افراد ثروتمندبیوگرافی

داستان زندگی کارلوس اسلیم هلو موسس گروپو کارسو

زندگینامه موسس گروپو کارسو

زندگینامه موسس گروپو کارسو

ثروت خالص: ۷۰٫۴ میلیارد دلار

تابعیت: مکزیک

نوع فعالیت: صنایع مخابراتی

منبع ثروت: گروه کارسو (خودساخته)

افتخارات: دریافت مدال Sorolla (2011) – دکتری افتخاری

تحصیلات: مهندسی عمران دانشگاه مستقل ملی مکزیک

زندگینامه موسس گروپو کارسو

مقدمه:

کارلوس اسلیم هلو، ثروتمندترین فرد مکزیک و چهارمین میلیاردر جهان است. او خودش تمام سرمایه‌اش را به دست آورده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی ثروت خالص اسلیم طبق مجله فوربز ۷۱ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است. اغلب خدمات و مسائل روزمره در مکزیک به‌گونه‌ای با سرمایه‌های کارلوس اسلیم به وجود آمده‌اند. او مالک بخش اعظمی از  خطوط تلفن مکزیک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ‌ترین پیمانکار راه‌سازی مکزیک است. در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به داستان زندگی ثروتمندترین مرد مکزیک داشته باشیم.

زندگینامه موسس گروپو کارسو

سال‌های نخست زندگی

کارلوس اسلیم هلو در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر مکزیکوسیتی مکزیک از یک خانواده کاتولیک با اقلیت مارونی متولد شد. پدرش جولیان اسلیم حداد و مادرش لیندا هلو عطا هر دو مهاجران لبنانی بودند که پیش از تولد وی به مکزیک مهاجرت کردند. نام اصلی پدر اسلیم خلیل سلیم حداد آگلاماز بود که پس از مهاجرت از لبنان در سال ۱۹۰۲ در سن ۱۴ سالگی به مکزیک نام وی به جولیان اسلیم حداد تغییر یافت.

در آن زمان معمول بود که بچه‌های لبنانی قبل از رسیدن به سن ۱۵ سالگی به خارج از مرزهای لبنان فرستاده می‌شدند زیرا خانواده‌ها می‌خواستند از پیوستن آن‌ها به ارتش عثمانی جلوگیری کنند. زمانی که حداد به مکزیک رفت چهار برادر بزرگ‌تر وی قبل از او آنجا زندگی می‌کردند. جولیان در سال ۱۹۱۱ میلادی یک خواربارفروشی تأسیس کرد که پس از گذشت ده سال ارزش تجاری این فروشگاه به بیش از یک‌صد هزار دلار افزایش یافت. با استفاده از سرمایه‌ای که به دست آورده بود او بعداً در زمینه املاک و مستغلات هم فعالیت داشت. سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه او در زمینه املاک و ادامه موفقیت فروشگاهش، موفقیت مالی بسیار خوبی را برای خانواده اسلیم فراهم کرد. کارلوس هم در همان دوران نوجوانی به تجارت پدر علاقه‌مند شد. پدر کارلوس نیز خواندن اسناد مالی و سرمایه‌گذاری را به او آموخت.

 

سال‌های نخست زندگی حرفه‌ای

جولیان اسلیم در سال ۱۹۵۳ میلادی زمانی که کارلوس ۱۳ سال داشت، فوت کرد. بعدازآن کارلوس برای شرکت پدرش کار می‌کرد و هفته‌ای ۲۰۰ پِزو درآمد داشت. بعد از اتمام دوران دبیرستان، وارد دانشگاه ملی مستقل مکزیک شد. رشته تحصیلی‌اش مهندسی عمران بود که در سال ۱۹۶۱ میلادی فارغ‌التحصیل شد. او در این دانشگاه هم‌زمان با تحصیل، جبر و برنامه‌ریزی خطی را نیز تدریس می‌کرد. یعنی اسلیم در آن دانشگاه هم دانشجو و هم استاد بود.

اگرچه رشته تحصیلی اسلیم در دانشگاه مکزیک، مهندسی عمران بود اما به دلیل علاقه بسیاری که به اعداد و اقتصاد داشت پس از فارغ‌التحصیل شدن، شروع به گذراندن دوره اقتصاد در شیلی کرد. بعدازآن مدتی به‌عنوان معامله‌گر سهام در مکزیکوسیتی مشغول به کار شد. کارلوس در سال ۱۹۶۵ میلادی و در سن ۲۵ سالگی با سرمایه۴۰۰ هزار دلاری که از کارش به دست آورده بود، نخستین شرکت خود را بانام Inversora Bursatil افتتاح کرد که یک شرکت بیمه بود.

اسلیم از بحران مالی اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی نهایت استفاده را برد. وام‌دهی کشورهای صادرکننده نفت به سایر کشورها،  استقراض کشورهای آمریکای لاتین و عدم توانایی در پرداخت بدهی‌ها توسط این کشورها باعث شد که اسلیم چندین شرکت ازجمله شرکت Cigatam  (دومین تولیدکننده بزرگ سیگار در مکزیک)، Raynolds Aluminium، General Tire و فروشگاه‌های Sanborns که ارزش سهامشان افت زیادی داشت را خریداری کرد.

زندگینامه موسس گروپو کارسو

اگرچه اسلیم به‌عنوان بنیان‌گذار و رئیس شرکت مختلط گروپو کارسو (Grupo Carso) شناخته شده اما ثروت او از بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تجاری دیگر نشئت‌گرفته است. شرکت گروپو کارسو که یک شرکت خوشه‌ای مکزیکی است و در زمینه خرده‌فروشی، رسانه‌های گروهی، مخابرات و زیرساخت‌های صنعتی فعالیت می‌کند در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط کارلوس اسلیم راه‌اندازی شد. نام کارسو از ترکیب دو نام کارلوس (کارلوس اسلیم) و سمیه (سمیه دومیت، همسر سابق اسلیم) گرفته‌شده است.  این شرکت سرمایه‌گذاری‌های متنوعی را در بخش‌های مختلفی چون کارخانه سیمان Elementia، فروشگاه‌هایی چون Sears و Saks Fifth Avenue، و دیگر بخش‌های انرژی و ساخت‌وساز انجام داده است. او همچنین سهامی در روزنامه نیویورک‌تایمز دارد. اما شاید بخش اعظم از ثروت اسلیم متعلق به صنعت مخابرات باشد. در حال حاضر اسلیم مالک شرکت بزرگ مخابراتی America Movil است که پیش‌تر بانام تلمکس شناخته می‌شد.

باوجوداینکه کنترل نهایی شرکت‌های اسلیم هنوز در دست خودش است اما بسیاری از مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را به سه پسرش به نام‌های کارلوس، مارکو آنتونیو و پاتریک و همچنین به پسرخوانده‌اش آرتورو الیاس واگذار کرده است. سه پسر بزرگ‌تر اسلیم نقش کلیدی را در شرکت‌های او بازی می‌کنند که توسط خود اسلیم کنترل می‌شود و هر سه در اجرای روزانه امپراتوری تجاری اسلیم حضور دارند.

داستان زندگی کارلوس اسلیم

فعالیت‌های اخیر و زندگی خصوصی

کارلوس اسلیم با همه سرمایه و قدرتی که دارد به ‌صرفه‌جویی مشهور است. او این صرفه‌جویی را به کار خود هم انتقال داده و همه شرکت‌ها و کارخانه‌هایش بسیار ساده و معمولی‌اند به‌طوری‌که طبق ادعای خبرنگار مجله تایمز، اگر فقط به ظاهرش نگاه کنید هرگز متوجه نخواهید شد که او یک میلیاردر است. کارلوس فقط در دو مورد به دنبال تجملات است: سیگار برگ کوبا و کلکسیون وسایل هنری.

درحالی‌که بسیاری از اقتصاددانان مکزیک، اسلیم را متهم به انحصارگری می‌کنند اما او اجازه نمی‌دهد این انتقادات وی را اذیت کنند چراکه معتقد است اگر زندگی‌تان را بر مبنای جلب رضایت دیگران بنا کنید مرده‌اید. او می‌گوید” دوست ندارم با این فکر کنم که پس از مردنم، چگونه از من یاد می‌شود.” درواقع اسلیم نیازی به تأمین و جلب نظر عموم ندارد.

بزرگ‌ترین هدف اسلیم کاهش فقر است و معتقد است که این امر، مسئولیت تاجران خصوصی مانند خودش است. او در سال ۲۰۱۵ بر روی صنایع مختلف مکزیک سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری انجام داد و جوایز متعددی را برای فعالیت‌های انسان‌دوستی‌اش دریافت کرد. مجله فوربز کارلوس اسلیم را به دلیل فعالیت‌های گسترده و متنوع بشردوستانه‌اش در رتبه پنجم لیست خیرخواهانه‌ترین افراد جهان قرارداد.

اسلیم در سال ۱۹۶۷ میلادی با سمیه دومیت ازدواج کرد. این زندگی مشترک ۳۲ سال دوام داشت تا اینکه سمیه در سال ۱۹۹۹ میلادی در اثر نارسایی کلیوی درگذشت. اسلیم در سال ۲۰۰۴ میلادی، موزه سمیه را به نام همسرش بازگشایی کرد. این موزه هنری غیرانتفاعی، با پذیرش رایگان در مکزیکوسیتی قرار دارد و بزرگ‌ترین مجموعه‌ای در جهان است که مجسمه‌های ساخت مجسمه‌ساز فرانسوی رودین را در خود جای‌داده است.

زندگینامه لری الیسون موسس اوراکل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *