سلامت

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن ، یک رژیم غذایی ضعیف در شرایطی که بیمار هستید، تنها موجب تشدید بیماری می شود.

مصرف مواد غذایی مناسب می تواند از بیمار شدن شما پیشگیری کرده و هنگامی که بیمار شده اید نیز به بهبودی سریع‌تر منجر شود. با آغاز فصل سرما، بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند و از این رو، تقویت سیستم ایمنی بدن از اهمیت هر چه بیشتر برخودار می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن مجموعه فوق العاده ای است. باکتری های موجود در روده در حقیقت ارتشی قدرتمند برای مبارزه با عوامل مهاجم خارجی محسوب می شوند، اما قدرت این ارتش به تغذیه مناسب گره خورده است. و اگر بیمار شوید برخی مواد غذای می توانند به روند سریع‌تر بهبودی کمک کنند. در حقیقت، آنچه امروز مصرف می کنید، می تواند تعیین کند که آیا فردا بیمار می شوید یا خیر.

سیستم ایمنی بهترین خط دفاعی شما محسوب می شود

مبارزه بدن برای حفظ سلامتی از دهان آغاز می شود. بزاق دهان حاوی ضد میکروب های قدرتمندی مانند لیزوزیم، آلفا-آمیلاز و لاکتوفرین است. هر میکروبی که از این خط دفاعی عبور می کند، با اسید هیدروکلریک معده مواجه می شود. میکروب های عبوری از این خط دفاعی باید با پروتئین ها و ترکیبات شیمیایی در دستگاه گوارش که باکتری های بد را تجزیه می کنند، مواجه می شوند.

در نهایت، جمعیت باکتری های خوب بدن انسان وارد عمل می شوند. آنها از ورود باکتری های بد به جریان خون یا حضور در روده کوچک و روده بزرگ جلوگیری می کنند. این باکتری های خوب به نام پروبیوتیک شناخته می شوند.

ارتش باکتری های خوب خود را تغذیه کنید

دستگاه گوارش بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می دهد. دستگاه گوارش منزلگاه باکتری های خوب روده محسوب می شود که با بسیاری از عوامل خارجی مهاجم مبارزه می کنند. اگر دوست دارید این باکتری ها به سود شما کار کنند باید به خوبی تغذیه شوند. مواد غذایی با تراکم مواد مغذی بالا و سرشار از فیبر باید مورد توجه قرار بگیرند. اما در مصرف مواد غذایی فرآوری شده، چربی ها و قند نباید زیاده روی کرد. بر همین اساس است که یک رژیم غذایی متعادل بهترین گزینه برای مبارزه با انواع مختلف ویروس ها و عفونت ها محسوب می شود.

به بیان دیگر، اگر رژیم غذایی شما نامناسب باشد، بیشتر مریض می شوید و هنگامی که مریض می شوید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خوب شوید. یک رژیم غذایی ضعیف در شرایطی که بیمار هستید، تنها موجب تشدید بیماری می شود. در مقابل، تغذیه خوب و متعادل بدن را قادر می سازد تا دفاع قدرتمندتری در برابر میکروب های مهاجم داشته باشد.

پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها فرمی از فیبر نیمه قابل گوارش محسوب می شوند. شما باید روزانه حداقل دو تا سه وعده مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها را مصرف کنید. از جمله بهترین منابع غذایی حاوی پروبیوتیک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبزیجات: مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره فرنگی، و پیاز

کربوهیدارت ها: جو، لوبیا، جو دوسر، کینوآ، چاودار، گندم، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

میوه ها: سیب، موز، توت ها، مرکبات، کیوی

چربی ها: دانه کتان و دانه چیا

همچنین، می توانید مصرف مکمل های پروبیوتیک را مد نظر قرار دهید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که آنها جایگزینی برای مواد غذایی واقعی که مصرف می کنید، محسوب نمی شوند. پیش از آغاز مصرف مکمل ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

پروبیوتیک ها (خود باکتری ها) به حفظ سلامت بدن کمک می کنند و در صورت ابتلا به بیماری در تسریع روند بهبودی نقش دارند.

اگر فردی سالم هستید، روزانه یک تا دو وعده مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک مصرف کنید و اگر در تلاش برای پیشگیری یا کاهش یک مشکل پزشکی هستید، می توانید تعداد وعده ها را افزایش دهید.

از دیگر منابع سرشار از پروبیوتیک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرآورده های لبنی: ماست، پنیر و کفیر

سبزیجات تخمیر شده: ترشی، کلم ترش، کیمچی

سویای تخمیر شده: میسو، تمپه

موارد دیگر: سس سویا

مصرف زیاد پروبیوتیک به بدن در مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی کمک می کند. اما حتی سالم‌ترین رژیم غذایی نیز نمی تواند به صورت صد درصد در برابر تمامی عوامل مهاجم از شما محافظت کند و گاهی اوقات ما مریض می شویم.

پرخوری یا کم خوری مداوم می تواند بر چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد

چگونه روند بهبودی بیماری را تسریع کنیم؟

بارها گرفته شده است که درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد و دوره بیماری باید سپری شوید. اما حداقل می توانید روند بهبودی را تسریع کنید. برخی مواد غذایی می توانند به این کار کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیر: این ماده غذایی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و شدت سرماخوردگی و دیگر عفونت ها را کاهش می دهد.

سوپ مرغ: سوپ مرغ مایعات و الکترولیت های لازم را برای بدن تامین می کند و می تواند حاوی ویژگی های ضد التهابی باشد که نشانه های سرماخوردگی را کاهش می دهد.

چای سبز: این نوشیدنی تولید پادتن های سلول B را تقویت می کند که به ما در خلاص شدن از شر پاتوژن های مهاجم کمک می کند.

عسل: این ماده غذایی دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد میکروبی است و به تسکین سرفه کمک می کند. تنها چند قاشق عسل در یک فنجان چای سبز چیزی است که شما نیاز دارید.

تغذیه فرد سرماخورده یا تب دار چگونه باید باشد؟

آیا هنگامی که تب داریم نباید چیز زیادی بخوریم و به نوعی روزه دار باشیم؟ به عنوان مثال، هنگامی که به آنفلوانزا یا اسهال و استفراغ مبتلا می شویم، تمایل کمتری به خوردن غذا داریم. این به دلیل آن است که میکروب ها و عفونت های باکتریایی التهاب ایجاد می کنند که کاهش اشتها را در پی دارد. در نتیجه، اگر بدن به شما فرمان می دهد تا چیز زیادی نخورید، شاید بهتر باشد به این فرمان گوش دهید.

بیشتر وقت ها چه چیزی مصرف می کنید؟

اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدن خود را به واقع تقویت کنید، باید به مواد غذایی که بیشتر وقت ها مصرف می کنید، توجه داشته باشید. به عنوان مثال:

چه میزان غذا می خورید؟ پرخوری یا کم خوری مداوم می تواند بر چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مهاجم تاثیرگذار باشد. اگر از رژیم غذایی متعادلی برخوردار نیستید، بهتر است دستیابی به این هدف را مد نظر قرار دهید.

میزان چربی مصرفی شما چقدر است؟ مصرف مقادیر زیاد چربی (به ویژه چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب امگا-۶) می تواند به روده آسیب وارد کند و سیستم ایمنی بدن را در معرض خطر قرار دهد. از سوی دیگر، مصرف متعادل چربی های سالم مانند روغن زیتون، مغزهای خوراکی، و آوکادو می تواند منبع خوبی از ویتامین E را تامین کند که در به حداقل رساندن خطر ابتلا به آنفلوانزا و عفونت های تنفسی موثر است.

زیاد قند مصرف می کنید؟ قندهای افزوده شده و رژیم های غذایی با گلیسمیک بالا می توانند کاهش عملکرد گلبول های سفید خون را موجب شده و به شکل گیری التهاب، و آسیب سیستم ایمنی منجر شود.

به اندازه کافی پروتئین مصرف می کنید؟ کمبود پروتئین و/یا فقر آهن و روی می تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد.

به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می کنید؟ برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی بدن باید به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید. از جمله مواد مغذی مورد نیاز می توان به آهن، روی، منیزیم، منگنز، سلنیم، مس، اسید فولیک و ویتامین های A، C، D، E، B6، و B12 اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی متعادل و سالم بهترین گزینه برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *