علم و فناوری

صاعقه‌ها می توانند هوا را تمیز کنند

صاعقه‌ها می توانند هوا را تمیز کنند

محققان به تازگی دریافتند که صاعقه بیش از آن‌ چه تاکنون تصور می‌کردیم می‌تواند به پاک شدن جو زمین کمک کند. این نتایج با بررسی داده‌های قدیمی متعلق به سال ۲۰۱۲ که تصور می‌شد نادرست هستند، به دست آمد.

به نقل از آلرت، برخی از ویژگی‌های صاعقه در جهت پاکسازی جو برای ما روشن است مانند تولید هیدروکسید و اکسید نیتریک که باعث از بین رفتن گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما این تحقیقات نشان می‌دهد که موارد بیشتری نیز وجود دارند.

به نظر می‌رسد هم صاعقه و هم بارهای الکتریکی ضعیف و نامرئی اطراف آن می‌تواند باعث تولید هیدوروکسیل(OH) و هیدروپراکسیل(HO۲) شود که اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند آلودگی را به دام بیاندازند و گازهایی مثل متان و مونوکسید کربن درون جو را از بین ببرند.

ویلیام برون(William Brune)، هواشناس از دانشگاه ایالتی پن(Penn) می‌گوید: ما ابتدا این نشانه‌های هیدروکسیل و هیدروپراکسیل را دیدیم و از خود پرسیدیم که تجهیزات ما چه مشکلی دارند؟ سپس آن‌ها را نویز در نظر گرفتیم و از داده‌ها حذف کردیم.

صاعقه‌ها می توانند هوا را تمیز کنند

داده‌های جدید از آسمان و همچنین از زمین این حقیقت را نشان می‌دهد که صاعقه میزان زیادی اکسیدان تولید می‌کند.

چندین شبیه‌سازی نیز در آزمایشگاه صورت گرفت و به اثبات این موضوع که صاعقه‌ها و بارهای الکتریکی نامرئی در هوا هر دو رادیکال‌های هیدروکسیل و هیدروپراکسیل ایجاد می‌کنند کمک کرد. اگرچه در شبیه‌سازی‌ها میزان کمی اکسید نیتریک و اُزن دیده شد که معمولا توسط صاعقه‌ها تولید می‌شوند.

در حال حاضر هیدروکسیل و هیدروپراکسیلی که توسط صاعقه‌ها ساخته می‌شوند در مدل‌های جوی در نظر گرفته نمی‌شود و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

محققان می‌گویند، در این داده‌ها شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد زیرا آن‌ها از بخش کوچکی از جهان و در مدت زمان محدودی جمع‌آوری شده‌اند اما آن‌ها تخمین می‌زنند که در حدود دو تا ۱۶ درصد اکسیداسیون جوی جهان ناشی از صاعقه‌ها باشد.

با گرم شدن زمین بر تعداد صاعقه‌ها و طوفان‌ها افزوده می‌شود که می‌تواند بر تعادل گازهای گلخانه‌ای اثر بگذارد.

اکنون با دانستن این اطلاعات باید سایر مناطق را نیز مورد بررسی قرار داد.

کشف آنزیمی که می‌تواند ۷۰۰ میلیون نفر را نجات دهد روشی برای تشخیص سریع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *