علم و فناوری

تولید سنگ از کربن هوا

تولید سنگ از کربن هوا

یک استارتاپ مورد حمایت “بیل گیتس”، فناوری ایجاد کرده که کربن را از هوا می‌مکد و آن را به سنگ تبدیل می‌کند و در واقع به طبیعت کمک می‌ند که به خودش کمک کند.

به نقل از آی‌ای، این فناوری که مهندسان را قادر می‌سازد کربن را از هوا بگیرند، چندین دهه است که به وجود آمده است، اما تنها در سال‌های اخیر است که میلیاردرها به صف نگران ها در مورد شرایط اقلیمی و آب و هوایی پیوسته‌اند تا در مورد عوارض گرم شدن کره زمین، هشدار دهند و بودجه مقابله با آن را تأمین کنند.

“ایلان ماسک” اخیراً یک جایزه ۱۰۰ میلیون دلاری برای ابداع بهترین فناوری برای جذب کربن در نظر گرفته است. چنین راه حل‌های مهندسی می‌توانند به بشریت کمک کنند تا برخی از اثرات تغییر اقلیم را به حالت قبل برگرداند.

اکنون یک استارتاپ در ایسلند موسوم به”کرب‌فیکس”(Carbfix) نه تنها کربن را از هوا می‌گیرد، بلکه آن را با تبدیل به سنگ، به زمین تزریق می‌کند. این فناوری اجازه می‌دهد تا گاز گلخانه‌ای به جای خروج در جو و ایجاد گرما، با خیال راحت در زمین مهار شوند.

“ادا سیف پیند آرادوتیر” مدیرعامل این استارتاپ در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اظهار داشت: این یک فناوری است که می‌تواند مقیاس بندی شود. همچنین ارزان و اقتصادی و سازگار با محیط زیست است. اساساً ما فقط کاری را انجام می‌دهیم که طبیعت میلیون‌ها سال است انجام می‌دهد، بنابراین ما به طبیعت کمک می‌کنیم تا به خودش کمک کند.

این استارتاپ با شرکتی به نام “Climeworks AG: همکاری می‌کند تا ماشین‌هایی را برای جذب مستقیم کربن دی اکسید از هوا بسازد.

هر ماشین، تقریباً به اندازه یک کانتینر و حاوی هشت جمع کننده کربن است. رویترز گزارش می‌دهد که در حال حاضر ۵۰ تن کربن دی اکسید در سال ضبط و ذخیره می‌شود، اما این حرکت ظرفیت این کار را سالانه به ۴۰۰۰ تن افزایش می‌دهد.

پس از اینکه این ماشین‌ها هوا را می‌مکند و کربن دی اکسید را با فیلترهای خود استخراج می‌کنند، سپس آن را با آب ترکیب می‌کنند. این کار آنها را قادر می‌سازد تا به اسید ملایمی دست یابند که به شکل سنگ بازالت به زیر سطح زمین می‌فرستند.

تولید سنگ از کربن هوا

“آرادوتیر” به رویترز گفت که ۹۵ درصد کربن دی اکسید در عرض دو سال به سنگ تبدیل شده است.

یکی از دلایلی که باعث کندی پیشرفت فناوری جذب کربن شده است، گران بودن آن است و “آرادوتیر” می‌گوید که کارخانه وی می‌تواند کربن را با هزینه کمتری نسبت به روش‌های موجود جذب کند.

وب‌سایت شرکت “Carbfix” اعلام کرده است که هزینه این فرآیند حدود ۲۵ دلار به ازای هر تن است که بسیار کمتر از قیمت فعلی آن یعنی حدود ۴۸ دلار به ازای هر تن است.

این استارتاپ در حال همکاری با محققان برای متمرکز کردن این فناوری بر روی تبدیل به انواع دیگر سنگ‌ها است و هدف آن ذخیره‌سازی دائمی یک میلیارد تن کربن دی اکسید در سال ۲۰۳۰ است.

“آرادوتیر” افزود: این هرگز تنها راه حل ما نخواهد بود. ما جاه طلب هستیم و امید زیادی داریم که بتوانیم این فناوری را به مقیاس بزرگ برسانیم، جایی که من در مورد مقیاس گیگا تن صحبت می‌کنم و اینکه به سرعت قادر به انجام این کار هستیم زیرا این همان چیزی است که جهان به آن نیاز دارد.

برترین‌ دانشگاه‌های دنیا در دندانپزشکی اعطای بالاترین نشان لیاقت دولت آلمان به سازندگان واکسن کرونا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *