف شده، مسائل فوق کلیوی، و کند شدن سم زدایی منجر می شود. تمامی این عوامل بر غده تیروئید تاثیرگذار هستند. سلامت غده تیروئید

برای زیر کنترل آوردن قند خون و بهبود عملکرد تیروئید می توانید مصرف یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت را مد نظر قرار دهید. به جای استفاده از مواد غذایی مانند نان سفید، پاستای سفید، برنج سفید، و شیرینی های تهیه شده با آرد فرآوری شده می توانید مصرف مواد غذایی سبوس دار را در برنامه خود جای دهید. همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، غلات فرآوری نشده و آجیل را فراموش نکنید.

برای بهبود فعالیت تیروئید چربی های سالم به وعده های غذایی خود اضافه کنید

 

مصرف چربی های سالم

یکی از شایع‌ترین دلایل مشکلات تیروئید به کمبود چربی های سالم در رژیم غذایی انسان باز می گردد. چربی های سالم التهاب را کاهش می دهند، و به سوزاندن سریع‌تر کربوهیدارت ها برای تامین انرژی بدن کمک می کنند. اگر بدن انسان به اندازه کافی چربی سالم دریافت نکند، غده تیروئید و غدد فوق کلیوی مجبور به اضافه کاری برای تنظیم هورمون ها و مقابله با استرس می شوند. فشار بیش از اندازه روی تیروئید و غده فوق کلیوی به فرسایش این اندام ها منجر می شود و در نتیجه تبدیل سلول های T4 به T3 فعال کند می شود. این شرایط موجب شکل گیری مشکلات کبد، مشکلات گوارشی و عملکرد نامناسب تیروئید می شود.

برای بهبود فعالیت تیروئید چربی های سالم بیشتری به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنید. در این مسیر مصرف ماهی های چرب مانند تن، سالمون، شاه ماهی و همچنین افزودن روغن های فرآوری نشده مانند روغن زیتون، کانولا، یا روغن نارگیل به رژیم غذایی توصیه می شود.

مقابله با استرس

یکی از شایع‌ترین دلایل کم کاری تیروئید استرس مزمن است. هنگامی که دچار استرس هستید، غدد فوق کلیوی و تیروئید به سختی در تلاش هستند تا هورمون ها و آنزیم های مهم در بدن را به حالت تعادل باز گردانند. بار دیگر، فعالیت زیاد این غدد به شکل گیری یک سیستم ایمنی ضعیف، مشکلات تیروئید و فوق کلیوی، و خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند هاشیموتو منجر خواهد شد.

برای این که عملکرد غده تیروئید را در بهترین حالت ممکن نگه دارید به خود فرصت استراحت و کسب آرامش دهید. روش هایی برای کاهش استرس به صورت سالم پیدا کنید. در همین راستا، می توانید در کلاس های یوگا ثبت نام کنید، به جلسات ماساژ بروید و یا ورزش کنید تا استرس کاهش یابد. همچنین، مدیتیشن، پیاده روی، یا وقت گذرانی با دوستان صمیمی خود را برای مقابله با استرس امتحان کنید.

پرهیز از گلوتن و A1 کازئین

گلوتن یک محصول جانبی چسب مانند مواد غذایی نشاسته دار است، در شرایطی که A1 کازئین پروتئینی است که در محصولات لبنی یافت می شود. هر دو این پروتئین ها واکنش های بیولوژیکی مشخص را موجب می شوند که به اختلالات خود ایمنی، اختلال در دستگاه گوارش، و آسیب اندام منجر می شود. گلوتن و A1 کازئین می توانند موجب کم کاری یا پر کاری تیروئید شوند. در نتیجه، از مواد غذایی سرشار از این پروتئین ها پرهیز کنید. از جمله این مواد غذایی می توان به نان، بلغور جو دوسر، پاستا، و محصولات گندمی و همچنین شیر گاو و پنیر اشاره کرد.

رژیم دوپامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *