آشپزیغذا های ایرانی

طرز پخت رشته پلو با کشمش و خرما 

طرز پخت رشته پلو با کشمش و خرما ،  رشته پلو با کشمش و خرما غذایی فوق العاده خوشمزه و خوش عطر است که براحتی و در کمترین زمان آماده می شود. این غذا با ترکیبات گرمی که دارد ناهار یا شامی مناسب برای روزهای سرد سال است.

طرز پخت رشته پلو با کشمش و خرما 

طرز تهیه رشته پلو را در ادامه ببینید :

مواد لازم پلو با کشمش و خرما :

برنج 2 فنجان
رشته پلویی 100 گرم
نمک به میزان دلخواه
روغن به میزان لازم
پیاز 1 عدد بزرگ
کشمش 1/2 فنجان
خرما 10 عدد
زعفران دم کرده 1/2 قاشق چایخوری
نان لواش، سنگک یا تافتون 1 عدد
دارچین 1/2 قاشق چایخوری
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه رشته پلو :

1-برنج را حداقل از نیم ساعت قبل در مقداری آب و نمک بخیسانید.خرماها را نصف کنید و هسته آن ها را دربیاورید. پیازها را به شکل دلخواه خرد کنید.

2-مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.زمانی که روغن داغ شد پیازهای خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهیدتا طلایی شوند. زردچوبه و دارچین را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. کشمش و خرما را نیز اضافه کنیدو هم بزنید تا نرم شوند. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

3-قابلمه ای را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد برنج را داخل آن بریزید.حرارت را کم کنید و هرازگاهی هم بزنید. چند دقیقه آخر قبل از آبکشی، رشته ها را به آب جوش اضافه کنید.یک دانه برنج بین انگشتانتان فشار دهید، اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است.برنج و رشته را آبکشی کنید، کمی آن را بچشید و اگر نمک آن زیاد است کمی آب روی آن بریزید.

4-قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و 3-4 قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید.نان را به اندازه کف قابلمه برش بزنید و کف قابلمه قرار دهید.لایه لایه از مخلوط برنج و رشته و پیاز و کشمش و خرما داخل قابلمه بریزید.با ته کفگیر چند سوراخ در برنج ایجاد کنید.تا بهتر بخار کند. حرارت را کم کنید،در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید رشته پلو به مدت 30 الی 45 دقیقه آرام دم بکشد.برای بهتر دم کشیدن برنج، از دم کنی استفاده کنید. در 15 دقیقه آخر زعفران دم کردهرا با مقداری روغن یا کره ترکیب کنید و روی پلو بریزید.

5-وقتی رشته پلو آماده شد، آن را در دیس بکشید. ته دیگ نان را با کفگیر جدا کنیدو کنار پلو قرار دهید. با کمی پیازداغ روی رشته پلو را تزیین و نوش جان کنید.

نکته:

رشته خیلی زود نرم و له می شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند. رشته پلویی معمولا کمی شور است، پس مراقب میزان نمکی که اضافه کنید باشید تا غذا شور نشود.

طرز تهیه کباب نگینی خوشمزه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *