فوتبال ایران

سقوط استقلال به دسته یک؛ دلیل استعفای فتح‌الله‌زاده از مدیرعاملی باشگاه؟

مدیران باشگاه استقلال تاکنون ۱۳۰ میلیارد برای این باشگاه هزینه کرده‌اند که بخشی از این مبالغ خرج بدهی‌های انباشته گذشته شده است. تأمین همین عدد قابل توجه نیز برای مدیران باشگاه استقلال ساده نبود و هفته‌های آغازین لیگ برتر به‌دلیل مشکلات مالی چالش‌های بسیاری میان مدیران و بازیکنان به وجود آمد و حتی ممکن بود اعتصاب مختصری هم در تیم شکل بگیرد و بازیکنان از حضور در تمرینات خودداری کنند.

ریشه این مشکلات برمی‌گردد به هزینه‌های سرسام‌آوری که در دوران مدیریت مصطفی آجورلو شد و مدیرعامل سابق باشگاه استقلال به خیال آنکه درآمدزایی قابل توجهی به دست خواهد آورد، مبالغ بسیاری را هزینه کرد. علاوه بر هزینه‌های جاری باشگاه، بازیکنان و مربیان هزینه‌های جانبی نظیر اسکان برخی مسئولان در یکی از هتل‌های گران‌قیمت تهران که هیچ توجیهی پشتش نبود، بر تشدید این مشکلات افزود تا سرانجام آجورلو به خواست مسئولان وزارت ورزش از استقلال جدا شد تا علی فتح‌الله‌زاده درحالی که با انبوهی از مشکلات مالی مواجه بود به این باشگاه بازگردد.

با وجود این مدیران جدید در باشگاه استقلال تلاش کردند هزینه‌های امور جاری را به هر ترتیبی تأمین کنند تا مشکل حادی برای مجموعه به وجود نیاید و استقلال از روی ریل موفقیت خارج نشود.

با وجود این اما بدهی بزرگ به استراماچونی مسأله‌ای نبود که به تنهایی از عهده مدیران کنونی باشگاه استقلال برآید. افزایش بی‌رویه قیمت دلار نیز کار را برای مسئولان باشگاه استقلال دشوارتر از هر زمان دیگری کرده است. زمانی بود که بدهی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری به استراماچونی با دلار ۲۸ هزار تومان تأمین می‌شد اما حالا دلار قیمت عجیب و غریبی دارد و در بازارهای غیررسمی به ۵۰ هزار تومان هم رسیده است که اگر باشگاه استقلال بخواهد چنین مبلغی را جور کند باید چند ده میلیارد تومان برای پرداخت به سرمربی سابق ایتالیایی تأمین کند.

آن روز که استراماچونی در بوق و کرنا به استقلال آمد مدیران باشگاه استقلال بدون توجه به احتمال جدایی این مربی در میانه‌های فصل قراردادی را منعقد کردند که تحت هر شرایطی برای این باشگاه تعهدآور بود و این باشگاه را ملزم می‌کرد در دورانی که استراماچونی نیز مشغول به فعالیت نیست نیز حقوقش پرداخت شود.

حالا آن قرارداد کاملاً یک سویه باشگاه استقلال را وارد یک بحران مالی بزرگ کرده و مدیران نمی‌دانند باید با چه راهکاری این مبلغ هنگفت تأمین شود تا بر اشتباه مدیران سابق سرپوش گذاشته شود.

مسأله مهم در ماجرای بدهی به استراماچونی سقوط استقلال به لیگ یک است. ماجرایی که در حد احتمال یا یک شایعه نیست و به مدیران باشگاه استقلال نیز اطلاع داده شده که اگر بدهی به استراماچونی تا ۱۱ فروردین پرداخت نشود، این باشگاه به دسته پایین‌تر سقوط خواهد کرد.

علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال که سوابق روشنی با این باشگاه دارد هرگز نمی‌خواهد در دوران مدیریت او چنین اتفاق تلخی رخ دهد و هیچ بعید نیست اگر در روزهای آتی مبلغ مورد نظر تأمین نشود، او از سمت خود کناره‌گیری کند تا فرد جدیدی به باشگاه بیاید و این بدهی را به سرمربی سابق ایتالیایی بپردازد.

کناره‌گیری مدیرعامل باشگاه استقلال از سمت خود را باید موضوعی جدی دانست و فتح‌الله‌زاده که این روزها به شدت نگران سقوط استقلال به لیگ یک است به هر دری زده تا شاید این مبلغ تأمین شود اما همچنان نتوانسته به هدف خود دست یابد و حتی رایزنی او با مسئولان دولتی نیز پاسخ مثبتی به همراه نداشته است و خطر هر روز این باشگاه را بیش از هر زمان دیگری تهدید می‌کند.

بدون شک اگر قرار باشد اتفاق خوشایندی برای استقلال رخ دهد و این مبلغ به هر طریقی تأمین شود باید تا قبل از پایان سال این اتفاق رخ دهد به این دلیل که در ایام عید نوروز که تعطیلی نسبی کشور را فرا می‌گیرد پیگیری این پرونده شدنی نیست و باشگاه استقلال باید تا پایان اسفند ماه تکلیف این ماجرا را روشن کند وگرنه خبرهای بدی از راه خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *