تکنولوژی

سازه های برتر برای سکونت در مریخ

چندی پیش ناسا برای حل مشکل انتخاب مصالح مناسب برای ساخت و ساز در مریخ،مسابقه ای مبنی بر طراحی سازه های برتر برای سکونت در مریخ برگزار کرد.این مسابقات با اعلام 5 گروه از شرکت کننده ها بعنوان برنده و تقسیم جایزه 100هزار دلاری بین آنها پایان یافت.هر پنج تیمی که رتبه های برتر این رقابت را کسب کرده اند از آمریکا هستند و سازه های پیشنهادی آنها از سبک و مقاوم بوده و دارای مقاومت بالا در برابر تشعشعات رادیو اکتیو و توفان های سهمگین شن است.همچنین قابلیت چاپ قطعات مختلف با استفاده از چاپگر سه بعدی نیز از مزیت های این سازه ها می باشد.در این پست از سایت باارزش به معرفی سازه های برتر برای سکونت در مریخ می پردازیم.

سازه های برتر برای سکونت در مریخ

تیم زوفروس Zopherus یکی از برندگان سازه های برتر برای سکونت در مریخ

یکی از پنج سازه قرار گرفته بین سازه های برتر برای سکونت در مریخ ،تیم زوفروس Zopherus بود که از ایالت آرکانزاس کشور آمریکا شرکت کرده بودند. بر اساس این طرح پس از استقرار واحد اولیه ، برحسب افزایش جمعیت و نیاز، واحدهای دیگری ساخته شده و به واحد اصلی متصل می‌شوند.

سازه های برتر برای سکونت در مریخ

تیم اِی.آی ایسپِیس فکتوری AI Space Factory

گروه هوش مصنوعی AI Space Factory از شهر نیویورک، گروه دوم برنده این مسابقات بود. مزیت طرح این گروه در این است که با تعادل برقرار کردن بین فضای بیرون و درون ساختمان، فشار هوا را برای زندگی انسان متعادل می‌کند. گفتنی است فشار هوا در مریخ به اندازه یک صدم زمین است. شکل تخم مرغی این طرح موجب می‌شود که سازه علیرغم اشغال سطح کمتر ،فضای کافی برای سکونت انسان برقرار باشد.

سازه های برتر برای سکونت در مریخ

تیم کان یتز Kan Yetz

مقام سوم به طرح کان یتز از شهر جکسون ایالت می‌سی‌سی‌پی رسید. اسم سومین طرح از سازه های برتر برای سکونت در مریخ ، “نهایت بلندپروازی” نام دارد. مزیت این طرح در این است که از مصالحی در آن استفاده شده است که اجازه ورود نور را به سازه می دهد. همچنین شکل آئورودینامیک آن در مقابل طوفان‌های سهمگین مریخ بسیار مقاوم است. در این طرح فضای کافی وجود دارد و واحدهای قرنطینه، آزمایشگاه، باغ و محل زندگی و خدمات مختلف نیز تعبیه شده است.

تیم اِیپیس کُر Apis Cor

چهارمین طرح از سازه های برتر برای سکونت در مریخ ،دو فضا را برای سکونت در نظر گرفته است. یک فضا برای کار و فضای دیگر برای استراحت. تیم Apis Cor از شهر نیویورک طرح بسیار زیبایی را ارائه داده‌اند. شکل و جهت‌گیری این طرح برای این است که در مقابل انتشار تشعشعات مضر مقاومت کند. تشعشعاتی که در سیاره مریخ بسیار رایج است.

تیم اِیپیس کُر Apis Cor

اَوانسون Avancon

برنده پنجم گروه اوانسون از دانشگاه نورث‌وسترن ایالات متحده است. این طرح می‌تواند در طول زمان بزرگتر شود. پوسته کروی شکل آن در بیرون به گنبدی سهمی‌ شکل منتهی می‌شود. این سازه می‌تواند به کمک ربات‌هایی در سطح زمین بلند شود. سپس این ربات‌ها با اسپری کردن مواد متورم شونده سازه‌هایی را می‌سازند که در مقابل نفوذ هوا مقاوم هستند.

سازه های برتر برای سکونت در مریخ

به پایان معرفی سازه های برتر در مریخ رسیدیم و سوالی که در ذهن همه مان ایجاد می شود این است که امکان زندگی بشر در سیاره مریخ تا چند سال بعد میسر خواهد شد؟

مطالب مرتبط:

ده تکنولوژی که دنیا را تغییر خواهند داد

حقیقت های ترسناک در مورد هوش مصنوعی و ربات ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *