روانشناسی

سه گام برای رهایی از شر افکار منفی

در این پست از سایت باارزش  سه گام برای رهایی از شر افکار منفی مورد بحث و تبادل نظظر قرار میگیرد

خود آرام سازی

الیشا گلداستین

در چه بازه­ ی زمانی داریم زندگی می­ کنیم؟اخیرا اتفاقات فاجعه باری چون  زلزله ی کرمانشاه را تجربه کردیم که در آن صدها تن از عزیزانمان را از دست دادیم. در حالی که زلزله ی کرمانشاه تنها یکی از هزاران واقعه مرگباری است که سالانه در جهان رخ می­ دهد و دردناکترش این است که اکثریت این کشتارها بدست خود انسان­ها انجام می­ شود. اخبار جنگ، قتل و حوادثی که هر روزه زندگی­، افکار و احساسات مان را بمباران می­کند

جای تعجبی ندارد که تعداد کثیری از افراد درجات بالایی از اضطراب و استرس را تجربه می­کنند.
این اضطراب می تواند در طولانی مدت موجب بروز افسردگی شود ، به همین خاطر توصیه میکنیم حتما تست افسردگی بزرگسالان و نوجوانان با جواب آنلاین رایگان را امتحان کنید.

مهم نیست که لحظه­ ی بعد می­خواهیم چه کاری انجام دهیم، تقریبا همواره بهتر است که از نظر هیجانی تنظیم و متعادل باشیم. در اینجا سه راه برای رهایی از افکار منفیمضطرب کننده و دست­یابی به احساس آرامش و سلامتی به شما معرفی می­کنیم.

سه روش رهایی از افکار منفی اضطراب آور

1- فکرتان را بشناسید: اگر فکر می­کنی «دنیا داره به جهنمی تبدیل می­شود» یا «زندگی هیچوقت بهتر نخواهد شد»، یا به نوعی داری شکایت می­کنی و غر میزنی، سرزنش می­کنی یا چیزی شبیه این، لحظه ای توجه کنید و ببینید که این فکر در مغز شما در حال شکل­گیری است.

2- بدنتان را ریلکس کنید– زمانی که افکار منفی اضطراب آور را تجربه می­کنید، بدنتان نیز واکنش نشان می­دهد. به عبارتی بدن شما به یکی از این سه روش جنگ-گریز-فریز شدن به این افکار پاسخ می­دهد، در نتیجه لحظه ای را به معاینه بدنتان و ریلکس کردنش اختصاص دهید.

3- فکرتان را آزاد کنید: می­توانید از دم و بازدم (تنفس) برای آزاد کردن تنش موجود در بدنتان، و هم­چنین هرگونه گرفتگی که در آن وجود دارد استفاده کنید. هم­چنین می­توانید تصور کنید که افکار منفی اضطراب­آور با بازدمتان در حال خروج از بدنتان هستند.

در این مرحله ممکن است خودتان را در فضایی متعادل تر بیابید و حتی اگر دوست دارید می­توانید لحظه­ای را برای گشودن خودتان به روی چیزهای خوب اختصاص دهید. این می­تواند شامل این باشد که حس کنید در امنیت هستید، بدنتان در همین لحظه دارد خوب کار می­کند، تعدادی دوست دارید که واقعا می­توانید رویشان حساب کنید، شغلی دارید- هرچیزی که هست، ببینید که می­توانید روی تعداد کمی از آنها نامی بگذارید، آنها را شناسایی کنید،  و اندکی در آنها درنگ کنید و رویشان متوقف شوید.  این سه را تمرین کنید: شناخت، ریلکس و آزاد و رها کردن– این سه را برای رهایی از افکار منفی و شکستن آنها در نظر داشته باشید. هم­چنین با فکر کردن به چیزهای خوب نیز می­توانید به آنها تلنگری وارد کنید. مانند یک آزمایش رفتار کنید. به یاد داشته باشید، مانند هر چیز دیگری با تمرین و تکرار به تدریج اتوماتیک ­تر خواهد شد.

سه گام برای رهایی از شر افکار منفی

بازنشر با ارزش از مانا کیلنیک

هدف زندگی و رابطه آن با ترس و اضطراب تست های آنلاین روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *