فوتبال ایران

حسن اشجاری: علی دایی برای هر کشوری آرزوست/نکونام و مجیدی به تیم ملی نیایند؛ مثل علی دایی می‌سوزند

 استقلال و ملوان امروز در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی به مصاف هم خواهند رفت. این دو تیم با 7 و 3 قهرمانی از جمله تیم‌های پرافتخار این رقابت‌ها هستند و همواره تقابل‌های جذابی باهم داشته‌اند. حسن اشجاری، مدافع سابق تیم ملی که در هر دو تیم حضور داشته در گفت و گو با خبرآنلاین دیدار امروز استقلال و ملوان صحبت کرد. او معتقد است که استقلال در هفته‌های اخیر شرایط فنی بسیار خوبی پیدا کرده ولی ملوان هم با مازیار زارع امسال عملکرد خوبی داشته است. اشجاری هم‌چنین در خصوص آینده نیمکت تیم ملی و حواشی اخیری که برای علی دایی پیش آمده هم صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید:

استقلال و ملوان امروز در جام حذفی به مصاف هم خواهند رفت. دو تیمی که در آن‌ها سابقه بازی دارد. نظرتان درباره تقابل این دو تیم چیست؟

ملوان همیشه نگاه ویژه‌ای به جام حذفی داشته و این مسابقات برایش متفاوت است. استقلال هم در شرایط خیلی خوبی است و درست است که یک سری حواشی در خصوص مربی این تیم وجود دارد ولی در کل هر دو تیم از نظر فنی در شرایط خوبی هستند. ملوان توانسته روند خوبی در لیگ داشته باشد و به جز این هفه که با اشتباهات فردی بازی را به گل‌گهر باخت، در مجموع نتایج خوبی گرفته است. فکر می‌کنیم بازی جذابی است و ملوان همیشه در جام حذفی متفاوت از لیگ بازی می‌کند. استقلال هم از نظر مهره و فنی شرایط بهتری نسبت به ملوان دارد و فکر می‌کنم بازی جذاب و تماشایی خواهد بود.

ریکاردو ساپینتو در بازی امروز هم محروم است. کلا در این مدت بحث در خصوص او زیاد بوده و بازی‌های زیادی را هم به دلیل محرومیت از دست داده.

در خصوص ساپینتو اینطور باید بگویم که او تنش‌ها را کنار خط دارد و هیجان مدل مربیگری‌اش طوری است که تیم حریف و تماشاگران را تحریک می‌کند. اما چیزی که من دارم می‌بینم این است که تیم‌های مقابل با توجه به شناختی که از او پیدا کرده‌اند سعی می‌کنند او را از حالت عادی خارج کنند و خب این هم از طرف سرمربیان تیم‌های حریف نیست. بیشتر کمک‌های دوم، سوم یا تدارکات تیم‌های حریف با او درگیر می‌شوند که صورت خوشی ندارد. درست که مدل مربیگری ایشان مورد تایید نیست ولی این هم درست نیست که مثلا مربی چهارم یا بدنساز و مربی گلرها با او درگیر شوند. این چیز درستی نیست.

یعنی این بحثی که می‌گویند او را تحریک می‌کنند را قبول دارید؟

صد درصد. تیم‌ها از او شناخت پیدا کرده و می‌بینیم که در چند هفته گذشته سرمربیان تیم‌های رقیب با او درگیر نشده‌اند و بقیه اعضای تیم و کمک‌های سوم و چهارم با او درگیر می‌شوند که اصلا درست نیست و شان منزلت دو تیم را پایین می‌آورد.

حسن اشجاری: علی دایی برای هر کشوری آرزوست/نکونام و مجیدی به تیم ملی نیایند؛ مثل علی دایی می‌سوزند

استقلال و ملوان دو بار در لیگ بازی کردند که هر دو بازی با اختلاف به سود استقلال تمام شد. آیا بازی امروز هم به همین شکل خواهد بود یا ملوان باعث دردسر استقلال می‌شود؟

جام حذفی شرایط متفاوتی دارد و چون تک بازی است تیم‌ها با احتیاط بیشتری بازی می‌کنند. البته استقلال با توجه به شرایط فنی خوبی که دارد کار را برای ملوان سخت می‌کند اما فکر نمی‌کنم این تیم حریف دست و پا بسته‌ای برای استقلال باشد.

عملکرد ملوان با مازیار زارع را چطور دیدید؟

فکر می‌کنم مازیار با بضاعتی که دارد نتایج خوبی گرفته است. در قیاس مهره‌ای با تیم‌های دیگر ملوان نتیجه خوبی گرفته و اگر در ادامه راه از بازی‌های خانگی نتایج خوبی بگیرد به جایگاه بهتری هم خواهد رسید. فکر می‌کنم بدبین‌ترین هوادار ملوان هم انتظار دارد مازیار تیم را در لیگ حفظ کند.

شما در هر دو تیم سابقه بازی دارید. امروز دوست دارید کدام تیم برنده شود؟

چون استقلال در لیگ شرایط خوبی دارد دوست دارم در لیگ قهرمان شود و ملوان در جام حذفی موفق باشد.

آن فصلی هم که در استقلال بودید موفق به کسب قهرمانی شدید و کلا نیم فصل خیلی خوبی بود. چرا خیلی زود از استقلال جدا شدید؟

واقعیت امر این است که ما از نظر مالی چیزی دریافت نکردیم. در آن نیم فصل ما فقط یک باخت داشتیم ولی از نظر مالی یک سری بازیکنان شرایط خوبی نداشتند که من هم جزو آن‌ها بودم. بعضی بازیکنان از اسپانسر پول می‌گرفتند و یک سری از مدیرعامل مخفیانه پول می‌گرفتند و یک سری هم از محل درآمد باشگاه از فدراسیون. ما یک سری بازیکن بودیم که دریافتی نداشتیم و به همین خاطر جدا شدم.

اما با آن قهرمانی فصل به‌یادماندنی ساختید.

خب بله فصلی که آمدم اکثر بازی‌ها را حضور داشتم که فقط یک مقطع به خاطر تصادف مصدوم شدم. در مجموع قهرمانی با استقلال افتخار بزرگی است که شاید نصیب هر بازیکنی نشود. البته من با سپاهان هم قهرمان لیگ شدم و با ذوب‌آهن هم به قهرمانی جام حذفی رسیدم. قهرمانی با استقلال هم یکی از افتخاراتم بود.

مربی استقلال در آن زمان امیر قلعه‌نویی بود که الآن بحث درباره حضورش در تیم ملی هم داغ است. آیا او برای تیم ملی گزینه مناسبی به حساب می‌آید؟

فکر می‌کنم در میان مربیان لیگ برتری امیر قلعه‌نویی گزینه مناسبی باشد و اعتقادم این است که در صورت حضور گزینه‌هایی مثل فرهاد مجیدی و جواد نکونام که بعضی‌ها مطرح می‌کنند، آن‌ها مثل آقای دایی می‌سوزند و اعتبارشان در رده ملی از دست می‌رود. شاید برای آن‌ها زود باشد که سرمربی تیم ملی شوند و آقای قلعه‌نویی گزینه مناسبی هستند.

در کل پس موافق مربی داخلی هستید؟

صد درصد. فوتبال در تمام دنیا علمی شده و مربیان ما هم چیزی کم ندارند و همه به روز کار می‌کنند. این همه در این 8 سال به کی‌روش فرصت دادیم و در سه جام جهانی چیزی جز دو برد عاید ما نشد و اتفاق خاصی نیفتاد. بهتر است که این فرصت را به مربیان داخلی بدهیم که در رده ملی یک محک جدی داشته باشند.

از علی دایی هم یادی کردید که در تیم ملی هم شاگرد او بودید. این روزها صحبت از دعوت او به مراسم فیفا است. نظر شما درباره اتفاقاتی که برای علی دایی در این مدت رخ داده و صحبت‌هایی که مطرح شده چیست؟

این اصلا درست نیست. شخصی مثل علی دایی برای هر کشوری آرزوست و دوست دارند چنین شخصیتی را داشته باشند. خب فکر می‌کنم ممنوع‌الخروجی و عدم حضورش در چنین مراسم مهمی برای ما خیلی جالب نباشد. ضمن اینکه ما قدر اسطوره‌هایمان را هم نمی‌دانیم. حق علی دایی در فوتبال ایران خیلی بیشتر از این است و متاسفانه بیرون از ایران بیشتر به اسطوره‌های ما بها می‌دهند. خب می‌بینیم در همه مراسم‌های مهم فیفا آقای دایی و اقای مهدوی‌کیا و خیلی‌های دیگر مورد توجه هستند ولی ما قدر اسطوره‌هایمان را نمی‌دانیم.

حسن اشجاری: علی دایی برای هر کشوری آرزوست/نکونام و مجیدی به تیم ملی نیایند؛ مثل علی دایی می‌سوزند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *