اخبارروزنامه های ورزشی ایران

روزنامه های ورزشی امروز

پیشخوان روزنامه های ورزشی

تیتر روزنامه های ورزشی ، صفحه اول روزنامه های ورزشی امروز : ابرار ورزشی , ایران ورزشی , خبر ورزشی , روزنامه ورزشی پیروزی , روزنامه گل , روزنامه فرهیختگان ورزشی , روزنامه ورزشی هدف , روزنامه شوت , روزنامه همشهری ورزشی ، استقلال جوان،خراسان ورزشی،هدف ورزشی…




جدیدترین اخبار مهم و جنجالی امروز

اخبار مهم اقتصادی امروز ایران

روزنامه های ورزشی

اخبار ورزشی

جدیدترین و آخرین اخبار ورزشی

تازه ترین اخبار فوتبال ایران

لیست روزنامه های ورزشی امروز ایران

تاریخچه روزنامه های ورزشی

تاریخ مطبوعات ورزشی در ایران به دوران قاجار باز می‌گردد و نخستین نشریه ورزشی ایران پیش ازشکل‌گیری اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران ورزشی منتشر شده‌است. در سال 1303 اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران ورزشی هنگام برگزاری بازی‌های المپیک با حضور نمایندگان 29 کشور جهان اعلام موجودیت کرد.

پیش از شکل گیری اتحادیه بین‌المللی

تاریخ روزنامه و مطبوعات ورزشی ایران مربوط به سال‌های پیش از شکل‌گیری اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران ورزشی برمی‌گردد. در واقع تاریخ مطبوعات ایران بازگوکننده آن است که ورزشی‌نویسی چندین سال قبل از تشکیل “ایپس” در نشریات کشورمان رواج داشته‌است.

نخستین موضوع‌های ورزشی

تیراندازی، شکار، سوارکاری و کوهنوردی از نخستین موضوع‌های ورزشی مطبوعات ایران هستند که عموماً در لابه‌لای اخبار و گزارش‌های مربوط به سفرهای ناصرالدین شاه و نیز در مطالبی از مردم در مطبوعات آن دوره به چشم می‌خورد.

ورزش در روزنامه وقایع اتفاقیه

خبر رفتن سه نفر از شاگردان توپخانه به کوه البرز در سال 1275 هجری قمری در روزنامه وقایع اتفاقیه از این دست است. بر این اساس انعکاس اخبار، رویدادها و مطالب ورزشی در مطبوعات ایران سابقه‌ای در حدود یک قرن دارد. نوشته میرزا تقی حکی‌الممالک درباره اسکی از نخستین مطالب‌ورزشی مندرج در مطبوعات ایران است که گفته می‌شود چاپ این نوشته موجب تمسخر عده‌ای شد با این مبنا که لغزیدن روی یخ اهل فرنگ دروغی بیش نیست. انتشار مطبوعات تخصصی ورزشی در ایران بعد از 1300 هجری خورشیدی آغاز شده‌است. مطالعه تاریخ مطبوعات قاجار نشان می‌دهد که مباحث جدی ورزشی در دهه آخر این حکومت شکل گرفت.

اما قدیمی ترین نشریه ی ورزشی ایران که به صورت امروزی تر و تخصصی تر موجود میباشد مربوط به روزنامه کیهان است که بیش از 63 سال است که به فعالیت خود ادامه میدهد.

این هم اولین جلدی است که برای کیهان بسته شده است. جالب اینکه نخستین تیتر یک ورزشی مطبوعات ایران به رشته بوکس اختصاص داشته که امروز هیچ سهم و جایی بین عناوین برگزیده سردبیران ندارد.

اولین روزنامه ورزشی ایران
روزنامه های ورزشی

تشکیل نخستین کلوپ ورزشی ایران

مطبوعات ورزشی رونق خود را در قالب اخباری چون تشکیل نخستین کلوپ ورزشی ایران برای آموزش ژیمناستیک و وزنه برداری در سال 1296 خورشیدی تشکیل مجمع فوتبال ایران در سال 1299 و تأسیس باشگاه‌های ورزشی شعاع و نیکنام در سال 1304 آغاز کرد.

نشریه ورزشی پیش‌آهنگی ایران

در سال 1306 همزمان با تصویب قانون ورزش اجباری در مدارس نشریه ورزشی پیش‌آهنگی ایران توسط احمد امین‌زاده که قدیمی‌ترین نشریه ورزشی است منتشر شد. این نشریه مجله‌ای تربیتی بود که در تکمیل روحیات دانش آموزان و تقویت حیات پیش‌آهنگی ایران می‌کوشید. پیش‌آهنگی ایران در قطع پستی و هر شماره در 20 صفحه منتشر می‌شد که بخش‌هایی از آن به ورزش اختصاص داشت. در سال 1307 نیز مجله ورزش توسط میرمهدی ورزنده در تهران و در همان سال نشریه دیگری به نام ورزش توسط وی منتشر شد.

قدیمی‌ترین نشریه تخصصی و تمام ورزشی

اما قدیمی‌ترین نشریه تخصصی و تمام ورزشی در ایران که در برخی از کتابخانه‌های کشور موجود است مجله آیین ورزش است که در سال 1314 به سردبیری ناظرزاده کرمانی و توسط مدیر باشگاه شعاع در تهران انتشار یافت زیرا پیش از این مجله‌ای منتشر نشده بود که فقط به مباحث ورزشی بپردازد. هدف این نشریه ارائه اطلاعات به مردم درباره فواید ورزش و ارائه راهکارهای گسترش آن بود. قدیمی‌ترین نشریه تخصصی ورزشی همان نشریه پیش‌آهنگی ایران و جدیدترین آن دنیای کشتی است که در سال 1385 منتشر شده‌است.

اما نشریات نیمه‌تخصصی ورزشی نشریاتی است که بیش از 80 درصد مطالب آن‌ها در کلیه شماره‌ها به ورزش اختصاص دارد اما بر خلاف نشریات تخصصی عموماً اخبار و اطلاعات عمومی از رشته‌های ورزشی مختلف را ارائه می‌کنند.

نشریه های نیمه تخصصی

قدیمی‌ترین نشریه نیمه‌تخصصی ورزشی ایران مجله اصلاح نژاد اسب است و جدیدترین آن تدبیرانه سبقت است که نخستین شماره آن‌ها به ترتیب طی سالهای 1318 و 1386 منتشر شده‌است. بعد از انتشار نشریاتی چون پیش‌آهنگی و آیین ورزش، هر روز بر تعداد این نشریات اعم از مجله، هفته‌نامه و روز‌نامه افزوده شد. نیرو و راستی، کیهان ورزشی، راهیان کوه، یک هفته با ورزش، پهلوان، گام، ابرار ورزشی و شطرنج ایران تا آخرین مواردی چون تدبیرانه سبقت از این جمله هستند.

دوره شکوفایی نشریات و روزنامه های ورزشی

دوره شکوفایی نشریات ورزشی ایران دهه 1320 خورشیدی می‌باشد زیرا طبق برخی آمارهای موجود 26 عنوان نشریه ورزشی در این دهه منتشر شده و پس از این دوره نشریات این حوزه رشد متناسبی داشته‌اند. در این میان کم‌نظیرترین دوره تاریخی مطبوعات ورزشی را مورخان و حتی ورزشی‌نویسان سالهای 1376 تا 1381 می‌دانند که تعداد زیادی نشریه منتشر شده یا مجوز انتشار گرفته‌اند.

پرتیراژترین روزنامه های ورزشی امروز ایران

بنا بر برخی منابع، خبر ورزشی «پرتیراژترین روزنامه ورزشی ایران و پرتیراژترین روزنامه بخش خصوصی ایران» است.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 1393 در تهران انجام شد، این روزنامه کماکان با فاصله زیادی پرخواننده‌ترین روزنامه ورزشی شهر و بعد از روزنامه همشهری دومین فروش در بین تمامی روزنامه‌ها را دارد.

جدیدترین اخبار مهم و جنجالی امروز


عنوانین روزنامه های ورزشی 

سرمقاله روزنامه های ورزشی

تیتر روزنامه‌های وزشی

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ایران

روزنامه‌ های ورزشی فردا
روزنامه‌های ورزشی امروز
سرمقاله روزنامه های امروز
خبر ورزشی امروز
روزنامه‌ورزشی 90

روزنامه های ورزشی ایران 

روزنامه استقلال

 لیست روزنامه های ایران

اخبار ورزشی

خبرآنلاین ورزشی

خبر ورزشی

مهر ورزشی

تسنیم ورزشی

فارس ورزشی

اخبار کشتی انتخابی تیم ملی , نتایج کشتی , جام جهانی کشتی , کشتی آزاد ایران , مسابقات جهانی کشتی , کشتی , تیم ملی کشتی آزاد ایران , نتایج کشتی آزاد , اسامی کشتی گیران آزاد تیم ملی ایران , اعضای تیم ملی کشتی ایران , کشتی فرنگی , اخبار والیبال جهان , اخبار والیبال تیم ملی , نتایج والیبال ایران , فدراسیون والیبال بانوان , اخبار کاراته , کاراته بانوان , نتایج مسابقات جهانی کاراته , مسابقات کاراته امروز , مسابقات کشوری کاراته بانوان , ثبت نام انتخابی تیم ملی کاراته , مسابقات کاراته اسیا , آخرین اخبار نقل و انتقالات لیگ برتر , نقل و انتقالات لیگ برتر 

تهیه و تنظیم : نویسندگان سایت باارزش

baarzesh.net

سایت باارزش

‫4 دیدگاه ها

      1. واقعأ ازموقعیت نصب یه امکانرارتباطی بااطرافیان نهایت استفاده رونبرید من اگرروزنامه ورزشی،یاهررسانه دیگری نیازم بشه ازگوگل میگیریم،لطفأ تکرارنکنید،ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *