فوتبال ایران

زنگ خطر برای استقلال؛ زمزمه حضور ساپینتو در تیم‌های عربی!

ریکاردو ساپینتو برای ماندن در استقلال تردیدهایی دارد. نگرانی‌هایی که نشأت گرفته از بی‌ثباتی مدیریتی در این باشگاه است. وضعیتی که سبب شد استراماچونی از استقلال برود یا وینفرد شفر نیز در شرایطی بسیار بد با این باشگاه قطع همکاری کند. آیا ریکاردو هم به سرنوشت استراماچونی و شفر دچار می‌شود؟

جنگ با فتح الله‌زاده از همان ابتدا

ریکاردو ساپینتو در شرایطی فعالیت خود را در استقلال آغاز کرد که با مدیران سابق به توافق رسید. او تصور می‌کرد که با مدیریت آجورلو و مشاورانش که عامل حضورش در فوتبال ایران شده‌اند به پایان فصل می‌رسید اما آجورلو و تیم کاری‌اش زودتر از آنچه تصور می‌شد با استقلال قطع همکاری کردند تا علی فتح الله‌زاده و مشاوران پرتعدادش بر مسند کار قرار بگیرند.

این تغییرات بزرگ‌ترین لطمه به ساپینتو بود و سرمربی استقلال هم که اهل ظاهرسازی نیست اما روزهای آغازین حضور مدیران جدید در باشگاه استقلال نارضایتی خودش را از تغییرات اعلام کرد. ریکاردو حتی قصد داشت پیش از حضور فتح الله‌زاده باشگاه استقلال را ترک کند اما میانجی‌گری‌ها سبب شد او در این باشگاه باقی بماند و در فضایی نه چندان دوستانه با فتح الله‌زاده به کار ادامه دهد.

جدایی مدیران خواسته ریکاردو بود؟

حال این سؤال مطرح است که آیا یکی از دلایل برکناری فتح الله‌زاده از باشگاه استقلال خواسته آقای سرمربی بوده است؟ پاسخ دادن به این سؤال سخت است چون باید در لایه‌های پنهان باشگاه و جایی که تصمیم‌سازی‌ها انجام می‌شود دنبال پاسخ این سؤال گشت. شاید برکناری فتح الله‌زاده به نوعی خواسته پنهان ساپینتو هم باشد و تصمیم‌گیران در باشگاه استقلال با علم به اینکه ادامه همکاری این دو در این باشگاه دیگر میسر نیست، حکم به کنار گذاشتن فتح الله‌زاده داده‌اند اما درعین حال نباید جدایی فتح الله‌زاده از استقلال را دلیلی بر حضور قطعی آقای سرمربی در استقلال فصل بعد دانست. ساپینتو به اندازه‌ای نسبت به اتفاقات مدیریتی در باشگاه استقلال بیمناک است که هیچ بعید نیست بعد از جدایی فتح الله‌زاده و حضور سرپرست موقت نیز عزم خود را برای جدایی از استقلال جزم کرده و در نهایت از این باشگاه جدا شود و به باشگاهی برود که دست‌کم در بخش مدیریتی ثبات داشته باشد.

رجوع به اظهارات اخیر ماتا

مصاحبه اخیر ماتا نزدیک‌ترین عضو کادرفنی به ریکاردو ساپینتو گویای حس درونی پرتغالی‌ها از کار و فعالیت در استقلال است. شاید همه گونه امکانات رفاهی در اختیار سرمربی استقلال و همکاران پرتغالی‌اش قرار داده شده باشد تا آنها دست‌کم از زندگی در ایران لذت ببرند اما ماتا در تازه‌ترین صحبت‌های خود صراحتاً اعلام کرد که ماندن آنها در استقلال لیگ بیست و سوم قطعی نیست و احتمال دارد که از جمع آبی‌ها جدا شوند. ماتا این صحبت را بدون ملاحظه‌کاری به زبان آورده و بدون اینکه از پاسخگویی به این سؤال طفره برود، حس درونی خود و سرمربی استقلال را از فعالیت در باشگاه استقلال اعلام کرده است. این وضعیت نشان می‌دهد که قرارداد دو ساله‌ای که مدیران سابق با ساپینتو منعقد کرده‌اند چندان پایدار نیست و قطعاً در قرارداد مرد پرتغالی با باشگاه استقلال نیز بند فسخ یکطرفه گنجانده شده که ماتا در رسانه‌ها اعلام می‌کند که مشخص نیست فصل بعد در این باشگاه باشند یا خیر؟!

چرا در این شرایط ماند

اما شاید این سؤال در ذهن هواداران باشگاه استقلال نقش ببندد که چرا ساپینتو در میانه‌های راه به سرنوشت استراماچونی و شفر دچار نشد و به کار در استقلال با وجود بی‌ثباتی مدیریتی، حذف از آسیا، بحران‌های مالی و…ادامه داده است؟ پاسخ این سؤال روشن است. سرمربی استقلال بعد از سال‌ها ناکامی روی موفقیت با باشگاه استقلال حتی به شکل نسبی حساب کرده تا اعتبار مربیگری خود را بازگردانده و دوباره تبدیل به یک گزینه مطرح درجهان فوتبال شود. حتی زمزمه حضور او در تیم‌های عربی حوزه خلیج فارس نیز از همین حالا به گوش می‌خورد و هیچ بعید نیست که ساپینتو زودتر از آنچه تصور می‌شود مورد توجه تیم‌های متمول قرار گرفته و استقلال را ترک کند. ساپینتو تا همین جای کار هم با استقلال به اهدافش رسیده است. او در لیگ مدعی قهرمانی است، سوپرجام را برده و اوضاع رو به راهی به لحاظ نتیجه‌گیری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *