فوتبال ایران

سرمربی تیم ملی به این شرط خارجی خواهد بود

فدراسیون فوتبال در تدارک انتخاب سرمربی تیم ملی است و وقت کافی هم برای این موضوع ندارد. آنها تصمیم گرفته‌اند به سرعت و پیش از فیفادی پیش‌رو روی سرمربی ملی به جمع‌بندی برسند و نام او را به علاقه‌مندان به فوتبال اعلام کنند. تصمیمی که البته با نظرات مختلفی همراه است و برخی اعتقاد دارند کیفیت سرمربی آینده تیم ملی قربانی عجله‌ای خواهد شد که خود رییس فدراسیون اعتقاد چندانی به آن ندارد.

در این شرایط فدراسیون فوتبال کارهای میدانی خود را آغاز کرده و روز گذشته از 5 مربی برای ارسال برنامه فنی درخواست کرده است. این درخواست بلافاصله بعد از افشای خبر در رسانه‌ها چهره متفاوتی به خود گرفت و افراد حاضر در لیست دو نفر افزایش پیدا کردند.

جالب اینکه در این بین چهره‌هایی وجود دارند که برای خود حتی در لیگ برتر فوتبال ایران شانسی برای مربی‌گری قائل نیستند و این اتفاق در مورد اعلام نام نامزدهای سرمربی‌گری تیم امید هم رخ داد. جایی که به نظر می‌رسید فهرست منتشره از مسیر متفاوت از موضوعات فنی عبور کرده و شامل نفراتی است که برخی از آنها با اعضای هیئت رییسه روابط نزدیکی دارند.

اما به نظر می‌آید هدف فدراسیون از انتشار این فهرست چیزی جز این نیست که به مخاطبان فوتبال و البته مدیران کشور یادآوری کند که کلیت بضاعت سرمربی‌گری در بین مربیان داخلی در همین حد است و به همین دلیل فهرستی منتشر شده که در بعضی اوقات اعتراض مردم را در پی داشته باشد.

انتشار این فهرست در شرایطی است که فدراسیون فوتبال روز گذشته در حالی تیم جوانان خود به ازبکستان فرستاده که بنابر مصوبه جدید دولت حق نداشته از بازار آزاد ارز لازم را خریداری کند و ارز تخصیصی بانک مرکزی را به این تیم اختصاص می‌داده است، اما نامه‌ای که فدراسیون به بانک مرکزی نوشته با پاسخی مبنی بر دریافت پول در خرداد ماه مواجه شده است. به این معنا که فدراسیون نه می‌توانسته پول دلاری از بازار تهیه کند و نه می‌توانسته از ارز تخصیصی دولت برخوردار باشد. به همین دلیل مدیران فدراسیون مجبور شده‌اند از دوستان و نزدیکان دلار قرض کنند و تیم را فعلا به مسابقات بفرستند.

این مسئله درباره موضوع انتخاب سرمربی خارجی هم صدق خواهد کرد و فدراسیون ایران در حال حاضر با مسئله عظیم نبودن منابع دلاری برای استخدام مربی خارجی مواجه است و این مسئله تنها در صورتی رفع خواهد شد که دولت ورود کند و منابع مدنظر فدراسیون را تأمین کند تا بعدا فدراسیون از طریق یک کشور واسطه (قطر) یا از طریق دیپلماسی مسائل خود را حل کند و منابع مالی خود را در سوییس آزاد کند و صورت‌حساب سرمربی خارجی را بپردازد.

در این حال دولت درگیر مشکلات اقتصادی مملکت است و به سختی احتمالا در این حوزه ورود خواهد کرد، مگر آنکه صدای علاقه‌مندان به فوتبال و نارضایتی آنها شنیده شود. در عین حال برخی منابع در فدراسیون مدعی هستند 83درصد مردم طرفدار استخدام مربی خارجی و تنها 17درصد رأی به گزینه داخلی می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *