افراد ثروتمندبیوگرافی

داستان زندگی جف بزوس مؤسس آمازون

زندگینامه موسس آمازون

زندگینامه موسس آمازون

ثروت خالص:  ۹۷٫۷ میلیارد دلار

تابعیت: ایالات‌متحده آمریکا

نوع فعالیت: فناوری

منبع ثروت: آمازون (خودساخته)

تحصیلات: علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون (۱۹۸۶)

افتخارات: شخص سال (۱۹۹۹) مجله تایم

زندگینامه موسس آمازون

مقدمه

جف بزوس، کارآفرین و پیشگام در زمینه تجارت الکترونیک در دوازدهم ژانویه سال ۱۹۶۴ میلادی در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. جف از همان ابتدا عاشق کامپیوتر بود . تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون گذراند. بعد از تمام شدن درسش، در وال‌استریت مشغول به کار شد . در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان جوان‌ترین نائب رئیس در شرکت سرمایه‌گذاری D.E.Shaw شناخته شد. چهار سال بعد، جف این شغل پردرآمد را به‌منظور افتتاح Amazon.com رها کرد.  در آن زمان، آمازون دات کام کتاب‌فروشی مجازی محسوب می‌شد. در ادامه به یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های موفقیت انگیز در اینترنت تبدیل شد. امروزه “فروشگاه همه‌چیز” او بیش از ۸۰ میلیارد دلار فروش را در هرسال تجربه می‌کند.

بزوس در سال ۲۰۱۳ نیز روزنامه واشنگتن‌پست را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

در ادامه همراه ما باشید تا نگاهی به زندگینامه جف بزوس داشته باشیم.

سال‌های نخست زندگی:

جفری پرستون بزوس یا همان جف بزوس در دوازدهم ژانویه سال ۱۹۶۴ میلادی در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. مادر جوان او جاکلین جسی جورجنسون و پدر او تد جورجنسون نام داشت. ازدواج پدر و مادرش تنها یک سال دوام داشت . وقتی‌که جف ۴ ساله بود، مادرش با یک مهاجر کوبایی به نام مایک بزوس ازدواج کرد. جف، نام خانوادگی بزوس را از ناپدری‌اش گرفته است.

او درباره ناپدری‌اش می‌گوید:

“تا جایی که به من مربوط است، او پدر من است . من تنها زمانی به پدر واقعی خود فکر می‌کنم که یک پزشک از من می‌خواهد تا در فرمی نام پدر بیولوژیکی خود را وارد کنم.”

جف از همان دوران کودکی روحیه کنجکاوی داشت و گاراژ خانه‌شان را به یک آزمایشگاه تبدیل کرده بود .او  خود را ساعت‌ها با قطعات الکترونیکی سرگرم می‌کرد. در نوجوانی به همراه خانواده‌اش به میامی نقل‌مکان کرد. در آنجا با نمرات عالی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و به دنیای کامپیوتر علاقه‌مند گردید. در همین دوران دبیرستان بود که جف اولین کسب‌وکار خود را در Dream Institute که یک کمپ آموزشی تابستانی برای کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم بود، شروع کرد. قبل از این کسب‌و‌کار، او همچنین یک تابستان را برای کار در یکی از شعب مک دونالد سپری کرد. هرچند بعدها اظهار داشت که از این کار متنفر بوده است.

جف بزوس علاقه خود را در زمینه علوم کامپیوتر در دانشگاه پرینستون دنبال کرد . در سال ۱۹۸۶ میلادی موفق شد با مدرک علوم کامپیوتر و مهندسی برق و به‌عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود.

زندگینامه موسس آمازون

جف پس از اتمام تحصیلاتش در چندین شرکت در وال‌استریت شروع به کار کرد. فیتل، Bankers Trust  و شرکت سرمایه‌گذاری D.E.Shaw ازجمله شرکت‌هایی بود که بزوس در وال‌استریت در آن‌ها فعالیت کرد. در همان مدت‌زمان فعالیت در وال‌استریت، بزوس یک شبکه تجارت بین‌المللی برای شرکتی به نام فیتل راه‌اندازی کرد. بعدازآن به شرکت سرمایه‌گذاری Shaw پیوست و در آنجا با همسرش Mackenzie آشنا شد و به‌عنوان جوان‌ترین نائب رئیس شرکت در سال ۱۹۹۰ انتخاب شد.

بزوس پس‌ازاینکه متوجه شد اینترنت با سرعت انفجارگونه در حال رشد است . ,در سال ۱۹۹۴ نسبت به سال قبل ۲۳ برابر شده است، بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌اش را گرفت. او در سال ۱۹۹۴ از شغلش که در امور مالی بسیار سودآور بود استعفا داد. قبل از استعفا، رئیس بزوس سعی کرد در یک گفتگوی طولانی جف را از تصمیم خود منصرف کند ولی جف تصمیمش را گرفته بود . ایده اولیه تأسیس یک خرده‌فروشی اینترنتی در سال ۱۹۹۴ میلادی و طی یک سفر طولانی از نیویورک به سیاتل به ذهن بزوس رسید. بزوس فهرستی از ۲۰ محصولی که می‌توانست به‌صورت آنلاین بفروشد را تهیه کرد . درنهایت به این نتیجه رسید که فروش کتاب بهترین گزینه برای شروع کار است.  او در همان سال، کتاب‌فروشی اینترنتی خود را در گاراژ خانه‌اش به راه انداخت.

آمازون دات کام

جف بزوس در گاراژ خانه خود دفتری برای شرکت جدیدش راه‌اندازی کرد و تنها با چند نفر به‌عنوان کارمند توسعه نرم‌افزار را شروع کردند. بعد از مدتی دفتر کارشان به یک‌خانه ۲ خوابِ منتقل شد و پس از مدت کوتاهی توانستند نسخه آزمایشی وب‌سایت موردنظرشان را راه‌اندازی کنند. تست بتای وب‌سایت با دعوت از ۳۰۰ نفر از دوستان با موفقیت انجام شد. درنهایت در ۱۶ جولای سال ۱۹۹۵ میلادی، Amazon.com متولد شد. لوگوی آمازون از سال ۲۰۰۰ میلادی به همین شکل امروزی آن است. معنای آن نیز این است که هر چیزی از A تا Z را برای خرید در این فروشگاه می‌توانید پیدا کنید.

موفقیت اولیه آمازون واقعاً عجیب‌وغریب بود و این وب‌سایت آنلاین توانست در ۳۰ روز اول، بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی در ایالات‌متحده آمریکا و ۴۵ کشور دیگر کتاب بفروشد. در عرض ۲ ماه، فروش این وب‌سایت به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید. این رشد چشمگیر خیلی سریع‌تر از آن چیزی بود که خود بزوس و گروهش پیش‌بینی کرده بودند.

زندگینامه جف بزوس

در سال ۱۹۹۷ که این وب‌سایت برای عموم شناخته شد، بسیاری از تحلیلگران در مورد آینده این شرکت دچار تردید شدند و سؤالاتی داشتند و مهم‌ترین سؤال این بود که وقتی خرده‌فروشان سنتی تغییر رویه داده و هریک سایت مختص خود را راه‌اندازی کنند، آیا بازهم آمازون می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا خیر؟ ۲ سال گذشت و نه‌تنها آمازون متوقف نشد بلکه از تمام رقبا پیشی گرفت و به‌عنوان پیشتاز و رهبر در دنیای تجارت الکترونیک شناخته شد.

از سال ۱۹۸۸ آمازون محصولات دیگری را هم برای فروش روی سایت گذاشت. ابتدا با سی دی و فیلم شروع شد و به‌تدریج لباس، وسایل الکترونیکی، اسباب‌بازی و چندین دسته دیگر هم پایشان از طریق مشارکت با عمده‌فروشی‌ها به آمازون باز شد.

درحالی‌که بسیاری از دات کام‌ها با شروع سال ۱۹۹۰ ورشکسته شدند، اما سایت آمازون به فروش و رشدش ادامه داد و از ۵۱۰ هزار دلار فروش در سال ۱۹۹۵ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ جهش پیدا کرد. اما رشد سایت آمازون به همین‌جا ختم نشد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، آمازون یک سرویس ویدیویی را راه‌اندازی کرد. در ابتدا این سرویس به‌عنوان Amazon Unbox TiVo شناخته شد ولی درنهایت این برند به Amazon Instant Video تغییر نام یافت. آمازون در سال ۲۰۰۷ میلادی، کیندل را منتشر کرد؛ این کتاب‌خوان دیجیتال دستی به کاربران این امکان را می‌داد که بتوانند کتاب‌های منتخب خود را خریداری، دانلود و ذخیره کنند و آن را مطالعه کنند.

بیوگرافی جف بزوس

در سال ۲۰۰۶ میلادی، بزوس از سرمایه‌گذاری‌اش در شرکت بلواوریجین خبر داد؛ شرکت هوافضایی که در زمینه فناوری مربوط به سفرهای فضایی فعالیت می‌کرد. شرکت تازه تأسیس بزوس به مدت ۶ سال به‌صورت مخفیانه به فعالیت خود ادامه می‌داد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ هنگام خریداری یک زمین بزرگ در غرب تگزاس برای آزمایش پرتاب موشک، فعالیت شرکت علنی شد. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام کرد که هدفش از تأسیس بلواوریجین، “محیا کردن امکان سفر به فضا برای همه افراد” بوده است.

در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی نیز “موشک نیوشپرد” ساخت بلواوریجین توانست به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین صعود کند و در بازگشت به زمین با موفقیت در غرب تگزاس به‌صورت عمودی فرود بیاید. درواقع باید گفت که اولین فرود موفقیت‌آمیز یک موشک چندبار مصرف به بلواوریجین و جف بزوس اختصاص دارد و بعدازاین موفقیت بود که اسپیس ایکس و ایلان ماسک توانستند بعد از چند شکست متوالی اولین موشک چندبار مصرف خود را به‌سلامت بر زمین فرود بیاورند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی با معرفی کیندل فایر، آمازون وارد بازار تبلت شد. در سپتامبر همان سال نیز بزوس از کیندل فایل اچ‌دی جدید خبر داد. این تبلت که پس از اولین آیپد اپل معرفی شد به‌منظور رقابت بر سر قیمت وارد بازار شد.

خرید واشنگتن‌پست

در ۵ اوت سال ۲۰۱۳ میلادی، جف بزوس بار دیگر در سراسر دنیا، سر تیتر اخبار شد. او به یک رسانه قدرتمند احتیاج داشت و ازاین‌رو روزنامه واشنگتن‌پست و تمام نشریات وابسته به آن ازجمله Washington Post Co را باقیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. این خرید ربطی به آمازون یا دیگر شرکت‌های بزوس ندارد و به‌نوعی یک خرید شخصی محسوب می‌شود. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های بزوس می‌توان به سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در گوگل در سال ۱۹۹۸ میلادی، سرمایه‌گذاری در بیزنس اینسایدر، توییتر، اوبر و بسیاری شرکت‌های دیگر نام برد.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، خبر جالب دیگری از رسانه‌ها منتشر شد. جف بزوس ایده ارسال کالا با پهپادها را مطرح کرد. در این طرح که بانام Amazon Prime Air شناخته می‌شود قرار است از پهپادها برای توزیع محصولات آمازون استفاده شود. طبق گفته بزوس، این پهپادها می‌توانند اقلامی تا ۲٫۵ کیلوگرم را حمل کرده و تا فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز توزیع کالا آمازون پرواز کنند. این طرح قرار است در کمتر از ۴ یا ۵ سال به واقعیت تبدیل شود. آمازون در حال حاضر بر روی این طرح کار می‌کند.

فعالیت‌های اخیر

جف بزوس موفق شد در جولای سال ۲۰۱۷ ثروتمندترین مرد دنیا شود و گوی سبقت را از بیل گیتس برباید. جف بزوس برای مدتی کوتاه عنوان پولدارترین مرد دنیا را صاحب شد و اما بعد از چند ساعت دوباره بیل گیتس به جایگاه نفر اول که از سال ۲۰۱۳ در اختیار دارد بازگشت و جف بزوس نفر دوم شد. دارایی جف بزوس تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی طبق مجله فوربز، ۹۷٫۷ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است.

جف بزوس در سال ۲۰۰۸ میلادی موفق به دریافت مدرک دکترا افتخاری از دانشگاه کارنگی ملون شد. همچنین از سوی مجله خبری –تحلیلی یواس نیوز (U.S News & World Report)، به‌عنوان یکی از برترین رهبران آمریکا انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی وی به‌عنوان برترین تاجر و کارآفرین از سوی مجله فورچون لقب گرفت. در دسامبر سال ۲۰۱۲ نیز آمازون به‌عنوان بهترین خرده‌فروش سال از سوی فدراسیون ملی خرده‌فروشی (NRF) انتخاب و موفق به دریافت مدال طلا شد.

زندگی خصوصی:

در سال ۱۹۹۳ میلادی که جف در شرکت سرمایه‌گذاری D.E.Shaw فعالیت داشت با مکنزی توتلMackenzie Tuttle آشنا شد و این دو باهم ازدواج کردند. مکنزی پیش از ازدواج با جف در شرکت Shaw دستیار او بود و اکنون یک رمان‌نویس است. بزوس به همراه همسر و چهار فرزندش در سیاتل زندگی می‌کنند و به‌صورت گسترده در فعالیت‌های خیرخواهانه فعالیت دارند.

زندگینامه وارن بافت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *